Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Min HP260.no - Trengs det noe nytt på den?

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne for et år siden gjennom et jobbtilbud. Den har disse spesifikasjonene:

Intel Pentium 4 3,06 GHZ

1 GB DDR PC2700

250GB Western Digital 7200RPM

Ati Radeon 9800 128MB

300watt strømforsyning

PC-en har begynt de siste stundene å restarte seg under spilling, og jeg regner med at det er et varmeproblem. På min CPU nå sitter det en eller annen Cooler Master, og i kabinettet er det montert en 120x120mm vifte som ligger på rundt 2000rpm.

CPU-en ligger på rundt 45 grader, mens systemet på rundt 50.

Så jeg lurte på om det hadde hjulpet med en ny 120x120mm vifte, eller skulle jeg kjøpt nye vifter til både system og CPU?

Jeg ble litt skuffa når jeg idag fant ut at det ikke er et Radeon PRO kort, og at det ikke er PC3200 minne. Men er dette noe å grine over som jeg tror jeg nesten gjør snart?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemtempen din var ganske høy, du kan kontre dette ved å montere en ekstra kabinettvifte. Husk at du bør ha en som blåser inn, og en som blåser luft ut av kabinettet. Syns forøvrig at en psu på 300 watt hørtes lite ut, men hvis det har fungert i et år så er det ikke noe å tenke på.

Du trenger nok ikke grine over at det ikke er et Pro-kort eller at du "bare" har 266 DDR, men det avhenger jo av hva du bruker pc-en til. Hvis den fungerer fint til det du bruker den til, da er det selvsagt ikke noe problem.

Prøv å skaffe en ekstra vifte til kabinettet ditt, og pass på at du har en som blåser inn og en som blåser ut. Du kan også gjerne åpne kabinettet og rengjøre viftene, enten med støvsuger eller sandblåsing. Husk å koble fra viftene før du støvsuger dem skikkelig.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har faktisk bare en plass i kabinettet til vifte, og denne er opptatt.

Noen tips for hvordan dette kan ordnes?

Viftene er egentlig ganske støvfrie, så de trengs ikke å bli rengjort ennå.

Med tanke på RAM, er det stor ytelses forskjell på PC2700 og PC3200? Bruker PC-en til spilling. Skjermkortet er ikke verdens undergang når jeg tenker over det, dette kan jo klokkes opp til PRO hvis jeg kjøler det riktig. Men begrensningene er store når jeg sitter her med et HP kabinett. Kanskje det ikke ville vært dumt å kjøpe nytt kabinett?

BTW: Fant ut at mitt skjermkort faktisk er PRO. Det eneste jeg ikke liker med maskina da er RAM-en (fortsatt ubesvart om jeg har noen grunn til det?), kjølinga, hovedkortet og kabinettet.

Endret av RaptiCon
Lenke til kommentar
Takk for svar.

Jeg har faktisk bare en plass i kabinettet til vifte, og denne er opptatt.

Noen tips for hvordan dette kan ordnes?

Viftene er egentlig ganske støvfrie, så de trengs ikke å bli rengjort ennå.

Med tanke på RAM, er det stor ytelses forskjell på PC2700 og PC3200? Bruker PC-en til spilling. Skjermkortet er ikke verdens undergang når jeg tenker over det, dette kan jo klokkes opp til PRO hvis jeg kjøler det riktig. Men begrensningene er store når jeg sitter her med et HP kabinett. Kanskje det ikke ville vært dumt å kjøpe nytt kabinett?

BTW: Fant ut at mitt skjermkort faktisk er PRO. Det eneste jeg ikke liker med maskina da er RAM-en (fortsatt ubesvart om jeg har noen grunn til det?), kjølinga, hovedkortet og kabinettet.

Jeg vet faktisk ikke, tror ikke det skal være så utrolig stor forskjell. Har selv DDR-400, men grunnet at jeg er tvunget til å bruke min gamle XP2200+ har jeg kun 266, eller PC2700, som du har. Jeg merket iallfall ikke noen stor forskjell fra 266 til 333. Hvis du er fornøyd med flyten på spill som er aktuelle for deg ser jeg ingen vits i å oppgradere til raskere ram. Men et skikkelig kabinett hadde nok gjort seg. Evt. kan du selvfølgelig lage et eget feste til en ekstra vifte, men det kan fort bli et jalla-prosjekt, da det er avhengig av at du har litt erfaring med slike ting. Men et nytt kabinett koster ikke all verden, hvis du bestemmer deg for å kjøpe et nytt bør du prioritere et med en god kjøleløsning og som har god plass til evt ekspansjon. Og finn et uten psu, da disse naturligvis er en god del billigere.

Lenke til kommentar

Har faktisk et Chieftec Dragon Midi-tower stående her hjemme, det burde vel funke ganske bra? Det eneste som mangler da er et greit hovedkort. Men så er det snakk om P4 som absolutt IKKE er mitt felt, noen forslag til et greit hovedkort? Skader ikke om det er fra Demovare-kategorien på Komplett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...