Crazysteps Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Som jeg lovte tidligere skulle jeg komme tilbake med en høytidelig test av mobilen Nokia 3230. Da de fleste her inne er klar over hvordan en Symbiantelefon fungerer og hvilke muligheter dette operativsystemet har vil jeg ikke gå noe vider inn på det. Testinga brukte jeg ca 10 min på, noe som bør holde i massevis. Dette er hva jeg kom fram til (står i rekkefølgen jeg prøvde det ut): Kamera: Prøvde først kameraet med fabrikkinnstillingene uten å sjekke hva disse var. Bildekvaliteten er relativt god i søkeren og under panorering henger den også godt med. Når man skal ta bilder derimot har man et stort problem. Tar ca 2 sekunder fra man trykker for å ta bildet til bildet blir tatt. motivene har dermed ofte flyttet seg ut av bildet lenge før bildet er tatt. Er ikke lang lukkertid som er problemet da det er lite etterslep i bildene, så prosessoren i telefonen er nok det svake punktet her. Når jeg så gikk inn i innstillingene og stilte på oppløsningen så jeg at den faktisk ikke engang stod på max. Når dette var innstilt var kameraet enda verre. Står motivet stille eller du tar bilder av faste installasjoner/landskap er kvaliteten god, men ikke så god som på f.eks 6630, mens på ting som beveger seg er kameraet (eller ihvertfall søkeren) nærmest ubrukelig. ikke noe å ta bilder av de små barna sine eller nevøens fotballkamp med andre ord. Videokvaliteten på høyeste oppløsning er god, men også her hakker det forferdelig. Usikkert om hva som er verst av lav oppløsning og "flytende" bilder eller høyere oppløsning og hakkete film. Terningkast 3 Menyer Fra fabrikken kommer 3230 med en stor og uoversiktelig rutenettmeny. Er alt for mange ulike ikoner i hovedmenyen. Eget ikon for lokalisering, kamera, film og realplayer f.eks. Har ikke prøvd det selv, men hvilke valg man har på hovedmenyen har jeg hørt man kan velge selv. Er dette sant er det et stort pluss for Symbianleiren. Blaingen i menyene er rask selv om det ikke går like fort unna som på f.eks Samsung D500. Terningkast 5 (med forbehold om at endring er mulig. Er det ikke det, faller den ned på 3) Åpning av applikasjoner En av 3230's største ulemper er begrenset prosessorkraft kombinert med et tungt operativsystem. Å åpne selv de enkleste applikasjoner går uhorvelig tregt (kamera 3sek, radio 4 sek og fotoredigering 13(!)sekunder). For de som ikke er vant med slik treghet er det ikke bare utrolig irriternede, men også veldig upraktisk. Skal man f.eks ta et bilde av noe mens man er ute og kjører tar det 3 sekunder å åpne kameramenyen, 3-4 sekunder å navigere der inne for så å vente 3 sekunder før bildet er tatt. Absolutt raskeste man får tatt et bilde på høyeste oppløsning er altså ca 10sekunder. Dette tilsvarer 220meter i en hastighet på 80km/t. Mange argumenterer med at det bare er å åpne de applikasjonene du trenger for så å ha dem åpne konstant. Med så svak prosessor vil dette medføre enda større treghet når man tar bilder, navigerr i menyer osv. Ikke en holdbar løsning. Terningkast 2 Byggekvalitet De to første eksemplarene vi fikk til butikken hadde forderdelige knapper det nesten var umulig å trykke ned. De neste har ikke hatt det samme problemet. Telefonen er bygget i hel plast og virker ikke særlig godt skrudd sammen. Er store gliper her og der som gjør at støv og annen dritt kommer seg innunder displayglasset allerede før telefonene har ankommet forhandlerne. Kan tenke meg dette blir irriterende etter å ha hatt telefonen i noen måneder. Valgknappene rundt joysticken (som forøvrig har en alt for lang vandringsradius før den reagerer) sitter tett og kan være vanskelig for mange å benytte effektivt. For meg er det ikke et stort problem. Jeg har heller ikke problem med tastene til D500, 3200 eller de andre litt spesielle tastesettene, noe jeg vet veldig mange har. Derfor kan det tenkes at en del vil ha problemer med de tette tastene øverst på 3230 også. Av 10 ankomne 3230 hos oss hittil har allerede 6 vært på service. 4 av de ble bra etter en SW-oppgradering, mens de to andre hadde respektivt loddefeil, defekt domeswitch og behov for bytte av hovedkort. SW feil har vært vanlig på mange modeller og skal ikke tillegges for mye vekt på de tidligste modellene, men 20% hardwarefeil er drøyt. Spennende å se om dette problemet fortsetter eller om det kun gjelder de første utsendelsene. Med erfaring fra Nokia så er denne sjansen ca 50/50 og jeg ville nok ventet litt før jeg hadde satset på denne modellen basert på byggekvalitet. Terningkast 2 Andre funksjoner og muligheter Symbian gir muligheten for å legge inn nye funksjoner og programmer etterhvert som behovet åpenbarer seg. Mange ville mene dette var et kjempepluss, mens andre ikke ser det helt store poenget. Jeg er av den siste leiren da applikasjonene man får tak i til disse telefonene er relativt unyttige eller dyre (f.eks GPS). Det hadde passet meg bedre med en telefon med de samme funksjonene og uten mulighet for å legge til nye, da jeg hadde sluppet det trege Symbiansystemet. Det må også vektlegges at lydkvaliteten ved avspilling av mp3 er mildt sagt dårlig (kun mono f.eks) og at det er positivt med mulighet for minnekort (selv om det er begrenset tilgang på passende type for øyeblikket. Vanlig MMC som 6230 bruker hadde vært bedre) Et pluss for de som liker disse tilleggsprogrammene. Et minus for de som liker mp3 og raske telefoner. Terningkast 3 Plussidene til telefonen er altså: Mulighet for endringer av innhold og menyer, minnekort og mange funksjoner. Minussidene: Treg, treg, treg og stor. Foreløpig dårlig kvalitetsfølelse. Prisen er hverken positiv eller negativ. Lagt stor vekt på at denne er en superbillig Symbiantelefon. Faktum er at flere andre med samme muligheter, men bedre byggekvalitet ligger på samme pris. Terningkast under er om alle ting legges like stor vekt på (legg vekt selv som du ønsker): TERNINGKAST TOTALT - 3 Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Flytter denne til lesertester. Takk for bidraget! Lenke til kommentar
genser Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Da de fleste her inne er klar over hvordan en Symbiantelefon fungerer og hvilke muligheter dette operativsystemet har vil jeg ikke gå noe vider inn på det. Altså, du vil bare prøve å informere om ting som brukerne på forumet ikke vet om fra før? Isåfall er det ikke rart det kommer masse negativt frem, noe som gir feil inntrykk av mobilen. Testinga brukte jeg ca 10 min på, noe som bør holde i massevis. Folk får synes hva de vil, men å teste en mobil på 10 minutter for så å skrive en test som skal være mer nøytral og saklig enn amobil.no sin omfattende test synes jeg blir for dumt. Har ikke prøvd det selv, men hvilke valg man har på hovedmenyen har jeg hørt man kan velge selv. Et resultat av at du ikke har testet den i mer enn 10 minutter. Man har muligheten til å lage egne mapper, flytte ikoner mellom mapper og sortere disse som man vil i hoved- og undermenyer. Orker ikke finne mer konkret å kommentere, uansett; Jeg synes som sagt du fokuserer ALT for mye på det negative. Du sier du ønsker å informere om det vi på forumet ikke vet om telefonen fra før, men da blir det jo overhodet ikke en nøytral test da du heller informerer stort sett om de negative sidene. En ordentlig nøytral test burde oppsummert mange positive sider og, uansett om helhetsinntrykket er dårlig, og evt. sammenlignet med konkurrerende telefoner. Denne testen ble nøyaktig som jeg forventet. Are (som bruker og ikke moderator) Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Det jeg mente var at jeg ikke vil belære dere om Symbian da de fleste allerede vet hva det er. Som jeg skrev i testen er det positivt for mange. 10 minutter testing er mer enn nok for å teste forskjellene i forhold til andre telefoner. Visste jeg ingenting om liknende telefoner fra før måtte jeg nok brukt noen dager/uker på det. Har lagt vekt på både positive og negative sider. Kameraet f.eks har god kvalitet, men kan ikke ta bilder av ting i bevegelse. Er veldig mange flere negative sider ved denne i forhold til de positive (sett i forhold til andre mobiler uansett klasse) og jeg nevner derfor de negative oftest. Totalt sett gir dette terningkast 3 slik jeg vektlegger forskjellige ting. Er Symbian viktig for deg blir det kanskje 4, er treghet og byggekvalitet irrelevant, mens å ta bilder av stuebordet er vikitg blir det kanskje en 5'er. Grunnen til at jeg skrev en ny test var at det ble lagt alt for stor vekt på de positive sidene ved 3230, mens de negative så vidt ble nevnt. For folk flest og deres behov er ikke 3230 den beste mobilen, men kanskje heller k700, 6230i eller en annen slik en. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Har ikke prøvd det selv, men hvilke valg man har på hovedmenyen har jeg hørt man kan velge selv. Et resultat av at du ikke har testet den i mer enn 10 minutter. Man har muligheten til å lage egne mapper, flytte ikoner mellom mapper og sortere disse som man vil i hoved- og undermenyer. Da kommenterte jeg det riktig og gav terningkast på riktig bakgrunn. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg har personlig aldri prøvd denne mobilen, jeg synes testen på amobil virket litt vell positiv ut ifra hva andre syntes, merkelig at dere ikke hadde tatt med innendørsbilder som virkelig viser en svak side ved den? Men synes uansett dette virker som en ganske bra mobil, en 6 tviler jeg på men en 4-5 passer vel bedre, brukbart kamera, ok mp3, minnekort og symbian til under 3000,- er bra, til K750i komemr vell å merke Lenke til kommentar
Mr team Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg har personlig aldri prøvd denne mobilen, jeg synes testen på amobil virket litt vell positiv ut ifra hva andre syntes, merkelig at dere ikke hadde tatt med innendørsbilder som virkelig viser en svak side ved den? Men synes uansett dette virker som en ganske bra mobil, en 6 tviler jeg på men en 4-5 passer vel bedre, brukbart kamera, ok mp3, minnekort og symbian til under 3000,- er bra, til K750i komemr vell å merke Er enig! Det finnes vel strengt tatt ikke den mobil som fortjener en 6'er, for ingen er perfekte! Og at 3230 skulle få en topp score er litt i overkant, for meg er den nok å merke at byggekvaliteten er skrall. Dette går igjen hos Nokia til en stadighet, de kaster formelig sammen mobilene, og støv og annet trenger gjennom og bak skjerm og kamera - og det er skandale! Det gjelder ikke alle, men stort sett series 40, og nå også denne 3230 - synd og veldig unødvendig! Og en annen ting, på tide Nokia tar prossesor kraft på alvor, og oppgrader dette i sine S60 mobiler! De har gjentatt det i 9300/9500 og en lang rekke series 60 mobiler... Tror den fortjener terningkast 3-4... Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Crazysteps: Å trekke for at kameraet er treigt er en ting, men eksempelet ditt er rett å slett irrelevant. INGEN mobilkamera er beregnet på slike hastigheter. 80 km/t tilsvarer 22,2 m/s og da sier det seg selv at resultatet blir dårlig uansett hvilken mobil du bruker. Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Vil ikke akkurat kalle dette en nøytral test, med dine tidligere "erfaringer" med Nokia ser det ikke ut som du klarer å teste en telefon uten å tenke på hvordan tidligere modeller har vært. Blir litt feil å sammenligne denne med en D500 også, da disse 2 stiller i helt forskjellige klasser. At du liker D500 er også veldig irrelevant når du tester en telefon, noe du helt klart viser i testen din at du gjør. Men ellers er det jo informativt, men muligens fremstilt litt feil. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Crazysteps: Å trekke for at kameraet er treigt er en ting, men eksempelet ditt er rett å slett irrelevant. INGEN mobilkamera er beregnet på slike hastigheter. 80 km/t tilsvarer 22,2 m/s og da sier det seg selv at resultatet blir dårlig uansett hvilken mobil du bruker. Selvfølgelig er det irrelevant for et mobilkamera. Poenget var å vise forskjellen. Ved lavere hastigheter (f.eks en syklist som sykler forbi eller en som beveger seg i rommet) blir forskjellen mindre, men allikevel betydelig. 3230 bruker DOBBELT så lang tid på å ta et bilde som f.eks D500 og bildene blir ikke like gode. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Vil ikke akkurat kalle dette en nøytral test, med dine tidligere "erfaringer" med Nokia ser det ikke ut som du klarer å teste en telefon uten å tenke på hvordan tidligere modeller har vært. Blir litt feil å sammenligne denne med en D500 også, da disse 2 stiller i helt forskjellige klasser. At du liker D500 er også veldig irrelevant når du tester en telefon, noe du helt klart viser i testen din at du gjør. Men ellers er det jo informativt, men muligens fremstilt litt feil. Når jeg sier at skjermen ikke god, men ikke best er det sammenliknet med f.eks S700 da dette er referansen blant mobiler i Norge. Når jeg sammenlikner kameraet er det naturlig å sammenlikne med D500, 6630 og mindre gode mobilkameraer som 6610i og 6230. Har ikke sammenliknet direkte punkt for punkt mot D500, men det er naturlig for meg å nevne ytelse for denne modelen da jeg har den med meg 24/7. Er én blant flere her på forumet som har testet alle mobilene som blir solgt i 90% av norske butikker, noe som gir meg en god mulighet til å bedømme på tvers av klassene. om jeg skulle bedømt 3230 mot en annen mobil i samme klasse hadde det vært en annen nokia med symbian og DET hadde blitt feil. Blir som å si at VW Polo er en sprek bil fordi den er like sprek som VW Golf. Var så nøytral jeg klarte under testen, kanskje tilogmed litt for positivt innstilt da jeg PRØVDE å finne masse gode sider ved telefonen. Det var ikke lett, men noen har jeg jo nevnt. Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Du mener altså at 10minutter er lang nok tid for en test? Hvorfor bruker f.eks amobil.nos testere flere dager på tester da? Du kom egentlig ikke med noe nytt. Det du kom med nå har jeg sett fra deg før, du klager fortsatt på samme tingene. Jeg føler hvertfall at testen ikke er så veldig nøytral. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Du mener altså at 10minutter er lang nok tid for en test? Hvorfor bruker f.eks amobil.nos testere flere dager på tester da? Du kom egentlig ikke med noe nytt. Det du kom med nå har jeg sett fra deg før, du klager fortsatt på samme tingene. Jeg føler hvertfall at testen ikke er så veldig nøytral. Jeg vet ikke hvorfor de bruker flere dager på en test, det får du spørre dem om. Er ikke så rart at jeg kommer med de samme tingene i denne testen som jeg har nevnt tidligere. Er jo tross alt snakk om samme telefonen. Noen endringer er det dog: Tastene jeg tidligere har mislikt sterkt var ikke så ille på denne enheten. Kameraet oppdaget jeg var godt så lenge man holder det stille og jeg gav rutenettmenyen en relativt god score, selv om jeg ikke har vært veldig begeistret over symbianmeny tidligere. Føler selv jeg var så nøytral som mulig. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Skal man f.eks ta et bilde av noe mens man er ute og kjører tar det 3 sekunder å åpne kameramenyen, 3-4 sekunder å navigere der inne for så å vente 3 sekunder før bildet er tatt. Absolutt raskeste man får tatt et bilde på høyeste oppløsning er altså ca 10sekunder. Dette tilsvarer 220meter i en hastighet på 80km/t. Som en "kompensasjon" for responstiden går alt kjappere hvis man skrur av "vis bilde" som valg. Slik har jeg alltid hatt det og slik vil jeg ha det. Da går det MYE raskere Lenke til kommentar
MarkusG Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg vil ikke si at denne testen var nøytral Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) ". Testinga brukte jeg ca 10 min på, noe som bør holde i massevis!" WHAT! "Telefonen er bygget i hel plast og virker ikke særlig godt skrudd sammen" Uh, har vi testet samme telefon?? 10 DAGER er vel mer passende?? PS: Jeg hadde telefonen i 6 dager og jeg har hatt alle Nokia telefoner og alle Symbian telefoner. Mitt terningkast er 5 Det er ofte at de små tingene oppdages etter mange dagers bruk. Derfor kaller jeg mine " tester " FØRSTEINNTRYKK eller PREVIEWS hvis jeg har hatt telefonen i mindre enn 4 dager... Man må gi telefonen er fair sjanse Endret 4. mai 2005 av Mobilguiden666 Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Om du har hatt alle Symbiantelefonene så har du helt andre kriterier enn det jeg har. Derfor har vi også forskjellig meninger om 3230. Du må bare godta at ikke alle liker Symbian da det slett ikke bare er positive sider ved dette. At en telefon er umåtelig treg er uholdbart for mange, derav også for meg. Kameraet bruker dobbelt så lang tid som kameraet på andre mobiler med høyere oppløsning. Skrur man av bildevisningen går det fortere, men det gjør det jo selvfølgelig da også på de andre telefonene. Problemet blir da bare større siden du ikke har noen mulighet for å se hva du tok bildet av om motivet beveger seg. Blir det samme som å si at min telefon har ekstremt godt batteri....når jeg slår den av. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg vil ikke si at denne testen var nøytral Hvorfor ville du ikke si det? Overrasket over at ikke alle forguder absolutt alle mobiler med påskriften "Nokia"? Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Syns du kan spare deg for slike påstander. Blir som å si at vi ikke liker testen din fordi vi er nokia fanboys. Jeg syns hvertfall det er unødvendig. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Blir det samme som å si at min telefon har ekstremt godt batteri....når jeg slår den av. Det finnes mange dårlige sammenligninger, men dette må være en av de dårligste jeg har lest! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå