Gå til innhold

"D:"/hda8 forvandlet seg...

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig forum, men men, prøver likevell.

En venn av meg kjører linux og win98se i kombinasjon. Etter mye om og men satt jeg det opp for han, og tilsynelatende virket alt fint. Men for ca. en uke siden forvandlet hda8 (d:) seg til noe merkelig noe. Den partisjonen var ca. 60GB, så det var litt kjipt.

Når jeg tittet på det var hda8 partisjonen endret fra FAT32 til "Amoeba" (Type 0x93 i fdisk). Endring tilbake hjalp ikke, og førte til at windows "formater" trodde partisjonen var 189MB. Nå kan jeg alltids sette disken så det fungerer igjen, men jeg lurte på om noen fler enn meg kunne gjøre litt kvalifisert gjetting på hva som gjorde dette. Eieren av maskina sier han ikke gjorde noe, og at d:/hda8 bare "forsvant" en dag han skrudde på maskina. hda1/C: fungerer fint. Det jeg fant ut rett før tordenværet i går var at også rootdisken (hda5 eller hda6) må ha fått seg en støyt, for når jeg booter linux så booter kernelen, men finner ikke root partisjonen. Desverre får jeg ikke titta mer på det før over helgen (drar på hytta i dag), men er det noen som har noe mer peil på dette enn meg her som kan foreslå:

1. Hva f*** som har skjedd?

2. Om det vil skje igjenn? (Jeg antar nesten det om jeg setter alt opp likt)

3. Noen måte å forsøke å reparere skadene på, helst uten reformatering og repartisjonering av resten av disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken har slått meg, men det virker rart da den er såpass ny, og hda1/c: har enda ikke blitt berørt. Jeg tror jeg velger å gå for en reformatering og deretter tar en fulstendig scan av disken... Takk for input :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...