Tafsen Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Eg får desverre ikkje eigne ip-adresser på kvar pc frå min ISP, og må derfor bruke NAT . Eg snakte med ein kompis og han sa at dette vill ta veldig lang tid i tillegg til at det vil øydelegge sikkerheten for dei andre pc'ane i nettverket. Stemmer dette? Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det er ikke så stor sikkerhets betydning i å åpne en port i mitt syn da en evt hacker, cracker whatever kan ikke få gjort så mye om det ikke er en tjeneste på din pc som svarer på den porten. Exploits i div programer, feks ftp clienter o.l, er som regel løst ved å ha den nyeste versjonen installert, men som sagt du åpner en port inn til pcen din på (nesten) lik linje som å åpne en port i firewallen din. Mer info om Nat stuff: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=413289 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 ikke bare nesten. merk dog at dette i hovedsak affekterer din egen pc, ikke resten av nettverket. resten av nettverket er mer sårbart for trojanere, eller annen aktivitet som ikke er knyttet til direkte angrep på porter utenfra. sånn sett er det en større risiko for ditt nettverk om noen bruker windows og surfer med internet explorer. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Så visst eg skal sette opp en ftp server og ha tilgang til å koble til serveren via SSH, kva slags porta må eg forwarde då? Kan eg bruke andre porta på den eksterne ip adressa enn det som er på den lokale? (f.eks. kan eg få 1.2.3.4:6667 til å koble seg til som 127.0.0.123:80?) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 port 22 for ssh, port 21 og 20 for ftp du kan bruke andre slik du spør, ja. port 80 er forøvrig for http Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå