Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk, skifte kanal på aksesspunkt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har et trådløst nettverk med et Topcom modem som fungerer som router, i tillegg har vi et aksesspunkt som kun står og tar i mot og sender ut signaler (kommer ikke på ordet for dette).

 

Dette har fungert helt fint i 1 måneds tid, men en signalstyrke på 60-70% på de maskinene som står på loftet (aksesspunktet står i kjelleren), mens den i hovedetasjen har hatt en signalstyrke på opp i mot 100%.

 

Men nå i den senere tid har plutselig signalstyrken nærmest forsvunnet helt. Den ligger på 10-20%, og følgelig kommer og går internettforbindelsen. Dette gjelder samtlige maskiner. Antennene har blitt forsøkt satt i alle mulige posisjoner, men problemet er det samme.

 

Det første som slår meg er at dette må være en slags konflikt med kanalen aksesspunktet kjører på. Problemet er, at det er ADSL-modemet som står for konfigurasjonen nå, og jeg aner ikke hvordan jeg kan få konfigurert aksesspunktet til å operere på en annen kanal, uten å resette og styre, noe jeg helst vil slippe.

 

Altså, jeg bruker Topcom-modemet til konfigurasjon av DHCP etc., via nettleseren, og lurer på om det er en måte og komme meg inn på aksesspunktets konfigurasjon på samme måte?

 

 

Veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså la modemet stå avslått, mens jeg plugger i aksesspunktet igjen så det er kun det som er på? Eller skal jeg kun reboote begge deler og så prøve de adressene du ga meg?

 

For øvrig er den første linken til modemet.

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar

De fleste aksesspunkter har en form for webgrensesnitt for å styre slikt. De kommer man inn på ved å taste inn adresser som de over. Ditt aksesspunkt står sikkert med standardadresse da du ikke har rørt innstillingene. For å finne ut hva som er standard på ditt aksesspunkt bør vi vite produsent og modellnavn.

Lenke til kommentar

Har rebootet et uendelig antall ganger før, og det ser ikke ut til å ha noen innvirkning.

 

Får ikke noen treff på de IP-adressene der.

Når jeg tenker meg om tror jeg det kalles bridged mode, når aksesspunktet kun står og henter inn og sender ut signaler.

 

Men finnes det ikke noen måte jeg kan finne ut hvilken IP-adresse aksesspunktet har?

Lenke til kommentar

Aksesspunktet er av modellen Belkin.

 

Edit: Når jeg konfigurerte aksesspunktet ble det satt til "use as access point only". Dvs., som jeg har prøvd å forklart over, at det kun står og tar i mot og sender signaler. Og jeg vet det kan konfigureres gjennom et webgrensesnitt, problemet er bare at jeg aner ikke hva IP'en er, og om det i det hele tatt har en IP-adresse når det kun står og opererer som det gjør nå.

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar

Hvilken ipadresse har du fra Topcom ruteren?

Tror du kan komme i kontakt med Belkin-aksesspunktet på denne adressen http://192.168.2.1/

Får å få det til må du ha en adresse som begynner med 192.168.2.*, det er bare å spesifisere en adresse, f.eks. 192.168.2.50 i nettverksinnstillingene i operativsystemet.

Lenke til kommentar

Connection-specific DNS Suffix . :

IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.199

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.254

 

 

Sånn er det nå. Så jeg skal bare forandre min IP-adresse til 192.168.2.X, så vil jeg kunne få kontakt?

 

Jeg får teste det med en gang.

Lenke til kommentar

I nettverksinnstillingene i Win2k var innstillingene satt til å hente en IP-adresse og DNS automatisk, så jeg forandret settingene til 192.168.2.50, og spesifiserte gateway og dns selv og satt dette til 10.0.0.254. Men da kom jeg verken på internett eller fikk kontakt med 192.168.2.1.

 

Flere forslag? Og siden det kun fungerer som et AP, kunne det vært en idé og koblet meg til det gjennom en kabel?

Lenke til kommentar

Da var det nok ikke 192.168.2.1 som var adressen til aksesspunktet. du sa det var et Belkin-aksesspunkt, men ikke hvilket modellnavn den hadde. Står det noe under den av typen F5D523osv? I så fall hva?

Blir bare gjetting hvis jeg ikke vet nøyaktig hvilken modell det er.

Lenke til kommentar

Under DHCP-clients er det kun min egen maskin som er listet opp. Finner ingenting om aksesspunktet.

Det som er poenget her, tror jeg, er at aksesspunktet ikke er en del av nettverket, den står kun og sender og mottar signaler, ingenting annet. Jeg tror ikke den har noen IP, den bare sender info frem og tilbake fra PCene og modemet. Når jeg kobler meg med kabel til aksesspunktet, er det som en vanlig trådløs kobling til modemet.

 

Vedlagt er et screenshot av Topcom'ens konfigurasjon:

post-61-1115236562_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...