Gå til innhold

XP2500+ ustabil ved XP3200 hastighet

Anbefalte innlegg

Har en XP2500+ (Barton) Abit NF7-S2.0 og 1024MB Twinmos PC3200 Minne i dual channel. Club3d Geforce 6800Nu@ 16 pipes & 6 vertex shaders

PSU= Chieftec 360W

Jeg kan stille cpuen i bios i XP3200+ hastighet, men pcen rebooter seg heletiden. Hvis jeg skal kunne kjøre i den hastigheten, så må jeg helt opptil 1.775V i CPU coren. Av og til klarer den ikke å kjøre i den volten og jeg må øke enda mer. Temperaturen øker opptil nesten 49 grader på cpuen. Jeg tror i tillegg at cpuen er låst fordi jeg ikke kan skifte mutiplikatoren, men fsben er åpnet, så det ville ikke gjøre noe hvis jeg overklokka. Pcen er ikke stabil som den skal være og jeg tror ikke at det er strømforsyningen, men heller minnebrikkene. Trenger bare litt veiledning og tips av folk som har klokket denne cpuen før med dette hket. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en 2500+ på det hovedkortet som jeg bare klarte 189 FSB med. Stockhastighet på en 2500+ er 11 x 166 og ved 3200+ hastighet 11 x 200. Med samme hovedkort og ellers samme oppsett har jeg klart mye høyere klokk med en annen CPU (XP-M).

At multiplier er låst stemmer helt sikkert. Det er den på alle 2500+ laget etter uke 39 i fjor.

Kan være at rett og slett at CPU'n din ikke ikke klarer mer. Prøv å stille FSB manuelt, litt og litt opp fra 166, kanskje 2-3 trinn av gangen. Prøv å teste med 3D-mark, stresstest med prime95 etterhvert på hver forskjellig klokk. Hvis det klir ustabilt, må du opp med Vcore. Med luftkjøling ville ikke jeg pa gått størt høyere enn 1,85V (Hovedkortet undervolter litt). 49 C* load eller Idle? Det er ikke avskrekkende loadtemperatur, heller pen. :)

Lenke til kommentar

Har samme oppsett, og det fungerer helt utmerket her. Nå har jeg 1.65V på 3200, som standard, det er ikke 100% stabilt, men heller 95%. Henger seg litt oftere, og noen ganger sleper den etter i spill. Jeg har økt til 1,7V, og det fungerte utmerket. Men nå er ikke Twinmos helt stabilt med det hovedkortet. Men se om den er stabil på 3000 eller 3100. Det er ikke så altfor mye ytelsesforskjell der, og da kanskje du får den stabil.

Morcan: Klarte du over 3200 på et nf7? Trodde ikke det var mulig :gruble:

Lenke til kommentar

Når jeg prøver på 1.8V på XP3200 Hastighet (200*11) kommer jeg inn i windows, men etter 5 minutter avslutter pcen seg plutselig. Det skjer ganske ofte.

Før hadde jeg en XP2400+ Thorton kjerne. Den klarte 2300Mhz på 1.75V med luftkjøling og med den samme twinmos rammen dønnstabil. Med denne klarer jeg ikke XP3200+ (2200Mhz) stabilt. Nå vet jeg ikke om det er cpuen som ikke gidder eller at minnebrikkene ikke liker seg med en barton?? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Har hatt en 2500+ på det hovedkortet som jeg bare klarte 189 FSB med. Stockhastighet på en 2500+ er 11 x 166 og ved 3200+ hastighet 11 x 200. Med samme hovedkort og ellers samme oppsett har jeg klart mye høyere klokk med en annen CPU (XP-M).

At multiplier er låst stemmer helt sikkert. Det er den på alle 2500+ laget etter uke 39 i fjor.

Kan være at rett og slett at CPU'n din ikke ikke klarer mer. Prøv å stille FSB manuelt, litt og litt opp fra 166, kanskje 2-3 trinn av gangen. Prøv å teste med 3D-mark, stresstest med prime95 etterhvert på hver forskjellig klokk. Hvis det klir ustabilt, må du opp med Vcore. Med luftkjøling ville ikke jeg pa gått størt høyere enn 1,85V (Hovedkortet undervolter litt). 49 C* load eller Idle? Det er ikke avskrekkende loadtemperatur, heller pen. :)

Det er 49 grader Idle. Da er det skremmende :ermm:

Lenke til kommentar
Har hatt en 2500+ på det hovedkortet som jeg bare klarte 189 FSB med. Stockhastighet på en 2500+ er  11 x 166 og ved 3200+ hastighet 11 x 200.  Med samme hovedkort og ellers samme oppsett har jeg klart mye høyere klokk med en annen CPU (XP-M).

Kan være at rett og slett at CPU'n din ikke ikke klarer mer. Prøv å stille FSB manuelt, litt og litt opp fra 166, kanskje 2-3 trinn av gangen. Prøv å teste med 3D-mark, stresstest med prime95 etterhvert på hver forskjellig klokk. Hvis det klir ustabilt, må du opp med Vcore. Med luftkjøling ville ikke jeg pa gått størt høyere enn 1,85V (Hovedkortet undervolter litt). 49 C* load eller Idle? Det er ikke avskrekkende loadtemperatur, heller pen.  :)

Det er 49 grader Idle. Da er det skremmende :ermm:

Egentlig ikke .. ved 70+ kan du lure.

Lenke til kommentar

Høyeste jeg har hatt 100% stabilt er 12.s x 217 = 2712 MHz eller 4400+ om du vil.

Vet at det er folk som har vært over 3000MHz med det kortet. (15 x 200)

Deluxe_REborn: Min erfaring er at det begynner å bli ustabilt p grunn av varme ved litt over 60 C*- Ved høyere klokk har dette vært lavere. Ved 2500 MHz har systemet mitt blitt ustabilt rundt 50 *C.

Må også ikke glemme at alt utstyr klokker forskjellig. :)

Lenke til kommentar

Høyeste jeg har hatt 100% stabilt er 12.s x 217 = 2712 MHz eller 4400+ om du vil.

Vet at det er folk som har vært over 3000MHz med det kortet. (15 x 200)

Deluxe_REborn: Min erfaring er at det begynner å bli ustabilt p grunn av varme ved litt over 60 C*- Ved høyere klokk har dette vært lavere. Ved 2500 MHz har systemet mitt blitt ustabilt rundt 50 *C.

Må også ikke glemme at alt utstyr klokker forskjellig. :)

Jeg er klar over det. :roll:

Men hvorfor kan jeg ikke kjøre på 2.2ghz (XP3200+) stabilt, når andre har gjort det med samme cpu. Er det twinmos rammen som gjør det? :hmm:

Skal jeg prøve å ta ut en brikke og så om jeg lykkes da?

Hvis det er rammen, må jeg bytte den ut.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å klokke den til 190* 11 ~ 2100Mhz= XP2800+ på 1.725V

Nå vet to ting som er kan være galt i steden for tre.

Enten klarer ikke cpuen mer, dårlig eksemplar eller så virker ikke rambrikkene sammen med XP3200+ hastighet på cpuen og rammen. Har ikke tatt ut en brikke, men prøver høyere frekvens før jeg gjør det. Da kan jeg jeg kanskje være sikker på at det er rammen som gjør det. Noe som jeg nesten kan banne på at det er det.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hva som er feilen. Jeg har ikke noe kjølepaste på. Da er det metall mot metall. Noe som ikke fungerer så godt ved overklokking heller. :roll:

Tipper det er grunnen at tempen øker kolosalt når man øker FSB. Muligens det kortsluttes ved 50 C * og da slår pcen seg av og man må sette den tilbake til XP2500+ for at tempen skal bli lav.

Skal sette på Artic Silver 5 og se at jeg skal klare å sette den i XP3200+ :thumbup:

Endret av Deluxe_REborn
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg vet hva som er feilen. Jeg har ikke noe kjølepaste på. Da er det metall mot metall. Noe som ikke fungerer så godt ved overklokking heller. :roll:

Tipper det er grunnen at tempen øker kolosalt når man øker FSB. Muligens det kortsluttes ved 50 C * og da slår pcen seg av og man må sette den tilbake til XP2500+ for at tempen skal bli lav.

Skal sette på Artic Silver 5 og se at jeg skal klare å sette den i XP3200+ :thumbup:

God kjølepasta er vel og bra, men jeg tviler på at det er her problemet ligger. Det finnes en shutdown-funksjon i BIOS, så det er mulig at denne er satt til å slå inn ved 50 C. Du kan også sjekke om thermal throttling er deaktivert (anbefales).

FSBen burde ikke påvirke CPU-tempen noe særlig. Høyere intern CPU-klokke øker ikke temperaturen så veldig i seg selv, det har langt større betydning hva spenningen er.

Jeg tror så og si alle Barton-CPUer kan klare mer enn 250 FSB (hvis vi ignorerer faktorer som låst multiplikator).

Har du prøvd å øke chipset-spenningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...