Marti Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Har watt ingenting å si på et høytalerkomponent? Jeg trodde at watt var effekt, og at det faktisk betydde noe, slik at du merka forskjell på en 400w's og en 100w's aktiv sub. Kan noen forklare sammenhengen her? Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Selvfølgelig betyr Watt noe! Det er bare det at noen "skryter" på seg mer watt en det det egentlig er. Billigmerker som feks Eltax og lignende vil seff tjene penger, og de vil da tjene mer på å "lure" kundene. Når en ser at en høyttaler har feks 200 watt, så tenker man med en gang at den må være bra! Blir omtrent det samme som å si at Ladaen min har 120 hestekrefter, bare for å få solgt den, selv om den bare har 60 HK. Skjønner du tegninga? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 watt på høytalere er hva di tåler , dette har jo noe og si , probleme er bare at det er mange som "skryter" på watt for at folkflest måler lyd i watt , somregel er det MAX belastnig som blir oppgitt samme med forsterker bare at her er det max den klarer og levere som av og til oppgis . skjønner du ?? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Blir omtrent det samme som å si at Ladaen min har 120 hestekrefter, bare for å få solgt den, selv om den bare har 60 HK. Skjønner du tegninga? det blir jo litt feil , det er mer som med amcar da , bilen har f.eks 200 hk MOTOR som det står i spesifikasjonen , men man får bare 130 ut på hjula pga tap i driverk dynamo ol Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det er vel mest på forsterkersiden det blity oppgitt mer watt en egentlig. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Slenger meg på trådstarter. Det er vel forskjell på inn og ut watt? Altså slik som jeg ser for meg det. En forsterker som tar inn 400watt, men utnytter kun 200watt effektivt. Altså en stor varmovn tar jeg feil nå eller? Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 det blir jo litt feil , det er mer som med amcar da , bilen har f.eks 200 hk MOTOR som det står i spesifikasjonen , men man får bare 130 ut på hjula pga tap i driverk dynamo ol Men det er ikke 200 ekte watt i de "billigste" merkene! Det er det jeg prøver å komme frem til, når feks en NAD forsterker oppgir 2x80 watt, så er dette watt som er målt på en standard måte og som er reelle. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Virker som det ble mye snakk om forsterkere her, men det jeg mente var høytalere. Vet ikke om jeg har skjønt det her helt enda . Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Eg laug, skyt meg Endret 4. mai 2005 av zeph Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Skyt meg om eg lyg, men når det er snakk om effekt og element, så trekker elementet effekten. Og maks belastning er så mykje elementet kan trekke. Forsterkaren leverer ein gitt effekt. Det er lett å sjå seg blind på watt. Ein sub til 1000 kroner på 600 Watt betyr slettes ikkje at det er ein god sub, og den trekker ikkje 600 watt. Når ein forsterkar er merka med 2x200 watt, kan den leverer 200 watt til 2 element eller 400 watt til eitt element, brukopla (riktig?). Om den kan lever så mykje er ein annan sak, det skrytes nok litt på den sida også. Sikringen på f.eks 40 A i forsterkaren skal beskytte den mot overbelastning, dvs at du f.eks. slenger eit 800W element på forsterkaren som kan levere maks 400W. Sikringa ryker før du får ødelagt noko. Det stemmer ikke,les linken til Peterman.Det er godt forklart der. Endret 4. mai 2005 av egmur Lenke til kommentar
Mato Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 watt på høytalere er jo mer eller minder uvesentlig da , det er mer som en pekepinn på hva du trenger for og drive di sikklig og selfølgelig hvor mye di tåler, men det er ikke "farlig" og sette en 1000W amp en små høyttaler , man må bare begrense seg Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Det er mye lettere å ødelegge en høyttaler med for liten forsterker, enn det er å ødelegge en høyttaler med for stor forsterker. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Et eksempel: Hvis du har en sub på 100w og en på 300w. Hvem gir best/kraftigst lyd? Da tenker jeg teoretisk sett. Evt. hvorfor. Jeg fant ikke noe svar på spørsmålet mitt i den linken. Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Altså det kommer jo i stor grad an på forsterkeren... Men som regel vil et element som tåler(ikke på) 300 w med en 300 w forsterker ha kraftisk lyd(god lyd skal vi ikke begynne på).. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Det vil altså si at mange aktive subwoofere som har mer watt vil spille kraftigere? Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Snakker du om en aktiv sub som har innebygget forsterker vil naturligvis den med høyest effekt gi mer lyd (om du da tar utgangspungt i to fra samme produsent).Er det snakk om en passiv sub er det nødvendigvis ikke antall Watt som avgjør lydtrykk/kvalitet. Forøvrig gav linken til peterman god info ang forsterker , har selv en PPX450 på 2 X225 W 8 Ohm som trekker 2400 Watt fra strømnettet (må ha den på 16 ampere kurs) Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Altså en aktiv sub med høyere antall Watt, gir kraftigere lyd. Har hatt en liten diskusjon da det er det samme gamle "watt har ingenting å si"-emnet. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Stemmer det. Watt har ingenting å si.. LYDkvalitet har alt å si... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå