Gå til innhold

128gb grensa ga 16GB med CHK-filer!

Anbefalte innlegg

Satt en 200gb disk, delt i 5 like partisjoner, full av data inn i en w2k sp4 maskin. Disken ble oppdaget av bios som 131GB, windows boota, men den siste partisjonen stod som "free space" i disk management.

Windows sier likevel at disken er 186GB!

Så jeg la inn bigLBA register endringen på nytt - reboot - ingen forbedring.

Flytta disken over i en linuxmaskin, og sjekka at disken var OK. Satt den tilbake i windowsmaskina, gikk inn i bios og satt disken manuelt til NONE. Og starta windows på nytt. Da starta chkdsk!

Partisjon #5 som ligger helt utenfor 128GB grensa står fortsatt som "free space"

Partisjon #1-3 er uberørt.

Partisjon #4 som ligger delvis under og delvis over 128GB grensa har noen filer intakt, andre filer er borte, og jeg har 16GB med .CHK filer!

Med disken nå tilbake i XP maskina hvor den opprinnelig hører hjemme - hvordan kan jeg redde disse .CHK filene tilbake til sitt orginale navn og mappe?

Filsystemet er FAT32.

Det ligger endel jobb bak disse filene - bl.a. digitalisering av hjemmevideoer for de siste 20 årene - hvor videotapene er ubrukelige. Jeg tok med disken på jobben nettop for å brenne disse på dvd i en robot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.ericphelps.com/uncheck/

So what is a CHK file?  Well, any time a program or Windows crashes, any files that were open are not closed properly. Part of closing is writing all the file location information in all the right places. Without this info, Windows can't find all the parts of the file. When SCANDISK or CHKDISK is run, all the parts are identified as "lost file fragments" and converted (if you want) into CHK files. Face it. Stuff crashes all the time. If you only run SCANDISK once a month, you get a month's worth of old crash junk. If you were working on (and lost) something important just before a crash, you might want to try to recover any data from any CHK files that exist. On the other hand, if you aren't in a state of panic over lost data, just delete any CHK files. A handy tip: Keep your disk defragmented. That way if you ever do lose it all, the lost file fragments will be more likely to be complete files.

sjekk ut den siden, eventuelt kan du prøve og skaffe deg getdataback for fat32,

Disken ble oppdaget av bios som 131GB,
Dette kommer vell av en for gammel bios versjon?

Har aldri oplevd dette selv men har jobba en del med getdataback for ntfs

Lenke til kommentar

FAT32 støtter vel ikke disker over 131GB (+-), hadde en ekstern freecom på 250GB, den var formatertmed FAT32, og den tryna bare når jeg nermet meg grensa..

Konverterte den til NTFS og siden fikk jeg ingen problemer.

convert stasjonsbokstav: /fs:ntfs
eks: convert c: /fs:ntfs

Eller var det slik at FAT ikke støttet _partisjoner_ som var store?

Lenke til kommentar

Den grensa har ingenting med FAT vs NTFS å gjøre. Du trenger støtte for 48-bit LBA uansett, for at OS skal kunne få tilgang til disken forbi 137GB.

Hvis ikke så vil OS overskrive sektorer på begynnelsen av disken når du får overflow på 28 bits.

Lenke til kommentar

De fleste OS som brukes i dag overstyrer bios når det gjelder diskstørrelse. (MS-DOS, Win95, 98 og ME er de eneste jeg vet om som ikke overstyrer bios.)

Det bios begrenser er hvor stor bootpartisjonen kan være - hvis noen del av partisjonen det bootes fra ligger utenfor de første 128GB av disken, vil ikke eldre bioser klare å boote maskina.

FAT32 har en begrensning på 128GB pr partisjon - ingen begrensning på disk størrelse.

Jeg har selv en 160GB disk på et BH6 hovedkort - som har biosbegrensning på 32GB. Det funker helt feilfritt så lenge den har en annen disk å boote fra.

Den store tabben min var sansynligvis å tro at slike generelle regler også gjelder for Intel hovedkort. Intels kort er kjent for å være sære, og det gjelder vist enda flere områder enn jeg tidligere viste om.

Priser meg lykkelig for hovedregelen min om å aldri ha noen partisjon større enn 1/5 av disken. Dermed var det bare 29GB (på 37GB partisjon) som ble påvirket av denne "katastrofen". Av dette har tilsynelatende 13GB overlevd.

Skal nå prøve programmet som Reff linket til.

Et lite paradoks er det jo at GetDataBack for FAT32 er blandt de filene som har forsvunnet!

Lenke til kommentar

Noe mange glemmer i forbindelse med 48b LBA, er at selv om OS tar over for BIOS, så må OS fremdeles kommunisere med HW i kontrolleren.

Så dersom kontrolleren fysisk ikke er i stand til å adressere 48b, så kan du bare glemme å få liv i en større disk.

Har prøvd med bl.a. HPT370 og 160gb disker eller større. Får bare feilemdlig når man skal partisjonere den på maskinen det gjelder, samt at hvis man fra før har partisjonert den, vil du få feilmelding når det forsøkes skrevet til steder på disken som fysisk ligger over 137gb grensen.

:hrm:

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg også fikk en feilmelding - ikke bare at win starta på egenhånd å "fixe".

Har nå prøvd programmene Reff linket til. Den har stått i snart 3 timer, kommet til fil nummer 6. Av de 5 første filene fant den ut at fil nummer 3 var en zip fil - de 4 andre skjønte den ikke noe av. Disse filene har en samlet størrelse på 7,4 MB. Med totalt 16GB kan dette ta tid!

Den finner ikke filnavn på filene eller hvilken mappe de har ligget i, så dette kommer ikke til å gi noe godt resultat.

Er det noen som vet om andre programmer som kan gjenopprette .chk filer?

Intel kortet som føkka disken min har en ata 100 kontroller. Hvorfor i all verden skulle ikke OS klare å overstyre det når det samme os klarer å overstyre bios på ata 33 og ata 66 kontrollere?

Edit:

Stakk å kjøpte en 250GB disk for å se om det kunne hjelpe å partisjonere på den problematiske maskina - OS sier den er 128GB. Merkelig at OS rapporterte den problematiske disken som 186GB!

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Etter mye roting på intels sider fant jeg en chipset driver som var kompatibel med store disker. De var selvsagt ikke snille nok til å sette den driveren sammen med alle andre drivere for dette kortet!

Maskina er da friskmeldt.

Så var det bare å finne en måte å få tilbake data fra alle .chk filene....

Lenke til kommentar

Etter noen dager har jeg fått orden på de fleste filene. Om noen er intresert; her er fremgangsmåten.

Scroll igjennom å se etter flere filer på rad med lik størrelse - det er ofte rar arkiv som er delt i flere filer.

For store filer:

Gi den navn .avi og prøv å åpne i mediaplayer.

- hvis den lar seg spille -> sjekk riktig filtype i mediaplayer properties.

Hvis ikke prøv å gi den .rar navn og åpne i winrar.

- hvis den lar seg åpne sjekk properties og sjekk om det er en self-extract (.exe), zip, eller annet format. Kjør også test på fila.

Hvis ikke gi den .iso endese og prøv mounting med deamontools.

For små filer:

Åpne i wordpad. Dersom det er en .txt, .rtf, .doc, ... wordpad klarer å tolke typen. Selv om det er mange kryptiske tegn kan det dukke om ord nedover som kan gi hint om hva fila er.

Alternativt prøv med .rar eller .exe

Hvis man gir en fil .exe endelse og den har en signatur kan man sjekke properties -> version -> orginal name og se hva fila het - selv om det ikke er en exe!

Når en fil er identifisert kan man regne med at den lå i samme mappe som filene med nærliggende nummer. Dermed blir det lettere å identifisere flere filere av gangen.

Etter noen dager med dette har jeg klart å få på plass 15,4GB av mine "tapte" 16GB, og jeg savner ingenting. (ikke enda ihvertfall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...