Gå til innhold

mangelfull lyd/mikrofoninngang på G4

Anbefalte innlegg

som sagt; det er veldig dårlig med mikrofoninnganger på G4´en. Er det noen som veit om noe bra hardware fr å rette på dette, bortsett fra de små grå usb-"puckene" med mikrofon&headsett plugg? Vi har en del av dem men de fungerer på ingen måte tilfredsstillende...

Og hvorfor har ikke apple lagt til mikrofoninngang på maskinene sine når lydredigering er så aktuelt som det er på mac? (mao mange bruker mac til diverse redigering)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvorfor har ikke apple lagt til mikrofoninngang på maskinene sine når lydredigering er så aktuelt som det er på mac? (mao mange bruker mac til diverse redigering)

Fordi det interne lydkortet ikke er bra nok...

Men hvilken G4 er det? Alle arbeidsstasjonene har lyd inn og ut..

Finnes masse eksterne lydkort, se hos f.eks www.sound1.no

Lenke til kommentar
800 mhz powerPC G4... ikke det helt store med andre ord, men det duger nå.

Jeg tviler på at skolen kommer til å gidde å kjøpe nye lydkort til disse maskinene, men takk for hjelpen anyways :)

iMac eller G4 QuickSilver ?

iMac er den kula med skjerm på arm

Quicksilver er tower (sølv)

iMac har mic i skjerm... men usikker på lyd inngang, men rart om det ikke er.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
iMac eller G4 QuickSilver ?

iMac er den kula med skjerm på arm

Quicksilver er tower (sølv)

iMac har mic i skjerm... men usikker på lyd inngang, men rart om det ikke er.

Begge to, jeg bruker powermac(eller quicksilver som du kaller den :hmm: ), men hverken iMac eller den har mikrofoninngang. Som du sier, iMacen har mikrofon i skjermen, men den duger jo ikke til skikkelige lydopptak...

Lenke til kommentar

På Quiksilver er det lydinngang, men ikke mik (mik inngang er i utgangspunktet

helt ubrukelig til innpsilling pga lydnivå er for høyt inn.) Du skal helst bruke linje

inngang, den finner du på bakside, er den der ikke har du en unik maskin.

Mac sine "tower" har hatt lyd inn og ut så lenge eg kan huske..

Lenke til kommentar

Gidder ikke finne bilde nå, men lydutgangen på maskinene våre er det på hovedkortet, og det har visst ikke inngang av noe slag. Vi trenger egne lydkort, men det gidder ikke skolen koste på oss. Ei heller har vi skikkelig programvare, så vi må bruke gratisprogrammet audacity, som suger værre.

Litt bedritent med tanke på at jeg går media & kommuikasjon, og vi skal i teorien ha lyd som rundt 1/3 av undervisninga... Det er mer 1/20 her på bruket.

Lenke til kommentar

Visst er det inngang på hovedkortet, det står til og med i specs fra Apple.

Vil sterkt tru at alle maskinene mellom G4 500 og G4 Dual 1.25 har lyd inn,

for disse to som eg sitter ved nå har det...

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Ok. Inn/utganger fra topp til bunn:

jack headphone ut

apple høyttaler ut

telefonlinje

nettverkskabel

2xFirewire

2xUSB

strøm

skjerm

printer

g4_uma2_back.gif

Sånn ser min maskin ut bak. Jeg veit det finnes forskjellige modeller, og vi har vel tre ulike typer på klaserommet mitt, men ingen av dem har mikrofon/line in....

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar

Macene har ikke mic-inngang, da det skaper støy i lydbildet (visstnok). For å ordne dette kan man kjøpe et PCI-lydkort fra f.eks. procom, som jeg gjorde til min G5, og det fungerer glimrende. Da får man både mic-inngang, 24-bits lyd, 7.1 lyd og 192-khz... M-Audio Revolution 7.1 er det jeg har kjøpt, og det gir god valuta for pengene..

Lenke til kommentar

Nå funker iMic'en helt fint med OSX. Det er faktisk svært lav latency på det usb lydkortet, og det kan du bruke på hvilken som helst maskine. Det koster 400-500kr. og da har du en grei mic inngang og utgang. Skal du ha noe vasse greier kan du se på m-audio sine løsninger, både interne og eksterne lydkort, men disse koster mye mer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det stemmer at "SILVER-MACENE" ikke har lyd-inngang. Det ble droppet av ovenfornevnte grunner. Men på G5en er det kommet både analog linjeinngang og optisk.

Poden har arvet en SILVER 733 Mhz med OSX10.3.9 og kjører GARAGEBAND 2 så det griner, sammen med M-Audios Mobile USB. Både gitar og mic via den + keyboard direkte på USB.

Musikken (et spor) kan høres på websiden min (http://home.online.no/~xflies/01features.html)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...