valentino Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 I dag var en sorgens dag. Etter at jeg slo av pc'n i går har jeg hatt en skikkelig nedtur. I dag da jeg slo på pc'n kom jeg bare til første skjermen i biosen fordi den aldri blir ferdig å søke etter disker. Jeg koblet ut alle disker utenom systemdisken å da startet maskina som vanlig. Deretter feilsøkte jeg og fant ut at det var min wdc 250gb disk som gjorde at maskina hang. Har prøvd den på begge kontrollerne, å på begge pluggene på hver kabel. samme resultatet. Har latt den ligge ute på trappa å bli kjølig for så å teste den nå nettopp, men ingen forandring. Nå har jeg lagt den i fryseren for å prøve det beryktede "kjerringrådet". Hardisken har ikke gitt meg noen advarsel på at den skulle svikte. ingen klikking eller noe slikt. Er det noen som har vært borti dette og kan komme med konstruktive inspill for hva jeg kan gjøre? Har enda reklamasjonstid på disken da den ble kjøpt i februar 2004. Skulle gjerne reddet ut all dataen som var på disken da den vanskelig kan erstattes raskt. IBAS er utelukket da (jeg antar) det er for dyrt. Lenke til kommentar
enl Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Har disken hatt tilstrekkelig med kjøling? Mange av WD-diskene blir ganske varme. Det kjerringrådet hvor man "kjøler" ned disken i etterkant høres litt tvilsomt ut, spesielt når man tenker på kondens og slikt Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 å putte den i fryseren høres suspekt ut ja. men WD disker er glade i å kjøre på Cable Select mode. Så prøv det først. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Jeg hadde en WDC 120 GB disk som begynte å hoste en dag jeg skrudde på maskina. Den ville ikke detekteres mens den sto som master, men etter å ha satt den som slave så fikk jeg redda ut det meste jeg ikke hadde tatt backup av. (Noe jeg for tiden gjør ofte etter et par lærepenger). 4 timer etterpå var disken helt død, og måtte leveres inn for erstatning. Jeg var flink med kjølingen, temperaturen lå som regel rundt 29-34C, noe jeg regner for helt akseptabelt. Noen disker tar rett og slett kvelden enten man er snill med dem eller ikke. Endret 4. mai 2005 av Smirnoff Lenke til kommentar
valentino Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 hardisken har hatt nok kjøling. En liten 80mm. vifte som blåser over den. Den har vært på mellom 25 og 35 grader. Har tenkt på det med kondens og slikt når jeg tar den ut av fryser'n igjen. Er egentlig litt kritisk til å ha datautstyr så kaldt at det slår kondens, men satser på at det går bra. Utrolig hva man gjør for 250 gb med data. skal prøve med andre jumper settinger også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå