Gå til innhold

Mulig ødelagt T-Bird

joki

Anbefalte innlegg

Jeg eier en AMD Athlon T-Bird 1,33ghz.

Da jeg kjøpte maskina og greier for vel ett år siden, bestillte jeg også en GlobalWin vifte.

Fikk litt sjokk da jeg hadde fyrt opp, og hovedkortet målte 66C på prosessorn.

Jeg ilte og kjøpte en en ny vifte, en kraftigere GlobalWin vifte.

Dette hjalp lite, så jeg innså at GlobalWin er søppel, og ilte for å kjøpe en annen vifte.

En Zalman Flower Copper + Gold ble anbefalt av noen folk på 3dfxcool.no, og jeg kjøpte den og monterte.

Tempen viste fortsatt 60C.

Nå begynte jeg virkelig å lure. Alle andre maskiner jeg hadde lest/hørt om som kjørte med en Zalman Flower, lå på rundt 20-30C.

Jeg sendte brev til komplett.no om saken, og lurte på om det kunne være feil med prosessoren. De ba meg sende inn sakene, samt hovedkort og rambrikke.

Fikk det tilbake omlag en uke senere, og de påstod at alt var i tipp topp stand.

Jeg kjøpte enda en ny vifte for å prøve, en Taisol av et eller annet slag. Den kjølte dårligere enn Zalman Flower, ved 62C, så jeg byttet tilbake.

Har kjørt med Zalman Flower, som ligger på 60C, i ca. 6 månder nå, og problemet har gått i glemmeboken.

Spørsmålet, omsider, er; Har noen opplevd det samme? Kan det være en mulig defekt i prosessoren, eller er kjølinga mi for dårlig?

Kjører også 4 casefans, så det skal være godt og kaldt der inne, men akk.

Hadde vært fint med respons :) Har planer om å shine litt på kassa, så et oppgjør med CPU'n hadde vært på sin plass. Liker ikke den høye tempen. Frykter for dens liv :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel mulig hovedkortet ditt måler helt feil tempratur eller at programmet du bruker til å måle av med ikke er 100% kompatibelt med hovedkortet ditt. Men om prosessortempraturen din er 60°C, så gjør ikke det noe så lenge maskinen din er stabil. Du må alltid huske å bruke varmeledende pasta mellom CPU og kjøleribbe for lavest mulig tempratur.

Lenke til kommentar

Goopen du får med prossesoren(e) er ikke av beste kvalitet etter hva jeg har erfart :sad:

Ville nok ha kjøpt artic silver 3 å lagt i mellom!

Forresten, du skulle ikke være en av de som trur at lave temperaturer kommer uten noen gjennomlufting av kabinettet, hmm ?! :grin:

Lenke til kommentar

Hadde i begynnelsen vanlig termal pad på min Amd T-bird 1.4GHz. Da var den 68 grader...

Fyrte opp Arctic Silver og temperaturen sank 15 grader! Det er ikke sikkert AS skal ha hele æren - mulig monteringen ble mye bedre den andre gangen, men AS er et must for din prosessor!

Nå kjører jeg Alpha Pal 8045 m/ 80mm Papst. Under 40 grader; det er koselig på en varm T-bird. :smile:

PS. Som andre har sagt så kan hovedkortet måle feil. Oppdater bios, mål med eksternt termometer, eller bare glem det. Er maskinen stabil så er det jo ikke vits å bruke penger, tid og krefter på å kjøle mer ned...

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-12 00:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-11 16:00, bamsefar skrev:

Forresten, du skulle ikke være en av de som trur at lave temperaturer kommer uten noen gjennomlufting av kabinettet, hmm ?!
:grin:

Han sier at han kjører med 4 kabinettvifter! :wink:

Jeg tror også at det har noe med feilmålinger å gjøre! Det er jo også mulig å sjekke dette. Kjøpe et termometer og montere på CPU. Slike målere koster noen hundrelapper, men det virker som om du øsnker å komme til bunns i denne saken!

BTW: Dersom du ikke har hatt noen problemer med ustabilitet på maskinen, ville jeg ikke brydd meg så mye! :wink:

Lenke til kommentar

Zalman flower er jo ikke kjent for å kjøle best så det skal være rimelig kaldt i det rommet de du vet om som har kjørt 20-30c på en tbird med flower...

det er sikkert feilvisning i proben...

AS hjelper noe skadd...

hadde en kompis som hadde problemer med en tbird1400

med liten cooler master på(han holdt +/-70c).

da fyrte vi på et tynt lag as3 og tempen sank til ca. 50c load.

dette tror jeg er de pengene han har tjent mest på ang. kjøling (jeg tok 5,- for den lille slanten as3).

Lenke til kommentar

Har nesten samme system...T-Bird 1.33, A7V133, Zalman 5005 m/AS3.

Probe-versjonen som fulgte med kortet mitt viste over 10 grader feil! Last ned nyeste ASUS Probe og sjekk hva du da får. (2.17.01 er nyeste versjon)

Med Zalman'en på ca. halv guffe ligger nå tempen min på 44-48 grader.

Lenke til kommentar

Eg mekka sammen pc te kompis for litt sid, og da satte eg coolermaster elemente på feil veg slik at kjernen ikkje var i midten, då var temperaturen på cpu nær 70 grader celcius, då eg snudde den sank tempen til ca 45-50.....

Coolermaster suge alikavel Helikopter motor

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha gutta :smile: Meget mye hjelp å få.

Skal laste ned nyeste probe, og anskaffe noe Arctic Silver goop :smile:

Et eksternt termometer som pryder fronten hadde jo også vært artig :wink:

Som sagt, takk for all hjelp! Og ja, jeg ønsker virkelig å komme til bunns i dette!

Lenke til kommentar

Hvis du anskaffer AS goop, så husk å påfør den på rett måte. Å lese gjennom goop-guiden er jo en ide...

Det samme gjelder eksterne termometer. Pass på hvor du legger sensoren. Les her...

Ellers har jeg et tips hvis du vil senke temperaturen et par grader ekstra. La meg ta min maskin som eksempel.

På default så stod "vcore" (spenningsvalg i bios) på 1.750V. Jeg senket den hakk for hakk og hadde fortsattt stabil maskin på 1.650V. Bare at maskinen da var 4-5 grader kaldere. Nå kjører jeg 1.700V bare for å være på den sikre siden.

Altså; du kan prøve å stille ned vcore litt! Bare et gratis tips for å senke temperaturen ytterligere... :smile:

Uansett, lykke til med maskinen. Håper den blir god og kald!

Lenke til kommentar

DU har fått mange gode råd ,men jeg synes det er litt rart at du sier 20-30C med zalman flower.

Da skal romtemp være 10C maks.

Jeg har en Zalman 6000cu og er veldig fornøyd med den.

Holder CPU på 39C mens jeg spiller musikk og stiger til 44C når jeg kjører burnin.

Og alt dette er målt i silentmode ,med den orginale vifta.

Har også bytta ut den medfølgene 92mm vifta med 2X papst 120mm og da sank støynivået litt til og tempen sank også litt. (Kjørte de viftene på 6,5V)

Alt i alt er dette en veldig god kjøler som jeg kan anbefale til alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...