St Thicket Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg har tenkt å invistere i et digitalt speilrefleks, og da er det jo tre kamera som gjelder, er det ikke? Canon 300D Canon 350D Nikon D70 Men hvilket kamera bør man satse på hvis man har følgende kriterium: -Lite og lett (ikke at speilrefleks kan måle seg med kompaktkamera) -Mye for pengene (men ikke for dyrt) -Kvalitet Jeg har også tenkt på objektiv. Jeg tviler på at pakker med hus og objektiv er noe å satse på, da objektivene ligger rund 18-55mm, noe som er ubrukelig til zooming. Jeg vil ha et objektiv til en billig penge på rundt 28-200mm. Har hørt at sigma er bra, men hva mener du? Blir et slikt objektiv stort og tungt? Hva kan være et alternativt allround-objektiv? Alle meninger og synspunkter blir motatt med stor takknemlighet Lenke til kommentar
olemm Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hvis du ikke har objektiver til noe system fra før syns jeg du skal vurdere Olympus E300 egentlig jeg. Liten, lett, 6900 med 14-45 (28-90-evkiv) for under 7k. Blir veldig liten og kompakt da den har litt større crop-faktor, ettersom jeg forstår på olympusbrukerne er objektiver som dekker moderat tele etc. relativt mye lettere. "Kvalitet" er ofte omvent proposjonalt med antallet "ganger" zoom (riktignok har Canon svært bra 28-300 eller 35-350-objektiver men disse koster MYE), jeg ville anbefale deg å fordele brennvidden på to objektiver, f.x. 18-55 og 70-200 eller på olymp. 14-45 og 40-150. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 er langt fra noen ekspert... men, til dagens priser gir alle tre kameraene mye for pengene...350D er vel det minste og letteste av de...mens D70 er vel det eneste som kommer med en skikkelig kit-linse! (den er nok fin til allround-bruk, så kan du kjøpe deg en tele-linse i tillegg) Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Hvis du ikke har objektiver til noe system fra før syns jeg du skal vurdere Olympus E300 egentlig jeg. Vel, jeg vil helst satse på Nikon eller Canon, mest fordi det er lett å få kjøpt brukte objektiver og annet tilleggsutstyr til disse. Jeg hadde engang et Minolta speilrefleks, og det kameraet hatet jeg over alt på jord, mest fordi objektivene var dyre og vanskelig å skaffe, og fordi kameraet var vanskelig å bruke... Nei, vil helst ha Canon eller Nikon Lenke til kommentar
eminate Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hvis du skal ha "litt" ytelse i tillegg, så ville jeg valgt enten D70 eller 350D. 300D er svakere enn disse to i ytelse. Prisen er noe lavere på 300D, men jeg hadde heller valgt 350D eller D70. Det med objektivene har jeg ikke stor erfaring med ennå. Så det kan sikkert andre svare mye bedre på. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Siden du legger vekt på størrelsen så gå for 350D. Når det gjelder objektivet, er du sikker på at du ikke kommer til å trenge vidvinkel? Husk at crop faktoren er 1,6 på Canon camera og 18 mm vil gi samme utsnitt som 29 mm gir på 35 mm film. Før man kan si så mye om objektivene så må du si noe om hva du mener er dyrt og hva du mener er tungt å dra på. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Det var bra du nevnte det med cropfaktoren. Det var jeg faktisk ikke klar over. Hva er grunnen til at de gjør dette? Når det gjelder størrelse, så har jeg tenkt å bruke dette kameraet når jeg skal dra på interrail. Jeg vil ha mulighet til å zoome, samtidig som at jeg ikke skal bli trøtt av å drasse det rundt. Problemet er at jeg ikke har noen realistisk ide om hvor stort kameraet kommer til å bli hvis jeg går for et heftig objektiv. Jeg tror nok 350D kommer til å bli aktuelt. Må bare komme meg til en butikk for å ta en titt på dette kameraet, da jeg ikke har prøvd det. Jeg har kun prøvd 300D og D70. (sistnevnte er vel det kameraet som har imponert meg mest). Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Siden du legger vekt på størrelsen så gå for 350D. Når det gjelder objektivet, er du sikker på at du ikke kommer til å trenge vidvinkel? Husk at crop faktoren er 1,6 på Canon camera og 18 mm vil gi samme utsnitt som 29 mm gir på 35 mm film. Før man kan si så mye om objektivene så må du si noe om hva du mener er dyrt og hva du mener er tungt å dra på. Helt enig med Kristallo, og jeg ville delt zoomområdet i to. F.eks. 18-70 og 70-300mm Per Endret 4. mai 2005 av perah Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 D70 er fortsatt å få tak i, men det er på vei ut, og blir ersattet av D50 og D70s. D50 kommer med en mye billigere kit-linse enn D70 (og antakelig av lavere kvalitetet), mens D70s kommer til å bli dyrere. 350D er, som andre sier, det minste og letteste. Kit-objektivet er ikke all verden, men jeg har testet en nå, og er egentlig overrasket over hvor bra den er i forhold til hva enkelte har sagt. Det kan godt være at Canons kvalitetskontroll på disse billige objektivene ikke er all verden, og at du må være heldig for å få et godt objektiv. Grunnen til crop-faktoren er at sensoren er mindre enn en vanlig film. Det er fordi det er forferdelig mye dyrere å lage store sensorer, så det er først og fremst et kostnadspørsmål. Det er en fin løsning for de som bruker tele, og mindre bra for de som bruker vidvinkel. Nå finnes det bra vidvinkelzoomer til både Canon og Nikon digitalkameraer, så det er ikke noe stort problem lengre. Hvis du skal ha et kompakt system til interrail, så vil du komme langt med 350D og Sigma 18-125. Dette objektivet er kompakt, har stort zoom-område, gir rimelig god bildekvalitet, og koster ikke all verden. Lykke til, og god tur. Erik Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 så vil du komme langt med 350D og Sigma 18-125 Takk for tipset! Det sigma-objektivet så interessant ut. Kostet riktignok 2580,- hos fotovideo.no, men jeg rekner med at slikt koster penger. Så for hus(350D) og objektiv blir det ca 10.000,- Er det akseptabelt, eller finnes det billigere forhandlere enn fotovideo.no? Lenke til kommentar
ƒ`�[ƒYƒP�[ƒL Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) så vil du komme langt med 350D og Sigma 18-125 Takk for tipset! Det sigma-objektivet så interessant ut. Kostet riktignok 2580,- hos fotovideo.no, men jeg rekner med at slikt koster penger. Så for hus(350D) og objektiv blir det ca 10.000,- Er det akseptabelt, eller finnes det billigere forhandlere enn fotovideo.no? 2500,- for et objektiv er jo for peanøtter å regne [/OFF-TOPIC]. De selger jo det som pakke til kr 9 795,00 i samme butikk. Endret 4. mai 2005 av ƒ`�[ƒYƒP�[ƒL Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Ta en titt på netshop.no: D70 med 18-70, 1GB ultra2 kort, og veske, for 7995. Detter er et sykt godt tilbud, spør du meg.. Så har du et par tusen til for å kjøpe linse i zoom området, om du trenger mer enn 70mm. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 De selger jo det som pakke til kr 9 795,00 i samme butikk. Den butikken er så uoversiktlig at det er umulig å bedømme alle forskjellige pakketilbud . D70 med 18-70, 1GB ultra2 kort, og veske, for 7995. Det var jammen et godt tilbud!! Men så er vi tilbake på hva som er best av Canon og Nikon... Lenke til kommentar
ƒ`�[ƒYƒP�[ƒL Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 De selger jo det som pakke til kr 9 795,00 i samme butikk. Den butikken er så uoversiktlig at det er umulig å bedømme alle forskjellige pakketilbud . D70 med 18-70, 1GB ultra2 kort, og veske, for 7995. Det var jammen et godt tilbud!! Men så er vi tilbake på hva som er best av Canon og Nikon... Jeg har ikke mye peiling på foto, men etter å ha lest utallige timer på nettet og snakket med erfarne fotoentusiaster føler jeg meg rimelig sikker på at Canon og Nikons modeller i det sjiktet ikke er veldig forskjellige. Noen liker mora, mens andre liker dattera. Selv var jeg på tur i byen på mandag og kjente på de to kameraene. For meg ble det 350D som fant veien hjem. Grunnen er enkel; jeg skal bla. ha med meg kameraet på ryggsekkturer o.l., og jeg vil nødig være pakkesel. Det lave volumet og den lave vekten var utslagsgivende. Andre vil synes at Nikon er best nettopp av motsatt årsak. Ta deg en tur til en fotobutikk og prøv. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg har tenkt å invistere i et digitalt speilrefleks, og da er det jo tre kamera som gjelder, er det ikke? Canon 300D Canon 350D Nikon D70 Du kunne ikke tatt mer feil. Les for eksempel her: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=412458 Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 sjekk FotoDotNo 300D billig??? Per Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Takk for alle innspill. Jeg hadde aldri forventet så mange gode tips! Jeg kommer uten tvil å vurdere olympus E300 og canon 350D. Samtidig var tilbudet på netshop.no svært bra. Første prioritet nå er å komme meg til en butikk som har disse kameraene slik at jeg får teste dem. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 D70 med 18-70, 1GB ultra2 kort, og veske, for 7995. Det var jammen et godt tilbud!! Men så er vi tilbake på hva som er best av Canon og Nikon... Du vil få gode kamerahus som er kapable av å ta svært gode bilder samme hva du velger. Det er optikken som begrenser bildekvaliteten, ikke huset, så hvis du vil ha best mulig bildekvalitet for minst mulig penger er det svært, svært vanskelig å slå D70-tilbudet. Samtidig har D70 en del killer features sammenlignet med 350D, som direkte kontroll over blender og lukker med 2 separate hjul, spot-måling, og ikke minst trådløs blitzstyring. Jeg hadde gått på veggene uten 2 kontrollhjul, bannet høyt under konserter og lignene over manglen på spot-måling, men ikke minst er blitzkontrollen et svært virkningsfullt kreativt verktøy. Fotografi betyr vel omtrent ordrett 'male med lys', og lys og kontroll over lyset er alfa og omega. En ekstern lyskilde du har full kontroll over uten å måtte binde deg opp til en kabel med svært begrenset rekkevidde kan man regne som en 'unfair advantage' kreativt sett. Det blir veldig enkelt å montere på en billig blitzparaply eller softbox, og du er plutselig 2mm unna studiokvalitet på lyssettingen din. http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A8.HTM Når det gjelder oppløsning... Jeg har flere 45*30cm-forstørrelser på veggen som ser langt bedre ut enn på skjerm siden de faktisk klarer å vise den fulle oppløsningen. Hvor store kopier har du tenkt å lage? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Samtidig var tilbudet på netshop.no svært bra. Første prioritet nå er å komme meg til en butikk som har disse kameraene slik at jeg får teste dem. Gjør det! Ergonomi og 'feeling' er undervurdert. Husk bare at Netshop sitt tilbud er et ukestilbud, at vi strengt tatt nærmer oss ukeslutt. Lenke til kommentar
dags Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg har tenkt å invistere i et digitalt speilrefleks, og da er det jo tre kamera som gjelder, er det ikke? Canon 300D Canon 350D Nikon D70 Men hvilket kamera bør man satse på hvis man har følgende kriterium: -Lite og lett (ikke at speilrefleks kan måle seg med kompaktkamera) -Mye for pengene (men ikke for dyrt) -Kvalitet Jeg har også tenkt på objektiv. Jeg tviler på at pakker med hus og objektiv er noe å satse på, da objektivene ligger rund 18-55mm, noe som er ubrukelig til zooming. Jeg vil ha et objektiv til en billig penge på rundt 28-200mm. Har hørt at sigma er bra, men hva mener du? Blir et slikt objektiv stort og tungt? Hva kan være et alternativt allround-objektiv? Alle meninger og synspunkter blir motatt med stor takknemlighet Alle tre kamera du nevner er svært bra. Personlig ville jeg nok velge Canon EOS 20D. Canon 300 var bra for sin tid, men er nå erstattet av 350D. Dette er nytt, bra og spennende, men litt for lite for voksne hender. Pris forskjellen mellom 350D og 20D er dessuten så liten at jeg ville spandert litt mer på kvaliteten. Har du tidligere EOS optikk, kan du mest sansynlig fortsette å bruke denne. Ved problemer, kan optikken evt. bygges om for ca. 200-300 kr/stykk. Vær også oppmerksom på at Nikon kommer med både en oppgradering av D70 (D70s) og et helt nytt speilrefleks D50. Nikon har stort sett beholdt størrelsen på CCD-brikken, noe som kan være en fordel i fht. å kunne bruke gamle objektiv på nye kamera, mens Canon opperer med ulike størrelser på sine CCD brikker. Personlig foretrekker jeg som sagt Canon. Dette har mest med personlig smak å gjøre i fht. fargemetning, lysmåling og hvitebalanse. Vær oppmerksom på at objektivvalg utover "bundle"utgaven vil ha svært mye å si for resultatet. De rimligste objektivene fra Både Canon og Nikon er langt fra de beste, faktisk tilbyr både Sigma og Tamron svært gode eller bedre alternativ. Er du ukjent med speilrefleks vil jeg kanskje først vurdere en "seriøs kompakt" som f.eks. Canon PowerShot Pro 1, Nikon CoolPix 8700, Olympus C-7070 el. Disse kamraene byr på topp kvalitet og mange manuelle muligheter i tillegg til svært gode automatiske funksjoner og gir derfor mange av de samme kreative mulighetene et speilrefleks byr på. Og ikke minst er lette å ta med seg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå