Trylleblyant Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Hvis man ved et rent uhell skulle komme til å bytte om på disse ledningene, kan det da være nok til å knerte en harddisk helt? jeg monterte kabelstrømper igår, og jeg så at jeg hadde greid å plassere 12V og 5V ledningene omvendt på den ene drevkontakta da jeg starta opp PC-en igjen. Jeg skrudde av PC-en, bytta om ledningene, satte i kontakta igjen og startet PC-en på nytt. Alt så ut til å gå greit, da det brått begynte å ryke fra den ene harddisken min. Er det mulig å få fiksa harddisken hvis det skulle være kun kontakta på harddisken som er svidd? Eller er det mest sannsynlig at hele harddisken har gått til helur og det ikke er noe håp for å få tilbake innholdet? Det lå fem-seks års arbeid med musikkproduksjon på akkurat den disken, så det er en temmelig stor katastrofe hvis den er helt ødelagt. Takker for svar... Endret 4. mai 2005 av Trylleblyant Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Du får bytte om å prøve, hvis ikke må du betale dine surt erhvervede kroner til IBAS Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Du er veldig heldig hvis harddisken din har overlevd, den komponenten i harddisken som bruker 5v (er det motoren tru?) har helt sikkert ikke tålt 12 v Lenke til kommentar
Trylleblyant Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Du er veldig heldig hvis harddisken din har overlevd, den komponenten i harddisken som bruker 5v (er det motoren tru?) har helt sikkert ikke tålt 12 v Det var det jeg var redd for. Liten tue kan velte en trailer, som det så fint heter... Utrolig surt å miste alt det arbeidet pga en liten slurvefeil. Jeg har iallefall lært, og skal aldri kødde med drevkontakter igjen... Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 den er nok ødelagt ja Lenke til kommentar
Trylleblyant Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Det som rart er at den ikke røk før jeg hadde satt ledningene på riktig plass igjen Det blir iallefall en del penger som går ut ved neste lønning. Harddisk, PSU og kabinett... Lenke til kommentar
Trylleblyant Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) [beklager dobbelpost] Endret 4. mai 2005 av Trylleblyant Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Det er nok sure penger ja Føler med deg Lenke til kommentar
Noxy Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 høyst sannsynlig er nok hele disken ødelagt. har du testet den igjen etterpå? er jo verdt et forsøk.. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Data på disken har sikkert berget så du kan jo være heldig med at du bare trenger å bytte kretskortet på hardisken... (hvilket kan være vanskelig å få tak i) Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Kjøpe en lik disk og bytte kortet og motor? Sikkert noen som kunne gjort det. IBAS er jo og en mulighet, men da koster det masse penger! Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Artig sammentreff! Du kjenner vel ikke meg? Min er i hvertfall helt gåen. Lenke til kommentar
Trylleblyant Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Artig sammentreff! Du kjenner vel ikke meg? Hehe. Nei, jeg tror ikke det. Men det er godt å se at det ikke bare er meg som klarer å gjøre slike feil... Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg har ødelagt en cd-brenner og en harddisk på denne måten. Etter jeg ødela Cd-brennern så har jeg blitt nøye på å sjekke at rød er på venstresiden og har ikke vært noe redd for å ødelegge mer siden jeg alltid sjekker før jeg starta. Men klarte likevel å tviste den røde kabeln der den gule skulle vært, og hardisken min begynte faktisk å brenne (med flammer og det hele) Fikk ny harddisk av elkjøp så jeg er fornøyd Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 sjokk at elkjøp er evneveik når det gjelder data da Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 jeg vil anbefale at du sender inn harddisken til ibas (www.ibas.no) hvis det er veldig viktig arbeid du har der, hørtes iallefall slik ut, det eneste minuset er at det koster flesk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå