tore_v1 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg sliter litt... Er ganske n00b på dette med oc, men jeg har trallet litt med maskina mi, og kjører litt OC på skjermkortet mitt, og begynner nå å leke med prosessoren. Det jeg ikke skjønner er som følger: Jeg har prøvd litt forskjellig, justere hastigheten direkte, uten å aktivt forandre på multiplier eller bushastighet, og jeg har nå forsøkt å endre mupltiplier. Når maskina starter opp for jeg beskjed om at CPU er changed eller unworkable.. Jeg trykker F1 og tutler videre.. Fyrer så opp CPU-Z som forteller meg det jeg trenger å vite, men nei! Det har ikke skjedd noe som helst!! Dette er spec'et; Abit IT7-Max2 v2.0 Corsair PC2100 (sukk) 512 single slot P4 2,4 @ så mye som mulig og stabilt Noen disker R9800 PRO @ 400/350 Er det noe jeg gjør feil? Lager og går ut etter å ha forandret i BIOS, hadde tenkt til at det skulle funke.. Vet desverre ikke hvilken versjon av BIOS jeg har, bør jeg oppgradere for at det skal fungere? Jeg har alt av alternativer i det bios'et jeg kjører nå, tror jeg... Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Last ned ny Bios og den nyeste versjonen av CPU-Z og prøv igjen Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Alle Pentium4-prosessorer som er tilgjengelige for vanlige dødelige, har låst multiplikator. De eneste utgavene som ikke er låste, er "Engineering Sample"-versjonene, og de er kun tilgjengelige for test-laboratorium og lignende. Derfor er det bare en utvei, og det er å overklokke FSBen. (FSB x multiplikator = CPUens interne klokke). Minnehastigheten regnes også utifra FSBen. Eksempel på overklokking: 100 (FSB) x 24 (multi) = 2,4 GHz (standard) 120 (FSB) x 24 (multi) = 2,88 GHz (overklokket) Endret 7. mai 2005 av Bob Ibsen Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 8. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2005 (endret) Takker for svar! Jeg skal laste ned ny versjon av bios og cpu-z, og så skal jeg leke litt med fsb'en. Ikke alltid like lett å få oversikt som ny på dette med oc'ing.. Standard multiplier er 18... med 133 som standars fsb. Endret 8. mai 2005 av tore_v1 Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Lurer fortsatt litt på det Bob Ibsen nevnte, hvordan klarer du å justere multiP?Funne ein måte å Unlocke P4?! Dette må du fortelle meir om.. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Lurer fortsatt litt på det Bob Ibsen nevnte, hvordan klarer du å justere multiP?Funne ein måte å Unlocke P4?! Dette må du fortelle meir om.. Kanskje man kan endre tallet i BIOS uansett, bare at det ikke har noen effekt. Slik er det ihvertfall med de låste Athlon XP-prosessorene. Feilmeldingen hans tyder jo også på at tallet kan endres, men at PCen nekter å starte på den nye klokken. Trådstarter: OK, jeg trodde du hadde en 2,4A, mente å huske at FSB533-serien ikke gikk lavere enn 2,53GHz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå