Gå til innhold

Finnes det stille SATA-HD uten irriterende lyder?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli oppgitt av at det skal være så forbannet vanskelig å få tak i en disk som ikke konstant lager klikke og tikkelyder når harddisken er IDLE.

Jeg begynner å bli lei eliminerinsprosessen, og spør derfor dere etter råd til en SATA-harddisk som skal brukes til OS og programmer.

Western Digital og Seagate er uaktuelt (klikk på link for å lese hvorfor).

Jeg står vel da igjen med:

- Hitachi

- Maxtor

- Samsung

Eneste av de produsentene jeg har erfaring med er Samsung. Erfaringen er svært god, men jeg vil ikke ha en ubehagelig overaskelse igjen, slik som med Seagate disken (PATA-versjonen er stille, mens SATA-utgaven bråker og tikker).

Eneste kravet til disken er:

- INGEN irriterende knatre-, tikke- eller klikkelyder

- Stillegående

En bonus er også:

- Lav knatrelyd ved jobbing (ikke super-viktig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Maxtor DiamondMax 10 som systemdisk for Linux. Den er jeg veldig fornøyd med på alle måter. Merker ikke stort til støy. Er den idle så er den idle ihverfall. Men nå har jeg også hatt en Raptor i det samme kabinetet tidligere uten at støyen plaget meg særlig. Synes du burde velge disk utfra andre kriterier enn støy egentlig. Det går tross alt ann og isolere bort støyen, mens andre svakheter er det lite å gjøre med. Nå har du jo de Raptordiskene forsatt, har du ikke? Har du noen ledige 5¼" brønner? Prøv med en drevramme da vel...

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg har hatt litt å gjøre med bærbare den siste tiden, og nesten alle diskene er ganske rolige... Knatrer lite.

Kanskje du skal prøve en 2.5" sata disk?

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Kanskje du skal prøve en 2.5" sata disk?

Det blir vel litt i tregeste laget for en system-disk? Eller finnes det 2.5 disker som kan måle seg med nyere 3,5 disker? I så fall er det høyst interessant. Lagrinsplass spiller ingen rolle, da det meste er lagret på en server.

Harddisken er eneste hørbare elementet i PC'en - hadde jo vært gøy med en nærmest fullstendig lydløs PC.

gnom1: Har allerede en støydempende drevramme (Sunbeam Harddisk Silencer, "Cushion"). I den sitter den omtalte Seagate disken som titt og ofte skal "selvdiagnosere". Det hører jeg faktisk selv om den er montert i drevrammen. Lyden fra raptoren er høyere, så jeg regner med den fremdeles vil være temmelig irriterende selv om den er dempet litt.

Det går tross alt ann og isolere bort støyen, mens andre svakheter er det lite å gjøre med.

Det er jo ikke så mange andre svakheter? Ytelseforskjellene på de vanlige 7200rpm SATA-diskene er vel så små at jeg ikke kommer til å merke det.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Maxtor Diamondmax 10 er en fin disk :) Har den pluss en raptor i hoved PC'en min, og er svært fonøyd. Skal du ha maskinen på hele døgnet kan det lønne seg med Maxline III istedet, da den er beregnet på konstant bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...