Gå til innhold

hva er DMZ? og hva er et TSR AV program?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DMZ betyr De-Militarized Zone, som betyr noe sånt som at det er en krigssone, der det ikke er helt trygt å ferdes, da egne militære styrker ikke har kontroll over denne sonen.

I nettverk brukes vel betegnelsen ofte om usikre nettverk, ofte åpne ut mot internett. Nå er ikke jeg noen nettverksekspert, så det kan vel hende at noen har en bedre forklaring....

Det andre du spør om, har jeg ikke peiling på....

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

TSR program er et såkalt Terminate and Stay Resident program.

Før i tiden på Amiga var det vanlig med program som overlevde en varm restart.

I dagens programmer er det er program som ligger i minnet og poper opp når det er behov for det programmet f.eks. et antivirus program som bare ligger i bakgrunnen og "lukter" på filer. Når visse forutsetninger (tastetrykk eller virus) er tilstedet, starter hele programmet.

DMZ har Pantera rett beskrivelse av. DMZ er en del av et nettverk som er på siden av det egentlige nettverket. I denne DMZ kan man sette servere som kan nåes enkelt fra internett og det interne nettverket. Detter er gjerne servere som WEB, Email og SQL servere. DMZ er et nettverk som alle porter er åpne fra internett og foretningskritiske servere må ikke plasseres her.

Lenke til kommentar

Okkkay! Jeg trenger å sette min server interne ip (det må være ip på nettverkskortet til maskin jeg skal bruke som server? ikke sant?) til DMZ.

Finner ikke noen slik option i softwaret til modem/ruteren min. Kan det kalles for noe annet? Har et Thompson modem/ruter slik som telenor leverer.

Noen som har noen ide om hva jeg skal se på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Den routeren har ikke noen DMZ, men hvis du setter den i bridged modus og har en eller annen DSL router på innsiden, finnes det sikkert en DMZ på den routeren.

Har du ikke det sånn og skal bare bruke Thomson routeren, må du finne ut hvilke porter som skal åpnes inn til serveren som det spesielle spillet / programmet bruker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...