Gå til innhold

Nybegynner spørsmål ang. div + andre spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer rett og slett på om noen vet om noen bra guider som dere syns er bra, for nybegynnere altså. Da tenker jeg på guider som forklarer hva div er og hvordan det skal brukes m.m.

Har også et annet spørsmål, hvordan lager man slike sider som dan1el har laget ( http://www.dan1el.net/ie )?

Hvordan får man sentrert siden, slik at teksten kommer i midten og så er det tomt rundt, på en måte?

Når det gjelder designet, hvordan klarer man å få det så bra?

Ligger på en måte designet bak teksten, som et lag? Og så er designet laget f.eks. i Photoshop? Og i såfall hvordan klarer man å få det til å passe så bra?

Det er mange spørsmål, men jeg håper i alle fall noen klarer å svare på noen av dem. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leste guiden som Ingardj lenket til så ville du visst hvordan du lett kan sentrere en div med margin: 0 auto;

Når det gjelder designet, så ja, det ligger nok "bakom" innholdet, eller rettere sagt i en CSS-fil. hvis du titter i koden, ser du at det ligger en link til en fil som heter style.css. Der ligger designet. Men husk at hvis du titter på koden, så

er det ikke lov til å stjele.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
for å få ting  midt på siden bruker du en kode som heter <center> og på slutten der du ikke skal ha midtstilit leger skriver du </center>

Nei, det gjør du ikke.

Les en inngående guide i hvordan å sentrere et element.

<center> fungerer veldi fint

"Center" er både deprekert og ikke semantisk korrekt.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig div, er det bare en helt vanlig tagg?

Har lest en del om css på sider som bla. www.htmldog.com , så jeg vet det grunnleggende.

All grafikk der er for eksempel satt sammen i Photoshop, og ka det angår: Øvelse gjør mester.
Kan noen utdype dette litt mer?

Har Photoshop og bruker det ganske ofte. Lager man altså bilder osv. i Photoshop og så linker det til html filen (med css)? Eller lager man hele oppsettet i Photoshop, med menyer og absolutt alt, og så tilføyer man linker til det man lager?

Sikker dårlig forklart, men håper noen klarer å svarer... :ermm:

Lenke til kommentar
ok men med meg så funker <center> veldi fint, sentrerer alt eg måtte ønske. mn ka kal eg bruke istede for <center> då?

<div style="text-align:center">tekst</div>

eller putt "text-align:center" i en .css-fil, link til den og wrap teksten inn i en div-tag med klasseparameter.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig div, er det bare en helt vanlig tagg?

Har lest en del om css på sider som bla. www.htmldog.com , så jeg vet det grunnleggende.

All grafikk der er for eksempel satt sammen i Photoshop, og ka det angår: Øvelse gjør mester.
Kan noen utdype dette litt mer?

Har Photoshop og bruker det ganske ofte. Lager man altså bilder osv. i Photoshop og så linker det til html filen (med css)? Eller lager man hele oppsettet i Photoshop, med menyer og absolutt alt, og så tilføyer man linker til det man lager?

Sikkert dårlig forklart, men håper noen klarer å svarer... :ermm:

Noen som kan svare meg på dette?

Lenke til kommentar

Måtte bare skrive en liten leksjon :) Helt til slutt får du vite hvordan bilder blir en del av elementene.

<leksemodus om div og sånt>

Altså <div> og <span> er "tagger" du bruker når du ikke klarer å finne andre semantiske elementer til formålet.

Du skriver ikke slik:

<div class="post_header">Tittel på post</div>
<div style="text-align: center;">Masse tekst til post som en slags paragraf, som også er sentrert</div>
<div>Og enda en "paragraf", men ikke sentrert innhold</div>

Men slik:

<h2>Tittel på post</h2>
<p style="text-align: center;">Dette er en ekte paragraf, hvor innholdet er sentrert</p>
<p>Enda en ekte paragraf, men ikke sentrert innhold</p>

Derimot, så kan det være kjekt å bruke <div> om du vil samle innholdet til en egendefinert betydning/funksjon. F.eks:

<div class="post">
<h2>tittel</h2>
<p>tekst</p>
</div>

<div class="post">
<h2>tittel</h2>
<p>tekst</p>
</div>

På denne måten er det lettere å style h2 og p og andre elementer i en annen stil innenfor div.post klassen enn resten av siden som kanskje bruker annen stil på disse elementene.

Til oppsett av meny foretrekkes bruk av uordnet liste:

<ul id="meny">
<li><a href="</span>">meny link 1</a></li>
<li><a href="">meny link 2 osv...<[color=blue]/a></li>
</ul>

Mange som gjør det slik som dette:

<div id="meny">
<div><a href="[/color]">meny link 1</a></div>
<div><a href="">meny link 2 osv...<<span style='color:blue'>/a></div>
</div>

Dette kaller jeg misbruk av <div> :p

Forskjellen mellom <span> og <div> er at span er inline, mens div er block. Block tar hele bredden mens inline vil ikke forskyve tekst foran seg opp eller tekst bak seg ned, men at den forblir på linja med resten av teksten.

Fordel med span i dette eksemplet er en hack for styling av <h1>:

<h1><span>sidetittel</span></h1>

Liten CSS-snutt:

h1 {
width: 500px;
height: 50px;
background: #fff url(bilde_i_h1.jpg) top left no-repeat;
}
h1 span { display: none; }

Her vil du skjule teksten i h1 med hjelp av span og CSS. h1 skal i dette tilfelle vise et bilde som er 500x50px stor. Det er også slik du kan vise bilder inni elementene. Block elementer egner seg best til visning av større bilder. Men du kan også tvinge en <a> til å være block med CSS slik: display: block; Da kan du også bestemme høyde og bredde på <a> og gi den et bilde av samme størrelse. Men pass på at du må skjule teksten i linken på samme måte som h1, så slipper du at tekst kommer oppå bilde ;)

</leksemodus>

Isj, hater typo!

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...