Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Hva mener du med det? edit: Han andre sa jo akkurat at på aktive suber så var det mer kraft i en 300W enn en 100W. Endret 4. mai 2005 av Marti Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Det er bare en pekepinn... Aldri sammenlign 2 forskjellige merker på watt... Men 2 produkter fra samme merke burde funke. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Slenger meg på trådstarter. Det er vel forskjell på inn og ut watt? Altså slik som jeg ser for meg det. En forsterker som tar inn 400watt, men utnytter kun 200watt effektivt. Altså en stor varmovn tar jeg feil nå eller? Forsterkeren min yter : 2x120W i 8 Ohm, men 2x350W ved 2 ohm.. Og på "tomgang" så forbruker den 160W, så jeg har en 16 kilos varmeovn på 160W til 20k.. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Det er forskellige måter og måle effekt på også. Det spørs også når klippunktet er satt. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Slenger meg på trådstarter. Det er vel forskjell på inn og ut watt? Altså slik som jeg ser for meg det. En forsterker som tar inn 400watt, men utnytter kun 200watt effektivt. Altså en stor varmovn tar jeg feil nå eller? Forsterkeren min yter : 2x120W i 8 Ohm, men 2x350W ved 2 ohm.. Og på "tomgang" så forbruker den 160W, så jeg har en 16 kilos varmeovn på 160W til 20k.. På tomgang ? hvor har du 160 W fra , hva står det på baksiden av forsterkeren at den trekker fra strømnettet ? Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Det er forskellige måter og måle effekt på også. Det spørs også når klippunktet er satt. Hva tenker du på? Det jeg lurte på var om en aktiv sub på 400w spilte kraftigere enn en aktiv sub på 100w eller om det ikke har noe å si. Folk kommer med forskjellige forklaringer hele tida her jo . Kan godt tenke teoretisk sett. Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Ja den vil spille kraftigere(omtreng alltid), men ikke nødvendigvis bedre. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hva tenker du på?Det jeg lurte på var om en aktiv sub på 400w spilte kraftigere enn en aktiv sub på 100w eller om det ikke har noe å si. Folk kommer med forskjellige forklaringer hele tida her jo . Kan godt tenke teoretisk sett. At den er aktiv betyr bare at forsterkeren er bygget inn i kassen, det er like lett å jukse med tallene der. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Ja den vil spille kraftigere(omtreng alltid), men ikke nødvendigvis bedre. Nei, det er ikke sikkert den vil.. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Slenger meg på trådstarter. Det er vel forskjell på inn og ut watt? Altså slik som jeg ser for meg det. En forsterker som tar inn 400watt, men utnytter kun 200watt effektivt. Altså en stor varmovn tar jeg feil nå eller? Forsterkeren min yter : 2x120W i 8 Ohm, men 2x350W ved 2 ohm.. Og på "tomgang" så forbruker den 160W, så jeg har en 16 kilos varmeovn på 160W til 20k.. På tomgang ? hvor har du 160 W fra , hva står det på baksiden av forsterkeren at den trekker fra strømnettet ? Står i bruksanvisningen... Effektforbruk (uten last og signal) 160W Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Et eksempel: Hvis du har en sub på 100w og en på 300w.Hvem gir best/kraftigst lyd? Da tenker jeg teoretisk sett. Evt. hvorfor. Jeg fant ikke noe svar på spørsmålet mitt i den linken. Hvis man regner "sub" som en høyttaler -- IKKE en forsterker, er svaret veldig greit: Teoretisk sett har denne effekten like mye å si som fargen på sokkene dine. Altså, overhodet ingen ting. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Hvis man regner den som en AKTIV Sub da? Har dette absolutt ingenting å si? Gud bedre, alle sier forksjellige ting jo . Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hvis suben er aktiv, og elementet er spesifisert til så-og-så-mange watt har dette ingenting å si. Det eneste som er interessant er hva FORSTERKEREN kan levere. En aktiv sub har innebygget forsterker, men i så henseende er det jo faktisk forsterkerens effekt man snakker om, ikke høyttalerens. Lenke til kommentar
graastein Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Aktiv sub: Om produsenten har oppgitt riktig watt forsterkeren i subben kan levere så spiller en med flere watt høyere en en med færre, Dette er om det er samme kassa og samme elementet. Høyere uten å vrenge altså. Mer trøkk Men elementdesignet har mye å så hvor mye watt det trekker. Hvor lettdrevent det er. Ser man på skikkelige high-end elementer så er det mange som krever veldig store forsterkere, men det vil ikke nødvendigvis si at det elementet spiller høyere en et element som er mer lettdrevet. Men som sagt, samme element samme kasse : så vil en større forsterker gi mer punch. Det som er oppgitteffekt på aktive subber er nesten alltid hvor mange watt forsterkeren kan levere. Og da er elementet tilpasset den. Endret 4. mai 2005 av graastein Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Ok da tror jeg at jeg har det . Det tok sin tid . Når jeg sier en Subwoofer, så kan jeg jo mene forsterkeren . Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Watt betyr noe, men det er mange "juksewatter" ute å går! RMS er vel den "beste"...? Lenke til kommentar
paroa Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 RMS er ikke det beste... Fattern prata om noe som målte over 10minutter og det er jo ganske mye mer en de sekundene de måler i RMS. Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Les nå linken til peterman (tidligere i posten) så slipper dere lure. RMS FTC Lenke til kommentar
paroa Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Er det noen som vet hvilken watt jeg snakker om? Det hadde vært interessant å få vite.. Jeg skal spørre fattern imorra for han er ikke hjemme før imorra kveld.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) RMS er ikke det beste... Fattern prata om noe som målte over 10minutter og det er jo ganske mye mer en de sekundene de måler i RMS. RMS (Root Mean Square) blir ikke målt over noen få sekunder, men over en lenger tidsperiode. Les mer om RMS og andre målemetoder her. Endret 6. mai 2005 av Peterman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå