tommy18 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Har et nettsted www.xxx.yyy.edu Nettstedets IP-adresse er jo lett å finne: host www.xxx.yyy.edu Men så er det en oppgave i å finne domenets mailtjener og dens IP-adresse. Siden det står domenet, må jeg da bare søke på yyy.edu ? Altså slik: dig -t mx yyy.edu ???????? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Enkleste ville vel vært å kontakte nettstedet... Lenke til kommentar
tommy18 Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Det er ikke det jeg spør om da, når nettstedet har adresse www.xxx.yyy.edu , og jeg skal søke etter domenets mail-server via kommandoen dig -t mx <domene> Domenet er vel yyy.edu ? eller? slik at kommandoen blit dig -t mx yyy.edu ? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Det er ikke det jeg spør om da, når nettstedet har adresse www.xxx.yyy.edu , og jeg skal søke etter domenets mail-server via kommandoen dig -t mx <domene> Domenet er vel yyy.edu ? eller? slik at kommandoen blit dig -t mx yyy.edu ? Hva med nslookup > set type=MX > microsoft.com Server: Address: microsoft.com MX preference = 10, mail exchanger = maila.microsoft.com microsoft.com MX preference = 10, mail exchanger = mailb.microsoft.com microsoft.com MX preference = 10, mail exchanger = mailc.microsoft.com maila.microsoft.com internet address = 131.107.3.125 maila.microsoft.com internet address = 131.107.3.124 mailb.microsoft.com internet address = 207.46.121.51 mailb.microsoft.com internet address = 131.107.3.123 mailc.microsoft.com internet address = 207.46.121.52 mailc.microsoft.com internet address = 207.46.121.53 Endret 4. mai 2005 av Pengu Lenke til kommentar
tommy18 Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Man nok helt sikkert bruke nslookup også, men jeg velger dig. Det jeg egentlig er ute etter, er hva jeg må søke på når det er domenets mailserver jeg skal søke på. Når nettstedet har adresse www.xxx.yyy.edu, da må jeg vel søke på yyy.edu for å finne mailserveren til domenet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Man nok helt sikkert bruke nslookup også, men jeg velger dig. Det jeg egentlig er ute etter, er hva jeg må søke på når det er domenets mailserver jeg skal søke på. Når nettstedet har adresse www.xxx.yyy.edu, da må jeg vel søke på yyy.edu for å finne mailserveren til domenet? toppdomene: edu domene: yyy subdomene: xxx server for web: www server for mail: mail men for å svare på spørsmålet ditt så skal du søke på xxx.yyy.edu Lenke til kommentar
tommy18 Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Hmmm, virker ikke det litt ulogisk å søke på xxx.yyy.edu når det står at jeg skal finne mailserveren til domenet yyy.edu ?? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 så hvorfor spør du da? dersom du skal ha mailserveren til yyy.edu, ja da bruker du det. men i eksempelet ditt hadde du også et subdomene, xxx, som kan ha egen mailserver. og siden du hadde tatt med subdomene, anntok eg selvfølgelig at du var på jakt etter mailserveren til subdomenet. Lenke til kommentar
tommy18 Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg er usikker, det står klart og tydlig domenet, og ikke sub-domenet i oppgaveteksten. Jeg tror nesten jeg får snakke med en stud.ass for å få klarhet i hva som egentlig menes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå