Morten K Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Her er en gåte: Hvilken av disse 2 surroundreciverne er den kraftigste? Alternativ 1: Yamaha RXV 750 på sinnsyke 7*150 watt - 4 ohm - ved 1 kHz - THD 0.7% Yamahaen trekker 400 watt fra strømnettet. (7*150 watt=1050 watt) Alternativ 2: Harman/Kardon AVR-330 på spinkle 7*55 watt FTC i 8 ohm. H/K'en trekker 890 watt maks fra strømnettet. (7*55 watt=385 watt) Endret 6. mai 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) RMS er vel en mer eller mindre "godkjent" måte å oppgi effekt på. FTC er nok en mer riktig og avslørende målemetode. Linken til Peterman forklarte dette ganske greit mener nå jeg. Men en må ikke glemme motoren her; strømforsyninga. En forsterkers evne til å kunne levere strøm er himla mye viktigere for å kontrollere elementer enn watt. Og når det gjelder en aktiv X" sub på 100W FTC kontra en X" på 400W FTC vil det teoretisk ikke være noe problem å få den med minst effekt til elementet til å spille høyere. Dette bunner i følsomheten på elementet og at db skalaen er logaritmisk og dobling av effekten gir 3db. Et element med dårlig følsomhet, la oss si 82 db 1W/1m vil trenge mye mer effekt for å oppnå samme SPL som et som har en følsomhet på la oss si 94 db 1W/1m. Det samme kan en si om en aktiv sub innehar samme parametre. Tabell: Følsomhet W Følsomhet W 82 -------- 1 ---------- 94 -------- 1 85 -------- 2 ---------- 97 -------- 2 88 -------- 4 --------- 100 ------- 4 91 -------- 8 --------- 103 ------- 8 94 -------- 16 -------- 106 ------- 16 97 -------- 32 -------- 109 ------- 32 100 ------- 64 -------- 112 ------- 64 103 ------- 128 ------ 115 ------- 128 106 ------- 256 ------- 118 ------- 256 109 ------- 512 ------- 121 ------- 512 Dette er eksempler fra eksisterende elementer. Førstnevnte ville jeg ikke hatt om jeg hadde fått det hivd etter meg. En skulle heller ha gått tilbake til å oppgi effekten som fikk et element til å spille 100db/1m samt fått lovfesta all effektangivelse til å kun oppgis i FTC, og tvinge produsentene til å oppgi antall A på strømforsyninga, slewrate, dempingsfaktor og andre morsomme ting. Når det er sagt så er det tross alt lydkvaliteten som teller. En kan lese mye ut av parametrene, dog ikke alt. Endret 6. mai 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Flink mann du Jalla! Jeg har drevet med Hi-Fi i over 10 år,men det dypeste teoretiske har jeg ikke særlig greie på. Jeg bruker bare ørene og sunn fornuft som "verktøy". Mine 100 tals timer med lesing av tester har også hjulpet meg mye. Har ca et "halvt tonn" med Hi-Fi Blader liggende. Alt fra 1998 til i dag! Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Her er en gåte: Hvilken av disse 2 surroundreciverne er den kraftigste? Alternativ 1: Yamaha RXV 750 på sinnsyke 7*150 watt - 4 ohm - ved 1 kHz - THD 0.7% Yamahaen trekker 400 watt fra strømnettet. (7*150 watt=1050 watt) Alternativ 2: Harman/Kardon AVR-330 på spinkle 7*55 watt FTC i 8 ohm. H/K'en trekker 890 watt maks fra strømnettet. (7*55 watt=385 watt) h/k en er sterkest uten tvil , ikke det at jeg ville hatt yamaha på prøve engang , di lager mopeder og sånt Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 h/k en er sterkest uten tvil , ikke det at jeg ville hatt yamaha på prøve engang , di lager mopeder og sånt Yamaha er gode recivere og vinner flest tester,men mest og ærligst watt har de ikke. Jeg hadde en Yamaha RXV-1300...bra reciver,men fan så svak den var! Lenke til kommentar
Morten A Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Uansett kommer det helt ann på hva du skal bruke forsterkeren til, noen personer liker å spille utrolig høy! mens andre liker og ha passe volum. For noen holder det med en reiseradio, for andre kanskje et anlegg på elkjøp til 1000kr. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Uansett kommer det helt ann på hva du skal bruke forsterkeren til, noen personer liker å spille utrolig høy! mens andre liker og ha passe volum. For noen holder det med en reiseradio, for andre kanskje et anlegg på elkjøp til 1000kr. Det er forskjell på å spille høyt med en jallaforsterker og spille høyt med en KRAFTIG forsterker. Til og med dama mi ropte "hurra" når jeg gikk fra H/K AVR-330 til Vincent SV-233. H/K AVR-330 er ikke akkurat svak,men forskjellen til Vincent er jo helt sinnsyk. Vincenten har "stålkontroll" på bassen og er i tillegg så oppløst som en surroundreciver til under 20000 kr bare kan drømme om. Endret 6. mai 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Morten A Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 tror du missforsto, det jeg prøvde å si! Er: ikke alle har ører, mange som liker en lite anlegg, og andre som vil ha de monsterane, og når du får et monster PA anlegg så får du jo alltid noe som spiller høyt. Men du snakker om og ha kontroll, det er noe annet, er ikke alle ører som kan høre det du sier der. Om du tenker på bestemora mi, kunne hun aldri tenkt seg et anlegg til 20000kr :S Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Men du snakker om og ha kontroll, det er noe annet, er ikke alle ører som kan høre det du sier der. Om du tenker på bestemora mi, kunne hun aldri tenkt seg et anlegg til 20000kr :S Alle kan høre forskjellen,men det er vel interessen for å høre det,som skiller folket. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Det finnes også flere måter å "måle" om et anlegg er bra også : Fjortiss metoden : hvor høyt anlegget kan spille. Dame metoden : Bare det har bra design.. Volvo240 metoden : Hvem har størst subwoofer.. Rikmannsmetoden : Hvor dyrt anlegget var.. Entusiast metoden : Så krystall klart og detaljert som mulig.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Takker Morten K Amen til fjaeran! Lukk øynene og LYTT til musikken, om en får gåsehud og det rykker i rockefoten ved normalt lyttevolum vil jeg påstå at anleget er godt nok. Dersom kriteriet for et "godt" anlegg innebærer intens tinnitus i 10 timer etter lytteopplevelsen har man missforstått noe fundamentalt. Etpar gode monitorer og en klasse A forsterker spiller ræva av NAD 218 og CV DC 1515 for min del, men fjortisr vil rynke på nesa og klage over for lite bass etter 2 sek Smaken er som baken; delt. har hatt mange konfrontasjoner med uinteresserte individer (da mest damer) som ville vite hvordn de kunne få bedre lyd enn elkjøpskiten de har etter en lyttetur på bedre saker. Behovet skapes ved opplevelse, hehe Lenke til kommentar
Marti Skrevet 7. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2005 Takker Morten K Amen til fjaeran! Lukk øynene og LYTT til musikken, om en får gåsehud og det rykker i rockefoten ved normalt lyttevolum vil jeg påstå at anleget er godt nok. Dersom kriteriet for et "godt" anlegg innebærer intens tinnitus i 10 timer etter lytteopplevelsen har man missforstått noe fundamentalt. Etpar gode monitorer og en klasse A forsterker spiller ræva av NAD 218 og CV DC 1515 for min del, men fjortisr vil rynke på nesa og klage over for lite bass etter 2 sek Smaken er som baken; delt. har hatt mange konfrontasjoner med uinteresserte individer (da mest damer) som ville vite hvordn de kunne få bedre lyd enn elkjøpskiten de har etter en lyttetur på bedre saker. Behovet skapes ved opplevelse, hehe Jeg er stum . Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Uansett kommer det helt ann på hva du skal bruke forsterkeren til, noen personer liker å spille utrolig høy! mens andre liker og ha passe volum. For noen holder det med en reiseradio, for andre kanskje et anlegg på elkjøp til 1000kr. Det er forskjell på å spille høyt med en jallaforsterker og spille høyt med en KRAFTIG forsterker. Til og med dama mi ropte "hurra" når jeg gikk fra H/K AVR-330 til Vincent SV-233. H/K AVR-330 er ikke akkurat svak,men forskjellen til Vincent er jo helt sinnsyk. Vincenten har "stålkontroll" på bassen og er i tillegg så oppløst som en surroundreciver til under 20000 kr bare kan drømme om. Artig at du liker Vincent da! Du gikk fra surround til stereo da eller? Du går vel glipp av den "feite bassen" når du hopper fra H/K til Vincent, men den er bare så mye mer ryddig på alle måter. Og jeg vil tro Vincenten er enda mer ærlig på watten.. Min Vincent sak har 2*1000w strømforsyninger og er oppgitt til 6*130w =780w Ganske mye i reserve her.. Holder fint følge på 2/3 volum og sikkert mer, men jeg er "safer" på mine Audiopro. De er ikke bygget for å spille på diskonivåer Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Takker Morten K Amen til fjaeran! Lukk øynene og LYTT til musikken, om en får gåsehud og det rykker i rockefoten ved normalt lyttevolum vil jeg påstå at anleget er godt nok. Dersom kriteriet for et "godt" anlegg innebærer intens tinnitus i 10 timer etter lytteopplevelsen har man missforstått noe fundamentalt. Etpar gode monitorer og en klasse A forsterker spiller ræva av NAD 218 og CV DC 1515 for min del, men fjortisr vil rynke på nesa og klage over for lite bass etter 2 sek Smaken er som baken; delt. har hatt mange konfrontasjoner med uinteresserte individer (da mest damer) som ville vite hvordn de kunne få bedre lyd enn elkjøpskiten de har etter en lyttetur på bedre saker. Behovet skapes ved opplevelse, hehe Hvilke høytalere har du da ? At Nad ikke gir ut noe god lyd, er jo kjent... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 For øyeblikket har jeg QLN 929, FS 600 og 122 med oppgraderte delefiltre og internkabling kobla på en H/K 5500. Har noen langsiktige oppgraderingsplaner, men nå er det sommer så det blir vinterprosjekt tenker jeg. Sysler endel med bilstereo også så det blir litt kompromisser her og der. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Uansett kommer det helt ann på hva du skal bruke forsterkeren til, noen personer liker å spille utrolig høy! mens andre liker og ha passe volum. For noen holder det med en reiseradio, for andre kanskje et anlegg på elkjøp til 1000kr. Det er forskjell på å spille høyt med en jallaforsterker og spille høyt med en KRAFTIG forsterker. Til og med dama mi ropte "hurra" når jeg gikk fra H/K AVR-330 til Vincent SV-233. H/K AVR-330 er ikke akkurat svak,men forskjellen til Vincent er jo helt sinnsyk. Vincenten har "stålkontroll" på bassen og er i tillegg så oppløst som en surroundreciver til under 20000 kr bare kan drømme om. Artig at du liker Vincent da! Du gikk fra surround til stereo da eller? Du går vel glipp av den "feite bassen" når du hopper fra H/K til Vincent, men den er bare så mye mer ryddig på alle måter. Og jeg vil tro Vincenten er enda mer ærlig på watten.. Min Vincent sak har 2*1000w strømforsyninger og er oppgitt til 6*130w =780w Ganske mye i reserve her.. Holder fint følge på 2/3 volum og sikkert mer, men jeg er "safer" på mine Audiopro. De er ikke bygget for å spille på diskonivåer Jeg gikk fra surround til stereo ja. Grunnen til det er at jeg hører MYE mer på musikk enn jeg ser film. Synes absolutt ikke jeg går glipp av feit bass nei,da vil jeg heller si at det er motsatt. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Synes heller ikke det er noe galt med bassen i Vincent, den er mer transparent, ikke like 'farget' som HK av og til fremstår som. Dypt spiller de ihvertfall, enda jeg har en liten 100 watt Vincent. Ser for meg at de litt større modellene uten rør er enda et hakk bedre i bunn. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Det finnes også flere måter å "måle" om et anlegg er bra også : Fjortiss metoden : hvor høyt anlegget kan spille. Dame metoden : Bare det har bra design.. Volvo240 metoden : Hvem har størst subwoofer.. Rikmannsmetoden : Hvor dyrt anlegget var.. Entusiast metoden : Så krystall klart og detaljert som mulig.. Den var genial :!: Helt enig. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Det finnes også flere måter å "måle" om et anlegg er bra også : Fjortiss metoden : hvor høyt anlegget kan spille. Dame metoden : Bare det har bra design.. Volvo240 metoden : Hvem har størst subwoofer.. Rikmannsmetoden : Hvor dyrt anlegget var.. Entusiast metoden : Så krystall klart og detaljert som mulig.. Fjortiss metoden : bruker den Dame metoden : jepp bruker den også Volvo240 metoden : jepp denne også Rikmannsmetoden : har sett mange folk bruke denne metoden men bruker den ikke selv Entusiast metoden : bruker denne også.. men ikke sånn at jeg analyserer lyden for detaljer. bare hører og finner ut om jeg liker den. hehe men det med watt.. watt har mye å si på hvor store og tungdrevne høttalere den klarer...... men ikke den watten produsenten skriver. det er den ekte watten som har noe å si BTW: ikke skyt meg om jeg tar feil. Endret 15. mai 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 men det med watt.. watt har mye å si på hvor store og tungdrevne høttalere den klarer...... men ikke den watten produsenten skriver. det er den ekte watten som har noe å si BTW: ikke skyt meg om jeg tar feil. Tungdrevne høytalere trenger strømsterke forsterkere... Hjelper ikke om den har mange watt hvis den bare kan levere 40A feks... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå