Lasse Ma Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hei. Skal kanskje kjøpe et 6600GT kort med 1,6ns minne. Men ser at minnet er klokket til 900mhz mot normalt (?) 1000mhz. Vil dette kortet som jeg kanskje skal kjøpe være tregere eller raskere enn et kort med 1000mhz minne? Er det noen sammenheng mellom mhz og ns? Hvis ikke, hva er det som bestemmer ns? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Det er en sammenheng mellom ns og MHz i den forstand at minne med lavere ns kan kjøres på høyere hastighet. Hvorfor det ikke er tilfelle på kortet du er ute etter vet jeg ikke, men det skal altså ikke være verre enn å klokke det opp. Det skal også nevnes at det ikke bare er minnehastigheten som har betydning for hvor langt det kan klokkes; kjøling og strømkomponenter på kortet kan være vel så viktig. Du kan prøve å google etter overklokkingsresultater, så får du i alle fall en viss oversikt. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Vet ikke helt om jeg forsto den...? Hvis et kort har 1,6ns minne, så har det bedre overklokkingspotensiale? Ville tro at hvis det ns og mhz har sammenheng at høyere mhz ville gi lavere ns? Hvis jeg overklokker kortet jeg hat tenkt å kjøpe, som er at Asus N6600GT /TD 128MB, hvordan vil det påvirke ns på minnet? Hvorfor kjører de ikke høyere mhz på kortet orginalt hvis lav ns gir høyere klokkepotensiale? Ble mange spørsmål det her, håper noen gidder å svare Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) ns står for nanosekunder, altså RAM'ens tilgangstid i milliarddels sekunder. Den er fast og blir ikke endret uansett hva du måtte finne på. Kort sagt er fordelen med lav tilgangstid på RAM'en, som Ar`Kritz påpeker, at den kan kjøres på høyere frekvens (MHz), ulempen er høyere produksjonskostnader. Edit: Leif måtte dø. Endret 4. mai 2005 av Turbel Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Men vil det si at minnet har bedre overklokkingspotensiale? Regner med at dette kortet er litt tregere enn 6600gt kort som har 1000mhz minne da? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hei, tenker dette er et AGP kort, Nvidia har sagt at Geforce 6600gt agp skal være klokket til 500 mhz på core og 900 mhz på minne. Produsenten har lagt ved 1,6ns minne for at det skal kunne overklokkes lengre... For å finne hva minnet er spesifisert for i mhz og etter dobling pga ddr gjør som følger: 2000/1,6 = 1250 mhz. Det vil være typisk å kunne klokke 1,6ns minne til 1200 mhz. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hei, tenker dette er et AGP kort, Nvidia har sagt at Geforce 6600gt agp skal være klokket til 500 mhz på core og 900 mhz på minne. Heeelt riktig.. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Vil det si at minnet egentlig er underklokket og at det er beregnet til å kjøre på 1200mhz? 33% overklokket minne høres nesten for godt ut til å være sant men tror dere Vil dette kreve ekstra kjøling av minnet? Hvilket prog bruker jeg til å øke mhz på minnet? Har hatt ati de siste årene så jeg er ikke oppdatert på Nvidea sine kort og programmer til disse. Sorry for mange dumme spørsmål men er ikke så oppdatert på skjermkortfronten og takk for gode svar Endret 5. mai 2005 av Lasse Ma Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 6. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2005 Ingen osm kan svare på det siste? Har ikke lyst på ukritisk kjøre minnet opp til 1200mhz, men vil selvsagt gjeeerne gjøre det hvis det er beregnet til å tåle en speeden Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 En enkel måte er å bruke Coolbits. En reg-key du installerer. http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_coolbits/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå