Gå til innhold

3 gb partisjon til windows ?

Anbefalte innlegg

60 gb harddisk

Tenkte eg skulle lage ein partisjon på 3gb til windows, 17 til programmer og la 37 være igjen til filer. Er det nok med 3 gb til windows om eg ikkje legg inn andre program der ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Berre vanleg bruk. Windows på ein partisjon, photoshop og andre graikkprogram og musikkprogram og spill på ein anna partisjon, filer på siste. Kan det bli plassmangel med 3 el 5 gb ? Kor stort er windows egentlig ?

Lenke til kommentar

Dersom du ikke vil ha problemer C :Windows 10GB.

5 GB holder lenge til progammer , deler av alle program havner uansett i Windows.

10/5/resten er en grei deling , greit også ved defragmentering (raskt).

Lenke til kommentar

c: har lett for å bli for liten etter en stund. Særlig hvis du ikke reformaterer temmelig ofte.

Blant annet windows update fyller opp temmelig mye, dersom du ikke sletter sikkerhetskopiene windows tar av de gamle filene.

Som stigfjel sier må du tenke på pagefila også. Har du mye minne i maskinen blir den fort stor.

Dessuten fyller midlertidige internettfiler fort opp disken dersom du ikke er flink til å slette.

For at windows XP skal gå rimelig greit rundt, er min erfaring at det bør være bra med ledig plass på systempartisjonen. Gjerne et par GB.

Sist jeg formaterte etter et drøyt års bruk, var systempartisjonen fylt opp med over 6GB.

Lenke til kommentar

Husk på at systemrestore opptar noe plass, defrag. krever helst 15-16% ledig plass på C: osv.....

Minste C:(sys.partisjon) jeg har brukt for XP-OS er ca. 6GB, i dag ca. 10GB...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Jeg var en gang så dum at jeg lagde en partisjon på 1,5 GB til windows. Etterhevrt som jeg innstalerte programmer kommer jo alltid litt av programmene her. Jeg hadde ikke mer plass å måtte formatere harddisken. :blush:

Jeg ville laget en partisjon på 5 GB, eller 10 for sikkerhets skyld. :w00t:

Lenke til kommentar
Har funnet ut at 8GB er det optimale til Windows-partisjonen

Mellom 8 - 10 ville jeg si :yes:

Har selv c: partisjonen på 5 gig, for min del er dette alt for lite...sliter stadig med plass mangel, selv om jeg ikke har noen form for programmer og spill installert på partisjonen :hrm:

Lenke til kommentar
selv om jeg ikke har noen form for programmer og spill installert på partisjonen

Hvordan har du da klart å fylle den opp? :hmm:

Noen bruker vel Norton Anti-virus program. Programmet har jo noe som het "Norton Protection Files", det kan jo hende at han har glemt å slette de ;) Det tar jo ganske mye plass når man ikke vet hvordan man sletter det (tok en tid før jeg fant ut det var noe slikt på NAV 2002/03) :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...