Gå til innhold

Hjelp til og bygge HTPC

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en HTPC, og trenger litt hjelp og tips om hvilken hardware og software jeg skal bruke.

Kabinett:

Kabinettet skal være av typen "desktop" (altså passe inn under TV'en) Og være i sølv finnish.

Det må komme med PSU, som skal være stillegående.

Mulighet for innbygging av eventuell IR-mottaker for fjernkontroll, slik at dette ikke henger på utsiden. ?? finnes det ??

TV-Tuner:

Er vel kansje noe av det viktigste i en HTPC, har en Pinnacle PCTV Stereo PAL for øyeblikket, men er ikke helt fornøyd med denne siden den ikke har hardware MPEG2 støtte. Den funker ikke på MCE. (XP Media Center Edition)

Parabolstøtte? Finnes det TV-tuner til PC som man kan ta inn fra Antenne, Kabel og Parabol?

Kortet skal støtte Timeshifting, og kunne ta opp samtidig som man ser på samme kanal, Uten hakking i bildet.

Skjermkort:

Har et Nvidia FX5600 Pro med 256mb ram liggende, det ser ut til og fungere bra for øyeblikket. (Har testet litt med Media Portal)

Men vifta på kortet suser værre en en PS2... Alternativ kjøler? eller nytt skjermkort?

Minne/harddisk:

Har 1GB, så det burde holde, og en 40GB Spinpoint (lydløs) :)

Opptak skal lagres på en annen server på nettverket. (Gigabit nettverk)

Hovedkort/CPU:

Tenker og bruke Asus P4V8X-X til dette + en Celeron CPU, det burde vel holde?

Eventuelt gi meg tips på alternativ CPU og hovedkort.

Fjernkontroll:

Har den som kom med Pinnacle kortet, tror den funker bra, eller?

Software:

Tenker og bruke XP MCE, eller Media Portal. Andre forslag? (Ikke Linux)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kan komme med tips til noen av spørsmålene.

TV-Tuner:

Er vel kansje noe av det viktigste i en HTPC, har en Pinnacle PCTV Stereo PAL for øyeblikket, men er ikke helt fornøyd med denne siden den ikke har hardware MPEG2 støtte. Den funker ikke på MCE. (XP Media Center Edition)

Parabolstøtte? Finnes det TV-tuner til PC som man kan ta inn fra Antenne, Kabel og Parabol?

Kortet skal støtte Timeshifting, og kunne ta opp samtidig som man ser på samme kanal, Uten hakking i bildet.

Jeg vil anbefale Happahuge(har ikke lært og skrive det navnet helt..) PWR 150 (evnt 350 om du har god råd) hvis du skal bytte tv kort, har selv lagd en HTPC med dette, og er i alle fall godt fornøyd. Det fyller såvidt jeg kan se alle dine krav (jeg fikk det dog ikke til å funke med MCE, men kommer tilbake til dette)

Bildet er bra, opptak blir bra, også under opptak, og det trenger lite resurser.

Fjernkontrollen har også en "blaster" funksjon (videresending av ir signal), som jeg ikke selv har prøvd, men den er ment til å styre en eventuell parabol boks.

Nå har jeg bare hatt et annet tv kort av ukjent merke (philips tunerdel) og kvaliteten på PWR 150 er dramatisk mye bedre enn det jeg hadde før, til tross for at det også var Mpeg2, men hvordan det er ifht ditt nåværende tv kort kan jeg jo ikke si sikkert, har ikke prøvd ditt.

Men PWR kommer jo godt ut i tester de fleste steder også, så det er bland de bedre i alle fall.

Skjermkort:

Har et Nvidia FX5600 Pro med 256mb ram liggende, det ser ut til og fungere bra for øyeblikket. (Har testet litt med Media Portal)

Men vifta på kortet suser værre en en PS2... Alternativ kjøler? eller nytt skjermkort?

Her er det vel Nvidia 6000 serien som gjelder for tiden, nå er jeg ikke sikker på hvordan det er med 6200, men har i min vanlige pc, et 6600GT selv, og det er jo ikke direkte lydløst...

Men i min htpc bruker jeg et ATI X600, og syns selv det funker helt fint. Det som vel skal være bedre på 6000 kortene er tv utgangen, men her hos meg ser jeg ikke den helt store forskjellen på de to altså. Det jeg mener er "flaskehalsen" er vel gjerne overføringen. S-video og kompositt er ikke det råeste av signal overføring. Dette kommer jo litt an på hva du skal se dette på også, selv kjører jeg VGA til projektor, som blir 100% strøkent, og har endt opp med kompositt til tv. Det blir akseptabelt, men om jeg bytter kanal fra antenne til htpc, ser jeg at sistnevnte er litt mer "blury" og mindre skarpt. Skal legges til at jeg har en svært gammel tv.

Så for og oppsummere dette punktet; ekspertene sier; Nvidia 6000 serien.

Jeg sier; prøv med det du har før du bytter det ut.

Minne/harddisk:

Har 1GB, så det burde holde, og en 40GB Spinpoint (lydløs)

Opptak skal lagres på en annen server på nettverket. (Gigabit nettverk)

1GB er selvsagt nok til normal bruk, men fikk lyst og nevne min erfaring med mitt første forsøk på å lage en htpc. Siden du nevner 40GB, tenker jeg at den kanskje er noen år gammel.

Da jeg først satte sammen min htpc var det med en 1Ghz P3, 512MB ram, og en 60GB Maxtor 7200 hd fra ca 2001-2002 vil jeg anta. Den var naturligvis litt treg, men det som overasket meg litt var da seg så bygde min nye, 3,2Ghz P4, 1GB minne, og samme hd, det ble i opplevd ytelse ikke noe raskere i det hele tatt.

Det viste seg at HD var så treg at skriving til og fra disk ødela totalt for ytelsen!

Har nå en Raptor, og alt går dobbelt så fort og vel så det.

Nå sier jeg ikke at du må ha en raptor (den er jo ikke lydløs den heller), men ikke gjør som meg, bruk en gammel hd man har liggende fordi man ikke trenger mer plass. Tror harddisk fort kan bli en litt undervurdert flaskehals...

Hovedkort/CPU:

Tenker og bruke Asus P4V8X-X til dette + en Celeron CPU, det burde vel holde?

Eventuelt gi meg tips på alternativ CPU og hovedkort.

Ja, her vil jeg ikke gi noe råd... Bruker selv et Asus P5GD1, som er veldig bra, og en P4 Prescott, som jobber bra, men som jeg ikke direkte vil anbefale noen og bygge htpc av. Den trenger rett og slett litt vel mye kjøling, og boxed vifta er helt uutholdelig over ca 3000RPM. Hos meg har jeg bare aktivert Q-fan, så da er det greit, men CPU ligger på over 60 grader ved litt belastning. Går veldig greit til daglig bruk, men ved scanning eller cpu krevende oppgaver blir det støy. Dette kan selvsagt fikses med kabinettvifter, men har ikke giddet og lage noe viftereir av htpc'n enda, den får kose seg i varmen enn så lenge.

Så her vil jeg altså i alle fall ikke anbefale hva jeg selv har, vil tro at det du har vil funke mer enn godt nok, men det kommer jo litt an på hva man vil gjøre, og hvilke krav man har.

Fjernkontroll:

Har den som kom med Pinnacle kortet, tror den funker bra, eller?

Software:

Tenker og bruke XP MCE, eller Media Portal. Andre forslag? (Ikke Linux)

Om du skal benytte det tv kortet du har bruker du jo den fjernkontrollen du har.

Jeg har ikke så mye erfaring med de forskjellige software alternativene, men har forsøkt og bruke MCE 05, og det prosjektet er forkastet. Tv kortet ble ikke funnet (til tross for at det skal støttes), og MCE la til ca 10 kjørende prosesser til XP pro, og var et tungt beist. Fjernkontroll fra andre en MS kan ikke brukes, og pc'n hang i hytt og pine. Dette var sære greier, og det er jo heller ikke ment for selvbyggere.

Tidliger versioner kjenner jeg ikke til, mulig de er mer samarbeidsvillige.

Enn så lenge bruker jeg faktisk bare tv softwaren fra tv kortet, som funker bra, Win dvd, og har fikset litt på størrelse i Explorer så jeg kan se nettsider på tv'n.

Men som sagt, på dette feltet er det mange som har mer erfaring enn meg, det finnes jo en del som skal være ok, som Mediaportal som du selv nevner feks...

Ja, om du nå ikke har blitt noe klokere, har du i alle fall fått noen tips og erfaringer med på veien. Lykke til :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips :)

Har nå bestilt meg:

Uneed Dign HV5 HTPC

Se bedre layout her. (Sort utgave)

Dette så ut til og være det rimeligste alternativet med litt pen finish.

Og du slipper og styre med risers og lignende. (Blir borte bak ei sota glassdør uansett)

Uneed Animo 320W MicroATX strømforsyning

21db ved normal belastning.

Hauppauge WinTV PVR500-MCE

Dette kortet ser jo helt genialt ut, Ta opp Angel på TV2, mens man ser Buffy på TVN...

Eller ta opp begge programmene mens man sover !

Støttet i Media Portal, og laget for MCE.

MCE Remote Control

Kjøpte denne i tillegg, siden den er fullt støttet i Media Portal.

Hvis jeg er heldig, så kansje jeg får MCE 05 til og virke 100%, så da er det vel greit med en fjernkontrol som passer til.

Når det gjelder skjermkortet, så skal jeg vente og se hvordan det blir.

Det er jo ikke sikkert det bråker så masse når det kommer inn i et TV-skap.

Jeg tror ikke jeg vil pakke en Raptor inn i en HTPC....

Har 2 raptorer i raid på maskinen jeg skriver med nå, og de bråker vel mye for en HTPC imo...

Men det finnes jo selvsagt løsninger for det..

Noe av dette var ikke på lager, så det blir nok ikke bygging før neste helg :(

EDIT:

Bestilte Uneed Dign VFD Display også :love:

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Det blir sikkert bra, tror det tv kortet du har valgt er veldig bra :thumbup:

Jeg vurderte det samme da jeg skulle bygge/oppgradere min, men ble litt usikker på om det er slik at det MÅTTE ha MCE for og virke.

Mitt noe lurvete inntrykk av MCE gjorde at jeg i alle fall ikke ville "binde" meg til og benytte det...

Du har jo funnet ut at Mediaportal også kan brukes, så da er det vel ikke noe problem uansett.

Og får du alt til og virke uten bugs, vil du nok bli veldig fornøyd, så absolutt ut til å ha potensiale for å kunne bli bra.

Men har du sjekket at ditt nåverende skjermkort støttes av MCE, hvis ikke bør du gjøre det, så du slipper overaskelser.

ExTerminator Skrevet 05/05/2005 : 11:36

Jeg tror ikke jeg vil pakke en Raptor inn i en HTPC....

Har 2 raptorer i raid på maskinen jeg skriver med nå, og de bråker vel mye for en HTPC imo...

Men det finnes jo selvsagt løsninger for det..

Nei, det kom kanskje ikke så godt frem i mitt innlegg, men jeg mente heller ikke at du skulle gjøre det, bare ikke lag en dyr og flott htpc, for så å slenge inn en gammel hd du har liggende. en vanlig, men moderne disk duger i massevis.

Det var budskapet mitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...