Gå til innhold

Erfaringer med Tablet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det finnes jo noen av oss..... :-)

Var det noe spesielt du lurte på?

Jeg benytter en HP TC1100 til daglig, 1,1GHz med 1 GB ram.

Den funker kjempefint til sitt bruksområde; lesing av websider, pdf-filer og lignende. Jeg vet ikke hvor mye du vet om Tablet pc'er, men følgende er noen hovedpunkter:

* Skjermen er trykkfølsom, men bare med hensyn til den pennen som følger med

* Operativsystem er en egen versjon av WIN XP; XP Tablet Edition. Den finnes bare på engelsk, men du kan jo alltids sette brukerspråket til Norsk

* Siden OS er engelsk, får du ikke kjørt full skriftgjennkjenningsfunksjonalitet (puh!) på Norsk. (Gjenkjenningen er forresten veldig god; har prøvd mange pda typer gjennom tidene, og denne er bedre enn alle)

* Det finnes forskjellige typer tablets. Noen har fastmontert tastatur, noen har et tastatur du kan fjerne (som min) og noen har ingen tastatur i det hele tatt.

* Batteritiden er som oftest ca 3 timer. Tablet pc'ene gjør også god bruk av standby og hibernate funksjonene, så fullladet holder min til en dags sporadisk bruk.

* De fleste tablets jeg har sett er godt utstyrt med tilkoblinger (LAN, WLAN, Bluetooth, IR, integrerte kortlesere, PCMCIA, USB m.m.)

* I motsetning til andre laptoper benytter man ikke en Tablet stående på bordet eller i fanget. Man holder den som oftest i armkroken på samme måte som man har en notatblokk dersom man ikke har et bord å skrive på. Det betyr at du fort vil kjenne forskjell på vekten av maskinen.

* Vanvittig kul pc som tiltrekker seg beundrere!

* Praktisk og intuitiv måte å jobbe med en pc på. I går skulle jeg levere strømavlesning via nettet. Kunne da stå foran måleren med tablet'en i armkroken, skrive inn tallene og levere alt der og da.

* Web-tv i fullskjerm når og hvor du vil!

* MSN 7 og Office 2003 støtter håndskrift som standard. Når noen chatter med meg via MSN vil de da kunne se min håndskrift eller tegninger i stedet for "vanlige bokstaver". (Ikke alltid en fordel med min håndskrift :blush: )

Tja, det var alt jeg kunne komme på her og nå.

Si ifra dersom det er noe mer jeg kan hjelpe med !

Mvh

T

Lenke til kommentar
  brsseb skrev:
Blir skjermen på tabletPCer som regel fort "nedslitt" (dårligere trykkrespons, pixelfeil?), eller er det bare en myte?.

Nei. Jeg har hatt min siden desember 2004, og den har vært i bruk 1-2 timer hver dag siden det. Det var ingen pixelfeil ved leveransen, og jeg har heller ikke noen nå. Trykkresponsen virker også like godt som når den var ny.

Jeg har derimot fått en svak ripe i glasset og det er lettere irriterende når man skal dra et ikon over skjermen.

Kan anbefale alle å investere i noe beskyttelsesutsyr dersom den lever litt utsatt. (Min HP er laget slik at den ligger med skjermen opp og ubeskyttet når den ikke er i bruk).

Lenke til kommentar

Nok en TC1100 bruker her!

Jeg har 1.0Ghz Pentium M ULV versjonen og kjøpte den for 1 år og 2 uker siden. Hadde tenkt å kjøpe TC1000 men fikk klar beskjed om å ligge unna den av en misfornøyd kollega. Jeg er svært førnyød med min TC1100 men det betyr ikke at den er perfekt, noe jeg vil utdype litt lenger ut i dette innlegget.

Det jeg bruker av programmer er Office 2003, Frontpage, Visio, Project, Access og ikke minst OneNote som jeg synes er en utrolig praktisk applikasjon på Tablet PC. Bruker Journal som følger med, når jeg ikke trenger all funksjonaliteten i OneNote. Flere forskjellige programmer for utrulling av software på klienter (GhostCast server, tftp og pxe server, Altiris, ON mfl) , sikkerhetsanalyse, protocol analyse/sniffer/Scanner, VM osv er også i daglig bruk i min jobb. Selvsagt sliter den når den midlertidig er server for utrulling etc, men det fungerer helt supert. Jeg bruker gjerne en ekstern disk og kobler til strømforsyningen. Kjørte nylig en ghostcast til 40 pc'er uten problemer.

Bruker den også med GPS og Autoroute i bilen, meget nyttig når du skal finne frem på ukjente steder! Er det mye solskinn så er det ikke veldig lett å se skjermen. Hadde håpet å bruke den som kartplotter i båten. For å få til det må man nok lage et omfattende solskjermingsopplegg om man skal se noe som helst.

Jeg bruker maskinen som tablet i møter, føler at jeg får bedre kontakt med kunder og leverandører når jeg ser folka i øyene i stedet for å gjemme meg bak skjermen på en laptop. Praktisk er den også på møter, seminarer og forelesninger når man kan sitte tilbake i stolen og noterer og holder på tableten også. Det finner jeg mer behagelig enn å hele tiden se opp på en presentasjon og så litt ned på skjermen osv. som jeg gjorde når jeg brukte en vanlig bærbar. Så fort jeg sitter å skriver en del uten å være i noe møte eller i noe seminar / forelesning etc. bruker jeg gjerne tastaturet, det går ofte kjappere og greiere for meg. Spesielt når jeg skriver på norsk, siden man foreløpig ikke har støtte for igjennkjenning av norsk håndskrift i OS / OneNote etc.

Svakheter: Intill jeg fikk oppgradert fra 512MB til 1GB ram så synes jeg den var for treg. Oppgraderingen gjorde maskinen behagelig å bruke, nå er den litt treg og ikke for treg, hvilket er en vensentlig forbedring! Jeg har faktisk ikke opplevd en slik ytelsesøkning bare ved å dobble mengden med minne før, selv om en økning fra 256MB ram til 512MB gir et snev av samme følelsen på en vanlig pc. Jeg er overbevist om at det hadde gått ann for MS å optimalisere all ressursbrukt i XP Tablet PC edition vesentlig.

En annen mindre god side ved TC1100 er at jeg ikke har klart å gjøre noe med en den korte brukstiden for batteriet selv med tweaking. For en dags jobb så må jeg ha med meg 2-3 batterier. Ofte surfer jeg på GPRS via bluetooth og da synes jeg det virker som om batteriet tappes vesentlig kjappere enn tilvanlig og da blir det ekstra ille. Det nye batteriet mitt klarer 3 timer. Batteriet jeg har brukt et årstid klarer ikke mer en 2 og en halv time og det er snaut.

Ekstrautstyr er dyrt. Batteriene er ikke direkte billige for å si det mildt, så det er begrenset hvor mange man vil kjøpe av dem. Jeg har ikke kjøpt dockingen ennå, men har stadig planer om det.. Jeg kjøpte en HP rugged case, den kostet 2200 kr, en klar overpris, ikke var den spesielt praktisk heller for mitt bruk heller. Den frittstående laderen som kan lade to batterier ser meget praktisk ut, siden man trenger en del batterier til denne maskinen, men den sykte prisen har hindret meg i å kjøpe den foreløpig. Jeg brukte MicroMemory som jeg er forhandler for til minneoppgraderingen så det kostet ikke all verden. MicroBattery skal ha batterier til TC1100, jeg har ikke fått prøvd et slikt ennå, men det er billigere så det kommer nok.

Positive sider: Jeg har reist mye med den. Synes den er meget praktisk på fly, tog, ferge, i bil og på buss. Når man går rundt en hel dag på en messe, er man ikke veldig god i armen etter å ha bært på den. HP må gjerne lage en på 1 kg om de klarer, det hadde bare vært deilig.

Skal jeg peke ut noe som spesielt positivt så må det være at den hittill har vist seg som svært solid og at den er grei å ha med seg rundt over alt bestandig pga av grei størrelse og noenlunde akseptabel vekt. Noen små uhell har det vært der den har fått litt bank, hittill har det altså gått bra.

Løsningen med tastaturet som du vrir rundt for så å klappe maskinen sammen, trodde jeg skulle slites fort men den holder fremdeles veldig bra. Stort sett støyer den også lite eller ingenting, men av og till starter vifta og den hører du.

I utgangspunktet tenkte jeg at det var en praktisk maskin på jobb og til litt kursing/forelesninger. Det viste seg snart at så fort e-post og nettbank ble flyttet fra desktopen til tablet PC'n, så ble det til at man kun brukte den uansett hvilke oppgaver og programmer man ville bruke. Når jeg bruker en desktop pc for tiden så er det fordi jeg bruker skjermen og tastaturet til å nå servere og tablet'en via RDP. Det fungerer fint når man har lyst på litt større skjerm, et ordentlig tastatur og en ordentlig mus. Noen annen PC trenger jeg vel strengt talt ikke lenger egentlig.. men.. jeg kommer nok ikke til å kvitte meg med PCene.

På tur bruker jeg en liten mini bluetooth mus, det er praktisk fordi at man ikke behøver noe ekstra usb sender dings etc. til musen.

Lenke til kommentar

Mitt intrykk av tablett er at det er en god ide, men den har ikke utviklet seg noe særlig siden den ble "oppfunnet". Det mangler et operativsystem som er spesialberegnet på tablet (WinXP tablet edition er WinXP med noen hacks).

Det er litt synd, for det er et godt konsept.

I dag er tablet for spesielt interesserte. Har du ikke et absolutt behov for noen av de få egenskapene en tablet kan tilby deg ovenfor en vanlig laptop så ikke kjøp en. Det er ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar

takk for gode lange svar dere to :) har litt tenkt på å kjøpe den acer c300, men har lurt på om den kanskje ble for stor og tung, noe som har noen innspill på det?

ellers er det bare å komme med flere innspill, så langt er jeg positiv i alle fall :)

Lenke til kommentar
  Fredrik Larsen skrev:
Nice one! :thumbs:

Finnes det tablets med 17" skjerm? ;)

Måtte jo vise litt hva man kan gjøre :-)

Kan ikke huske å ha sett noen 17" tablets...?

Tror den hadde blitt litt uhåndterlig. Sitter nå og skriver ved en vanlig 17" LCD, og sliter litt med å se hvordan jeg skulle greie å balansere et slikt beist. (17" Widescreen kunne jeg vel klare, men 4:3 format ? :no: )

Lenke til kommentar

Har noen av dere sett en tabletpc med talegjenkjenning? Jeg så en episode i serien "Pimp my ride" på MTV. Der monterte de inn en tabletpc i hanskerommet. Den hadde talegjenkjenning. Det de sa kom opp på skjermen som skrift. Utrolig praktisk.

Lenke til kommentar
  Foxtrot skrev:
Har noen av dere sett en tabletpc med talegjenkjenning? Jeg så en episode i serien "Pimp my ride" på MTV. Der monterte de inn en tabletpc i hanskerommet. Den hadde talegjenkjenning. Det de sa kom opp på skjermen som skrift. Utrolig praktisk.

Det ligger inne som default i Win XP Tablet edition....

Har ikke prøvd det enda selv. Funker sikkert greit (men nok best på engelsk)

Lenke til kommentar

Jeg har selv Toshiba M200, og den fikk meg til og bli Tablet freslt. Jeg tror faktisk ikke jeg har møtt noen enda som har angret på sitt Tablet kjøp. Dette er kanskje litt dristig av meg, men jeg vil påstå at innen 5 år er nesten alle bærbare (80-90%) en eller annen verisjon av en Tablet pc, for funksjonen er bare så utrolig hendig. Longhorn vil jo ta Tablet videre til et nytt nivå ifølge Bill Gates (tablet funskjonene til Longhorn er ennå ikke blitt vist offentlig), så det er ganske klart at dette er noe Microsoft vil satse på videre, selv om det har solgt dårlig hittil.

Tilbake til topic kanskje :-)

Jeg selv er strålende fornøyd med Toshiba M200, som du kanskje fikk med det fra innledningen. Talegjenkjenning er innebygd i OSet som sagt tidligere, og den jeg har bruker 3! microfoner for å sile vekk støy så den hører deg bedre. Den tar nå litt feil av og til, og man må nesten bruke litt tid på et øvelsesprogram så man snakker riktig. Den støtter også bare engelsk så langt, norsk støtten så langt er dårlig i Tablet. Jeg håper at Microsoft Norge snart blir ferdig med og lage en patch så den får norsk støtte i skriftgjenkjenning, men tror egentlig ikke det kommer ut før Longhorn er på vei. Dette er vel den største negative siden så langt, men godene du får ut av en slik PC gjør opp for det. Hvis du ikke liker oppmerksomhet er Tablet IKKE noe for deg, hver gang man drar fram en sånn får du stirrende øyne fra overalt, og ikke minst spørsmål fra en hel haug med folk om hvordan den virker. Jeg anbefaler deg faktisk å ta en liten tur innom din nærmeste Elkjøp og spørre de om de har en Toshiba M200 som du kunne teste litt (eneste jeg vet om som har Tablets ute på display, hvis noen vet om noen andre så kunne det sikkert vært greit og vite for han).

Jeg er fortsatt student, siste året nå, og dette har helt klart vært en STOR hjelp. Jeg kjøpte den for snart ett år siden, og har ikke sett tilbake siden det. Jeg studerer for å bli Bioingeniør, og muligheten til å sitte og tegne ned alle diagrammene og formlene rett på PCen, for så å skrive videre var noe helt nytt for meg. Før MÅTTE jeg bruke papir til å ta notater rett og slett pga tegningene som var umulig og få ned digitalt. Så nå slipper jeg og lete gjennom store bunker med ark, kan søke direkte på notatene på PCen (selv om de er skrevet med hånd og ikke med tastatur). En annen finurlig ting i programmet OneNote (som du kan prøve demo av fra microsoft sine sider, fulgte med fullverisjon i min) er at du kan ta opp en forelesning (lyd) og den vil bli synkronisert med dine notater. Så er du ikke helt sikker på hva noen notater betyr, kan du spille av lyden for de notatene og så ser du hva du mente. Jeg har kooost meg denne funksjonen :-)

Fort delt i fordeler ulemper:

Fordeler:

* Vanligvis små, så de er lette og bære på og man får alltid plass til dem

* Veldig praktisk og jobbe med. Hadde aldri trodd at det skulle være så enkelt og gå over til Tablet, men det føles nærmest mer riktig enn og bruke tastatur nå. Skulle ønske jeg av og til kunne bare tegne ned noe på min Desktop PC. Veldig intuivit.

* Skriftgjennkjenningen er utrolig god. Jeg trengte ikke å gjøre noe med min håndskrift for at den skulle kjenne den igjen. Nå skal det være sagt at det er litt anderledes å skrive på en skjerm enn på papir, men det tok ikke lange tiden før du skrev helt vanlig igjen. Som sagt over, Norsk er ikke støttet i ordgjennkjenningen, men du kan fortsatt søke på det meste du har skrevet.

* Kan erstatte bøker, permer med ark, og organiseringen av notater er mye bedre, synes nå jeg enn i papir. Husk backup dog, for å miste data er kanskje litt enklere enn å miste en bunke med papir.

* Slipper din kreaktive side ut :D Tro meg, har aldri tegnet så mange bilder før, og det blir faktisk ganske bra også med tegneprogrammene som følger med. Pennen er trykksensetiv, tror alle er det, med 512 trykkpunkter eller noe sånt. Iallefall, hvor hardt du trykker ned har noe og si når du maler i mange programmer, og skriver. Tykkere, svakere linje etc.

* Tiltrekker oppmerksomhet (både ulempe og fordel) Liker du oppmerksomhet så får du det garantert når de drar opp disse.

Ulemper:

* Dyre i forhold til Hardware. De fleste tablets så langt ligger et stykke bak på hardware siden, men koster fortsatt litt mer enn tilsvarende modeller hardware messig. Min Toshiba er faktisk bedre utstyrt enn de fleste, men ligger fortsatt i bakkant av andre ytelsesmessig. Den har en PM 1,6GHz, 512MB RAM og GeForce Go 5200, 60GB HD. Den måtte jeg legge ut 18.000 for. Ser nå at prisen har gått litt ned, den er nå oppe i 1.8 GHz og nede i 16.700 kr, men fortsatt dyrt i forhold til hva man kan få av andre bærbare.

* Selv har jeg to batterier, for det er lett og glømme tiden når man bruker de. Vet egentlig ikke om batteritiden er noe særlig dårligere enn vanlige bærbare, men jeg synes det føles sånn. Den varer i ca 3t40m for meg, og det kan bli litt for kort.

* Oppmerksomhet - Liker du ikke oppmerksomhet så er ikke dette helt for deg. De er såpass sjeldne fortsatt (ikke vet jeg hvorfor) at mange vil spørre hva dette er for noe.

Kommer selvfølgelig litt ann på hvordan du skal bruke PCen, men for meg viker Acer C300 serien litt stor. Toshibaen har 12" skjerm, og selv den blir litt stor og drasse på for meg. HPen har 10" skjerm og er vel egentlig perfekt størrelse skal du gå med den på armen. Acer C300 har 14" skjerm og kan bli litt stor når du skal ha den i Slate Mode (altså uten tastatur). Ville anbefalt deg å se på Acer C100 serien som er med 10" skjerm, den vil definitivt være lettere å håndtere i Slate mode. Hardware messig ligger den litt bak C300 serien, men det er ikke det som er det viktigste på en Tablet for meg iallefall. Som sagt, du burde ta en liten tur innom nærmeste Elkjøp og spørre om de har Toshibaen inne, så kan du se hvor stort det blir med 12" på armen (2kg vekt) og velge utifra det.

-Hepier-

Lenke til kommentar
  hanscats skrev:
Mitt intrykk av tablett er at det er en god ide, men den har ikke utviklet seg noe særlig siden den ble "oppfunnet". Det mangler et operativsystem som er spesialberegnet på tablet (WinXP tablet edition er WinXP med noen hacks).

Det er litt synd, for det er et godt konsept.

I dag er tablet for spesielt interesserte. Har du ikke et absolutt behov for noen av de få egenskapene en tablet kan tilby deg ovenfor en vanlig laptop så ikke kjøp en. Det er ikke verdt pengene.

Beklager, men det er sånt man vanligvis hører fra folk som ikke har prøvd en Tablet. Vil anbefale deg også og prøve en så kan du se om du mener det samme etterpå. Selv en Apple fanatiker som skriver gode artikler på nettet har rost Tablet PCen og kjøpt en selv. Når Bill Gates da nevnte han på en kongress at han hadde gått over fra Apple til PC fikk han en del emails som spurte om det var sant.

Svaret hans var " Jeg har fortsatt 3 apples :-), og bare EN PC, og det er Tablet PCen Gates nevnte. Tablet PCen er det neste skrittet framover for notebooks, men mitt hjerte ligger fortsatt hos Apple."

Nå har også Apple laget et patent på noe som ligner en Tablet, så da får han vel kanskje snart sin Apple Tablet :-)

Men seriøst, Tablets idag er ikke bare for spesielt intresserte. Min lille nevø har aldri hatt det like gøy med en PC som når han sitter og tegner bilder og viser de til sin far og mor etterpå. Bruksområdene er veldig mange. Ta en sirkel rundt en artikket, annonse du finner på nett, kopier den og legg til noen notater som f.eks "Denne jobben passer perfekt for deg" og send den i en email til personen. Den tar da og lager et lite bilde av det som er innenfor sirkelen du har tegnet.

Du kan skrive en huskeliste direkte på desktoppen, og bare krysse av etterhvert som det er gjort, eller viske det vekk. Den er nok mye mer praktisk og mer gjennomført enn det de fleste tror. Er bare litt lei av forhåndsdømming av ting som de fleste aldri har prøvd.

-Heiper-

Endret av Heiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...