Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter i netopia for torrent

Anbefalte innlegg

Jeg har en netopia 3351 router fra Nextgentel. Jeg har fulgt de guidene her på forumet for å åpne porter men ingenting fungerer. Jeg har både prøvet å åpne fra endring.nextgentel.no og via telnet. Jeg har åpnet portene til rett ip-adresse. Det står til og med inne på nat tabellen at masse porter er åpne. Men når jeg kjører port scan eller azureus så sier de at de portene jeg har åpnet ikke er åpne...

Jeg har til og med nullstilt ruteren flere ganger. Jeg har ledning rett fra netopia og inn i min pc.

Alt av brannmur på pcen er slått av...

Det skal jo være så enkelt å åpne porter, hvorfor fungerer det ikke hos meg? Det står at dem er åpne inne på telnet og endring.nextgentel.no. Men port scanner finner ingenting på min pc, og azureus gir feilmelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Har du satt portene opp som NAT servere?

- Har du (dersom portene ligger under 1024) lagt til unntak for disse i filtersettet?

- Har du brukt riktig lokal IP-adresse?

- Bruker du riktig protokoll? (UDP/TCP)

Bare et par ting å sjekke =)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Har du UiB avtale? eller lignende?

Ja, viktig poeng. Dersom du ligger på VPN kan du glømme å styre portene dine selv. Den gode nyheten er at som regel går ann å gå over til studentavtale uten VPN uten noe økning i pris, eller mye kluss.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har ikke UIB avtale. Portene jeg skal åpne (eller som er åpnet) er mellom 6000 og 7000 så filter er ikke problem. Har satt opp riktig lokal ip adresse (10.0.0.2 for tiden). Bildet viser for tiden at jeg har åpnet port 6881. Men hvorfor finner ikke port scanner at denne porten er åpen, og hvorfor sier azureus at denne porten ikke er åpen..?

post-61-1115204118_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har du nyeste firmware til Netopia 3351(v8.3.3r1), så støtter routeren din UPnP. Noe som betyr at alt du trenger å gjøre i Azureus er å skrive inn riktig lokal-ip og velge en port, så gjør UPnP-pluginen i Azureus resten av jobben for deg.

Tror jeg hvertfall. Funker fint hos meg.

Endret av XoRc
Lenke til kommentar

Nyeste java er installert. Update 2 heter den vel..? Men azureus fungerer fint på skolen. Får ingenting problemer med porter. Men hjemme så får jeg ikke mer enn 40kb\s ca ned når jeg har 2,4mb linje.

Lenke til kommentar

Tviler veldig sterkt på at en torrent klient kan omgå dette problemet med fiffig software. Dette er et fundamentalt logisk problem med nett som bare har èn ekstern IPadresse, og UPnP er nok den nærmeste løsningen til noe "automatisk" du kan ordne.

Gir azureus deg kun gule fjes? Jeg annatar at du vet at hastigheten på downloads er langt ifra garantert bare fordi du har åpne de riktige portene. Har du grønen fjes, så har du både conenctions på active og passive, da er i såfall alt i orden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har lastet ned ganske lenge med azureus nå. Vet at ikke hastigheten alltid er på topp. men i løpet av en LANG periode så burde den gått over 40kb\s et par ganger. Spesielt når den gjør det med en gang en annen plass (feks skolen)...

Lenke til kommentar

Har hatt det samme problemet med Azureus og 3351 selv, men etter at jeg byttet til BitComet får jeg full hastighet. Vet ikke teknisk hvordan dette fungerer, men er fornøyd likevell.

Lenke til kommentar

Hei hadde selv dette problemet med NAt feil og at ikke Azureus fant porten til å være åpen på Netopia 3351.

Portene må åpnes ,men også filtersettet. Jeg fikk det ikke til å virke med å fikle med routeren i telnet, selv om jeg trodde jeg gjorde alt rett.

Løsningen for meg var å logge meg inn på nextgentel sine sider.

Først logg in på Endringsweb.

1. Gå inn på "Avansert konfigurasjonsmeny"

2. Gå inn på "Endre offentlige servere på lokalnettet"

3. sett inn verdiene som skal inn nederst på siden. Disse er lokal ip (f.eks. 10.0.0.2) og porter , her setter jeg inn det samme i hvert felt, f.eks 6881 og 6881.

4. Trykk lagre endringer

5. Gjenta prosedyren i punkt 3. og 4. for hver port du ønsker åpnet. Det kan f.eks. være at du begynner med 6881 og arbeider deg opp til 6889.

6. Trykk tilbake.

7.Trykk endre filtersett i ruteren.

8. Under protokoll velg TCP.

9.Under mottaker port sett inn portene du har valgt å åpne. (f.eks. 6883)

Ikke endre de andre verdiene, men la de stå som de er.

10 Trykk legg til filterregel.

11. Gjenta punkt 8 og 9 for hver port du skal åpne.

12. Åpne portene i software brannveggen(eller slå den av midlertidig) din dersom du har dette innstallert.

Når du har åpnet porter og filtersett for hver port skal du noen grønne smilefjes i Azureus, men det spørs hvordan forholdene er på nettet også.

Jeg får av og til utnyttet nesten den fulle bredbåndskapasiteten min ved nedlasting av filer, som er på ca 1.9 mb/s (Ca 240kb/s)

Håper dere får det til.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Har gjort dette her før, men da åpnet jeg dem ikke i filtersettet. Prøvte på dette nå, men det fungerte forsatt ikke. Verken port scanner programmet eller azureus finner at porten er åpen (Jeg åpnet 6881 for ip 10.0.02)... Begynner å gå meg på nervene dette. Hadde azuereus på fra kl 12 idag, og frem til nå så var avg fart på 34mb/s, med en toppfart på 50kb/s til en tid. Tydelig at noe er gale her. Trenger å åpne porter!

Lenke til kommentar
Hei hadde selv dette problemet med NAt feil og at ikke Azureus fant porten til å være åpen på Netopia 3351.

Portene må åpnes ,men også filtersettet. Jeg fikk det ikke til å virke med å fikle med routeren i telnet, selv om jeg trodde jeg gjorde alt rett.

Løsningen for meg var å logge meg inn på nextgentel sine sider.

Først logg in på Endringsweb.

1. Gå inn på "Avansert konfigurasjonsmeny"

2. Gå inn på "Endre offentlige servere på lokalnettet"

3. sett inn verdiene som skal inn nederst på siden. Disse er lokal ip (f.eks. 10.0.0.2) og porter , her setter jeg inn det samme i hvert felt, f.eks 6881 og 6881.

4. Trykk lagre endringer

5. Gjenta prosedyren i punkt 3. og 4.  for hver port du ønsker åpnet. Det kan f.eks. være at du begynner med 6881 og arbeider deg opp til 6889.

6. Trykk tilbake.

7.Trykk endre filtersett i ruteren.

8. Under protokoll velg TCP.

9.Under mottaker port sett inn portene du har valgt å åpne. (f.eks. 6883)

Ikke endre de andre verdiene, men la de stå som de er.

10 Trykk legg til filterregel.

11. Gjenta punkt 8 og 9 for hver port du skal åpne.

12. Åpne portene i software brannveggen(eller slå den av midlertidig) din dersom du har dette innstallert.

Når du har åpnet porter og filtersett for hver port skal du noen grønne smilefjes i Azureus, men det spørs hvordan forholdene er på nettet også.

Jeg får av og til utnyttet nesten den fulle bredbåndskapasiteten min ved nedlasting av filer, som er på ca 1.9 mb/s (Ca 240kb/s)

Håper dere får det til.

Ser at du nevner TCP i post nr.8 mener å huske at det er kun UDP som gjelder

til torrents.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...