Runar Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hva tar størst plass av .avi og .wma/.wmv? Jeg skal "rendre" en film og trenger en liten fil. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Prøv begge to, og slett den største. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Bare det att når jeg lagde halve filmen i .avi, ble den over 2 GB og jeg har ikke tid til å gjøre det dobbelte 2 ganger... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg og, men bruker en sånn innebygd greie i Vegas Video 6 så den laster den opp på en nettside. Det står den bare tar 14,20MB med Best kvalitet på .wma/v (48 ettelleranna) Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Størrelsen kommer vel også an på hvilken kodek du bruker? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Størrelsen kommer vel også an på hvilken kodek du bruker? .wmv er jo pretty much kodeket. Avi, derimot, har hundrevis av forskjellige kodeker. Huffyuv er mitt favorittkodek. Helt ukomprimert video. Uansett, til ditt formål ville jeg brukt .wmv, da det tar liten plass, og fungerer utmerket. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Bruk en mpeg-4 basert codec. Mpeg-4 er en åpen codec med sepsifikasjoner tilgjengelig for all. MS codec, brukt i wmv, følger ikke mpeg-4 standarden, og den er lukket. Årsaken til at det er slik er at MS bruker sin markedsdominans til å få flest mulig til å benytte egen standard. (Derfor følger det med gratis video-redigerings program i windows.) Når MS kan dominere markedet med et filformat som ikke følger åpne standarder, så står de sterkt når de ønsker å presse produsenter av dingser til å kjøpe lisenser for å kunne støtte denne standarden. MS innfører altså bevisst inkompatible format for å skape problemer, og tvinge bedrifter til å støtte MS økonomisk. Noe de ikke kunne gjort om deres wmv format fulgte den åpne mpeg 4 standarden. Av rent politiske grunner bør man altså unngå wmv. NÅr det gjelder praktisk bruk foretrekker jeg avi og den gratis open source codec'en XviD. Den gir små filer og ypperlig kvalitet. Og alle avspillere som støtter mpeg 4 kan spille av filmene. Inkludert DivX avspilleren. (DivX følger også mpeg-4). Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Prøv .wmv du!! Som sagt, det tar liten plass og fungerer helt greit Hvis poenget var at du måtte ha en liten fil liksom.. Lenke til kommentar
diversity Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 .wmv filer er jo mindre.. Men .avi er jo kvalitet. Hvis du skal ha liten fil er vel low QL .wmv å foretrekke for deg. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 .wmv til LITEN plass, men sugen kvalitet. Var mest for å få den ferdig til i dag, skal ta den som .avi npr jeg har bedre tid. Takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 .wmv filer er jo mindre..Men .avi er jo kvalitet. Hvis du skal ha liten fil er vel low QL .wmv å foretrekke for deg. Man kan gjøre avi-filer små og sugne også. Bare å sette ned bitraten. Lenke til kommentar
Outlook Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Du kan bruke wmv codec i en .avi fil.. Bare se hva som fungerer best, skal du ha en liten fil med grei kvalitet bør du kanskje ta en titt på rmvb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå