Gå til innhold

Det beste kamera og objektiv for lite penger?

Anbefalte innlegg

Vær også oppmerksom på at Nikon kommer med både en oppgradering av D70 (D70s) og et helt nytt speilrefleks D50.

Nok en grunn til istedet å kjøpe D70, og spare noen tusen kroner.

Nikon har stort sett beholdt størrelsen på CCD-brikken, noe som kan være en fordel i fht. å kunne bruke gamle objektiv på nye kamera, mens Canon opperer med ulike størrelser på sine CCD brikker.

Hva mener du med dette? Så lenge du kjøper "fullformat"-optikk vil denne passe på alle dSLR. Kjøper du DX (Nikon) eller EF-S (Canon) optikk, vil denne kun passe på kamera med hhv 1,5 og 1,6 cropfaktor. Dette favoriserer derfor verken Nikon eller Canon. I forhold til objektivutvalg vil et Canon-kamera med cropfaktor 1,3 anses som et fullformatkamera, siden det ikke finnes objektiver spesielt lagd for dette formatet.

Er du ukjent med speilrefleks vil jeg kanskje først vurdere en "seriøs kompakt" som f.eks. Canon PowerShot Pro 1, Nikon CoolPix 8700, Olympus C-7070 el.

Disse kamraene byr på topp kvalitet og mange manuelle muligheter i tillegg til svært gode automatiske funksjoner og gir derfor mange av de samme kreative mulighetene et speilrefleks byr på. Og ikke minst er lette å ta med seg!

Jeg ville hoppet over dette steget. Da ville jeg heller brukt disse pengene på et lite kompaktkamera som supplement til dSLR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du ukjent med speilrefleks vil jeg kanskje først vurdere en "seriøs kompakt" som f.eks. Canon PowerShot Pro 1, Nikon CoolPix 8700, Olympus C-7070 el.

Disse kamraene byr på topp kvalitet og mange manuelle muligheter i tillegg til svært gode automatiske funksjoner og gir derfor mange av de samme kreative mulighetene et speilrefleks byr på. Og ikke minst er lette å ta med seg!

Jeg ville hoppet over dette steget. Da ville jeg heller brukt disse pengene på et lite kompaktkamera som supplement til dSLR.

Been there, done that. Enig med Anderfo, hopp over det steget, sparer deg for penger og frustrasjoner. :hrm:

Lenke til kommentar

Å kjøpe et halvprofft kamera er utelukket, fordi jeg liker følelsen av at speilet beveger seg når jeg tar bilder :D

Jeg har som sagt hatt et "analogt" speilrefleks tidligere, så jeg vet hva jeg vil ha. Frem til nå har jeg brukt et IXUS 330, og vært relativt fornøyd med det med tanke på størrelse og kvalitet.

Med tanke på at broren min har et analogt EOS, og medfølgende utstyr, heller jeg over på canon. Muligheten for å låne et teleobjektiv hos ham veier stort, pluss at jeg har gode erfaringer med canon.

Men jeg må innom en forretning for å sjekke ut de forskjellige modellene.

Jeg er overveldet over responsen i denne tråden! Tusen takk for alle inspill!

EDIT: skrivefeil

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...