Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

asus p4c800e-deluxe vil ikke starte.. why?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et asus p4c800e-deluxe hovedkort som jeg har vært veldig fornøyd med, men nå har det "plutselig" sluttet å starte. Jeg har prøvd å koble fra det som er av kort og har også prøvd å skifte strømforsyning. Men det eneste som skjer når jeg skrur på strømmen er at den grønne leden som indikerer at strømmen er på lyser. Når jeg trykker power første gangen er det et bittelite rykk i vifta, når jeg trykker på power flere ganger skjer det ikke noe. Kortet skal jo selv gi beskjed om feil gjennom piping noe det ikke gjør. :(

Trudde først det var strømmen, men nå har jeg bytta PSU og det samma skjer. Trengs det en spesiell cpu-vifte eller er det standard pinner på "alle" vifter?

Hva trengs egentlig for at kortet skal starte? Vil et hovedkort uten cpu starte? Vil det starte uten ram? Kan det være cpuen eller rammen som har klikka eller er det selve kortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hhm!

Det viker som om du ikke får startet PSUen din og får de spenningene som du skal ha inn på hovedkortet ditt (Den grønne LED lyser altid når nettkabel er tilkoblet og "Av/På" bryteren står "På"). Dette skal jo starte ved at du trykker på knappen forran på PCen, men er du er sikker på at den er riktig tilkoblet og fungerer? Den har ikke falt av? Siden du ikke får spenning inn på hovedkortet vil heller ikke kortet kunne si fra hva som er feil, derfor ingen piping.

Du kan jo forsøke å sette CPU viften i gang med fingeren og deretter forsøke å starte. Du trenger nok ingen spesiell CPU vifte og jeg tror at det er standard pinner på alle viftene. Det vil nok være mulig at PCen ikke starter hvis CPU viften stopper. Det er jo en ledning fra viften som gir tilbakemelding til hovedkortet om turtallet.

Du må nok ha CPU, CPUVifte og 1 ram brikke inne for å få startet som et minimum. Kanskje også en HD. Har du 2 ram brikker kan du forsøke med en av gangen for å se om den starter.

Hører gjerne fra deg om hva som feilet når du finner det. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...