Gå til innhold

Watt ingenting å si?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig betyr Watt noe! Det er bare det at noen "skryter" på seg mer watt en det det egentlig er. Billigmerker som feks Eltax og lignende vil seff tjene penger, og de vil da tjene mer på å "lure" kundene. Når en ser at en høyttaler har feks 200 watt, så tenker man med en gang at den må være bra!

 

Blir omtrent det samme som å si at Ladaen min har 120 hestekrefter, bare for å få solgt den, selv om den bare har 60 HK.

 

Skjønner du tegninga?

Lenke til kommentar

watt på høytalere er hva di tåler , dette har jo noe og si , probleme er bare at det er mange som "skryter" på watt for at folkflest måler lyd i watt , somregel er det MAX belastnig som blir oppgitt

 

samme med forsterker bare at her er det max den klarer og levere som av og til oppgis .

 

 

skjønner du ??

Lenke til kommentar
Blir omtrent det samme som å si at Ladaen min har 120 hestekrefter, bare for å få solgt den, selv om den bare har 60 HK.

 

Skjønner du tegninga?

det blir jo litt feil , det er mer som med amcar da , bilen har f.eks 200 hk MOTOR som det står i spesifikasjonen , men man får bare 130 ut på hjula pga tap i driverk dynamo ol

Lenke til kommentar
det blir jo litt feil , det er mer som med amcar da , bilen har f.eks 200 hk MOTOR som det står i spesifikasjonen , men man får bare 130 ut på hjula pga tap i driverk dynamo ol

Men det er ikke 200 ekte watt i de "billigste" merkene! Det er det jeg prøver å komme frem til, når feks en NAD forsterker oppgir 2x80 watt, så er dette watt som er målt på en standard måte og som er reelle.

Lenke til kommentar
Skyt meg om eg lyg, men når det er snakk om effekt og element, så trekker elementet effekten. Og maks belastning er så mykje elementet kan trekke. Forsterkaren leverer ein gitt effekt.

 

Det er lett å sjå seg blind på watt. Ein sub til 1000 kroner på 600 Watt betyr slettes ikkje at det er ein god sub, og den trekker ikkje 600 watt.

 

Når ein forsterkar er merka med 2x200 watt, kan den leverer 200 watt til 2 element eller 400 watt til eitt element, brukopla (riktig?). Om den kan lever så mykje er ein annan sak, det skrytes nok litt på den sida også.

 

Sikringen på f.eks 40 A i forsterkaren skal beskytte den mot overbelastning, dvs at du f.eks. slenger eit 800W element på forsterkaren som kan levere maks 400W. Sikringa ryker før du får ødelagt noko.

Det stemmer ikke,les linken til Peterman.Det er godt forklart der.

Endret av egmur
Lenke til kommentar

watt på høytalere er jo mer eller minder uvesentlig da , det er mer som en pekepinn på hva du trenger for og drive di sikklig og selfølgelig hvor mye di tåler, men det er ikke "farlig" og sette en 1000W amp en små høyttaler , man må bare begrense seg

Lenke til kommentar

Snakker du om en aktiv sub som har innebygget forsterker vil naturligvis den med høyest effekt gi mer lyd (om du da tar utgangspungt i to fra samme produsent).Er det snakk om en passiv sub er det nødvendigvis ikke antall Watt som avgjør lydtrykk/kvalitet.

Forøvrig gav linken til peterman god info ang forsterker , har selv en PPX450 på 2 X225 W 8 Ohm som trekker 2400 Watt fra strømnettet (må ha den på 16 ampere kurs)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...