Gå til innhold

WoW økonomien i fare?


Anbefalte innlegg

Man har i det siste sett at folk bruker hacks til å springe rundt i sinnsyke hastigheter, og tilogmed kunne teleportere seg hvor man vil når man vil og hvor ofte man vil.

 

Det siste eksemplet kan man f.eks. se i high level instances, hvor lvl 1 folk plutselig spawner og teleporterer seg rundt til alle chestene i instansen og rapper alle de gode tingene på null komma null. Også kalt goldfarming (bruke hacks/exploits til fort å samle masse penger som man selger videre for ekte penger).

 

Grunnen til at man ser disse hackene er at Blizzard har besluttet at det er klienten, altså din pc, som regner ut hvor du beveger deg (din posisjon i verden) og at den da uploader dette til serveren. Grunnen til dette er at en server neppe takler å regne ut hvor 1000+ folk beveger seg til enhver tid uten å forårsake lagg (høy ping, hakking av bildet, perioder der ingenting skjer, du plutselig befinner deg der du var for 5 min siden) av dimensjoner.

 

Resultat: Vi får et spill som kjører bedre, men sikkerheten er meget dårlig.

 

Helt siden de første MMORPG spillene oppdaget man fort at slike ting må regnes ut serverside pga hvor lett det blir å utnytte for hackere. Så hvorfor har Blizzard satset på dette systemet? Er de virkelig så inkompetente? Dette er jo det første man lærer om sikkerhet i internettspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, å si at en server ikke takler det er vel tøys, om enn til en viss grad. Andre spillservere har hatt tilnærmet om ikke like mange brukere (Hei hei Everquest) pålogget samtidig, med alle kalkulasjoner gjort av serveren. Men det er ganske åpenbart at Blizzard har hatt en del problemer med serverload allerede, så avlasting i deres tilfelle er vel godt.

 

Hacking og alt annet av uredelig spill er umulig å stoppe uten å frarøve brukeren alt av frihet og komfort, og det står vel opp til tillit til syvende og sist. Personlig har jeg aldri opplevd verken bots eller hacks i World of Warcraft, og når det først skjer er Blizzard kjappe til å dra det opp med rota.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
<snip>Personlig har jeg aldri opplevd verken bots eller hacks i World of Warcraft, og når det først skjer er Blizzard kjappe til å dra det opp med rota.

Ja, dette er et godt poeng. Blizzard har jo såklalt null-toleranse overfor juksemakere, så de blir banna og får characteren slettet uten advarsel. Det synes jeg er kjempebra (her har Mythic noe å lære!!).

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er en bug eller ikke, men jeg løp rundt ved Goldshire igår. Plutselig så jeg en dwarf med en pet, og jeg kunne angripe peten hans. Er dette noe nytt siden forrige patch eller er det en bug?

 

 

Edit: Jeg er da en lvl 27 paladin

Endret av Volcov
Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er en bug eller ikke, men jeg løp rundt ved Goldshire igår. Plutselig så jeg en dwarft med en pet, og jeg kunne angripe peten hans. Er dette noe nytt siden forrige patch eller er det en bug?

 

 

Edit: Jeg er da en lvl 27 paladin

Aner ikke, men under et sammenstøt i tarren mill, kunne jeg angripe totemer som en annen shaman satte ut.. Regner med det er en bug.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er en bug eller ikke, men jeg løp rundt ved Goldshire igår. Plutselig så jeg en dwarft med en pet, og jeg kunne angripe peten hans. Er dette noe nytt siden forrige patch eller er det en bug?

 

 

Edit: Jeg er da en lvl 27 paladin

Aner ikke, men under et sammenstøt i tarren mill, kunne jeg angripe totemer som en annen shaman satte ut.. Regner med det er en bug.

Har faktisk skjedd en 3-4 ganger at jeg har kunnet angripe totemer i Orgrimmar(kommer sånt sverd-ikon når jeg holder over de), men har aldri komt innenfor rekkevidde til å teste før det ble "fikset", det varte bare noen sekunder.

Lenke til kommentar
Vel, å si at en server ikke takler det er vel tøys, om enn til en viss grad. Andre spillservere har hatt tilnærmet om ikke like mange brukere (Hei hei Everquest) pålogget samtidig, med alle kalkulasjoner gjort av serveren. Men det er ganske åpenbart at Blizzard har hatt en del problemer med serverload allerede, så avlasting i deres tilfelle er vel godt.

Regner med at dette er grunnen, da enhver med litt peiling vet hvor lite lurt det er å ha så viktige kalkulasjoner på klientsiden.

 

Blizzards strategi er vel å leve med sikkerhetshullet, og heller takle følgende. Da har de en jobb å gjøre fremover. Finnes tusenvis av folk som ikke gjør annet enn å hacke spill, og jobben deres er veldig enkel mes så slakk sikkerhet.

Lenke til kommentar
Vel. Heller brukevennlighet og flyt enn sikkerhet spør du meg!

Helt enig.

Forresten, hvem vil spille et spill som mangler brukervennlighet og flyt? Jeg tror ingen, og da ville det ikke vært noen som jukset heller.

Heller brukervennlighet og flyt fremfor sikkerhet? Nå må du gi deg! Se bare på hva som skjedde med f.eks Diablo 2. Totalt ruinert av cheatere. Bryter dette ut i større skala i WOW tror jeg en del kommer til å finne andre ting å bruke fritia på =)

Lenke til kommentar
Vel. Heller brukevennlighet og flyt enn sikkerhet spør du meg!

Helt enig.

Forresten, hvem vil spille et spill som mangler brukervennlighet og flyt? Jeg tror ingen, og da ville det ikke vært noen som jukset heller.

Heller brukervennlighet og flyt fremfor sikkerhet? Nå må du gi deg! Se bare på hva som skjedde med f.eks Diablo 2. Totalt ruinert av cheatere. Bryter dette ut i større skala i WOW tror jeg en del kommer til å finne andre ting å bruke fritia på =)

Ingen hadde spilt Counter-strike om alle hadde 1000ping, eller?

For at det skal være cheatere må det også være spillere (og gjerne konkurranse som på PvPservere), og spillere kommer det ikke hvis ikke spillet er spillbart.

Å prioritere sikkerhet fremfor alt er mulig men du kutter liksom litt for dypt.. Har en vondt i en tå så kapper man ikke av hele beinet liksom, selv om tåen ikke kan skape mer problemer.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Vel. Heller brukevennlighet og flyt enn sikkerhet spør du meg!

Helt enig.

Forresten, hvem vil spille et spill som mangler brukervennlighet og flyt? Jeg tror ingen, og da ville det ikke vært noen som jukset heller.

Heller brukervennlighet og flyt fremfor sikkerhet? Nå må du gi deg! Se bare på hva som skjedde med f.eks Diablo 2. Totalt ruinert av cheatere. Bryter dette ut i større skala i WOW tror jeg en del kommer til å finne andre ting å bruke fritia på =)

Ingen hadde spilt Counter-strike om alle hadde 1000ping, eller?

For at det skal være cheatere må det også være spillere, og helst konkurranse (i Wow - PvPserver, ikke PvEserver), og spillere kommer det ikke hvis ikke spillet er spillbart.

Å prioritere sikkerhet fremfor alt er mulig men du kutter liksom litt for dypt.. Har en vondt i en tå så kapper man ikke av hele beinet liksom, selv om tåen ikke mer kan skape mer problemer.

Herregud til svartmaling fra deg da, det finnes grenser, det er ikke enten eller. Hadde du noensinne entret Diablo2 over Battle.net, eller MMORPG som rett og slett ble ruinert av cheatere hadde du forstått..

 

Og pingen som du nevner, ser ut til at de fleste spiller World Of Warcraft på BB selv etter skyhøy ping (rekorden min er 8800ms) enda spiller samme spill, på samme server =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...