Gå til innhold

Eg får ikkje kontakt med FTP serveren min

Anbefalte innlegg

FTP er flott som et anonymt overføringssystem, men hva i alle dager skal man med SSL-kryptering av FTP (som jeg ser VSTFP støtter) når man har SCP?

Jeg lukter dessuten at trådstarter her kjører VSFTP uten kryptering, og gledelig kaster passordene sine ut på nettet i rentekst.

Jeg er litt usikker, men jeg tror at SCP/SFTP ikke bare krever en lokal brukerkonto, men også shell-tilgang. I så fall er sistnevnte en større trussel hvis det er en bug i et program som kjøres med SUID, mens med "sikker FTP" står det hele på vsftpd .

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FTP er flott som et anonymt overføringssystem, men hva i alle dager skal man med SSL-kryptering av FTP (som jeg ser VSTFP støtter) når man har SCP?

Jeg lukter dessuten at trådstarter her kjører VSFTP uten kryptering, og gledelig kaster passordene sine ut på nettet i rentekst.

Jeg er litt usikker, men jeg tror at SCP/SFTP ikke bare krever en lokal brukerkonto, men også shell-tilgang. I så fall er sistnevnte en større trussel hvis det er en bug i et program som kjøres med SUID, mens med "sikker FTP" står det hele på vsftpd .

Du kan lett lage/finne et shell som bare lar brukere starte sftp-serveren - altså *bare* bruke sftp, ingenting annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...