Gå til innhold

CRT: Sitter fast i 60Hz oppd.-frekvens. LØST!

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har nå gitt opp å få min 21" Tandberg 500X til å kjøre noe som helst annet annet enn 60Hz. Skjermkort som benyttes er et Radeon 9600 Pro. Det som gjør meg mektig irritert, er at både skjermen og PCen fungerer utmerket hver for seg på andre oppsett, men altså ikke sammen. Skjerminnstillingene lar seg forandre i XP og innstillingene ser helt ok ut, men skjermen nekter plent å endre oppdateringsfrekvensen/"refresh rate" fra 60Hz. Flere ulike ATI-drivere er forsøkt, men det virker jo litt unødvendig siden PCen/skjermkortet virker fint på alle frekvenser på en 21" Nokia 445Xi...

Noen gode tips her er særdeles velkomne!

Endret av HelGull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem selv tidligere.

Hadde først et Radeon 7500-kort som jeg i utgangspunktet hadde null problemer med. Dette endret seg imidlertid når jeg en dag skulle oppdatere skjermkortdriverene. Skjermen ville plutselig ikke over 60Hz! Siden jeg helst ikke ville bruke tredjeparts-programvare for å ordne dette, var eneste alternativ å gå tilbake til de gamle driverene. Alt fungerte som det skulle igjen.

Når jeg i ettertid gikk til innkjøp av 9800pro, måtte jeg naturligvis gå over til nyere drivere. Problemet var tilbake.

Løsningen ble å bite i det sure eplet og installere PowerStrip.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja man lærer så lenge man lever...

Bortsett fra selve skjermen var det en ting til som var med hele tiden, nemlig VGA-kabelen. Tandberg-skjermen har to innganger med separat kabel, og slike skjermkabler er tydeligvis IKKE like. Den jeg har dratt med meg rundt her mangler nemlig en pinne i kontakten i begge ender, og det er tydeligvis her EDID-informasjonen fra skjermen sendes til PCen (maks. oppløsning, modellinfo etc.).

Noen ganger lurer jeg på om dataprodusentene har en hemmelig allianse bak min rygg, hvor de gjør hva de kan for å terge meg...

*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...