Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2 6x9" + bass


Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Jeg har 3000 til rådighet. egentlig så strekker jeg meg fra før da, men hvis det er "liv og død" mellom 3000 og 4000 kan jeg stekke meg til 4000 kroner. helst (og da mener jeg at forslag på 4000 stort sett vil bli sett bort fra) ikke.

 

det jeg tenkte var å ha 2 6x9" + bass i hattehylla. rimli greit opplegg, ikkeno superlyd, ikkeno superanlegg, men det beste som er mulig å få for de rammene som er satt.

 

er det mulig å få satt sammen noe for dette, eller bør jeg spare?

 

hvis det er mulig, fortell!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

For det første: dropp 6*9" i hattehylla, og bruk spenna på et skikkelig frontsett.

For det andre: Helst ikke monter bassen i hattehylla, kjøp/bygg ei kasse og sett den i bagasjerommet. Lag hull i hattehylla, så du får lyd fra subben inn i kupeèn.

 

Skal du ha en sub, så må du nok ha en forsterker til subben også.

Pluss kabler, sikringer, osv.

 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg nok ha spart litt mer, og kjøpt skikkelige saker. Men hvis man ser bort fra alt, så er det jo mulig å få et pakketilbud fra for eks.

 

Bilradiospesialisten

 

Med 6*9, sub og forsterker. 2990,-

Frakt blir gratis hvis du betaler med visa..

 

Helt greit og brukbart :ermm:

 

MvH Morten

Lenke til kommentar

Enig med morten2101 untat på punktet med å ha bass i hattehylla. Dette vil muligens være mest gunstig lydkvalitetsmessig, men vil være arbeidsomt å få til da du må støpe kasse under eller forsegle kupeen totalt fra bagasjerommet for et såkalt IB (infinite baffle) oppsett.

 

Hvor mange linjeutganger har du på spillern din?

Vil anbefale en grei firekanaler og et ok komponentsett til å begynne med.

Kabler til strøm, sikring, høyttalere og signal kommer nok på en liten tusenlapp alene er jeg redd.

Om du da ikke får tak i ~30mm2 - 35mm2 kabel og sikring på minst 70A gratis.

Da vil nok signalkablene de har på Eltek til en par - tre hundre gjøre jobben.

 

Mest for pengene tror jeg du får av komboen Xstream XSC.6 og en BF0804.

 

Det finnes mye skit på markedet desverre så ser det ut til å vere for godt til å være sant er det somregel det med etpar redelige unntak om de jeg nevnte her.

 

Ligg for all del unna Xplod, Gas, Boss og lignende saker som hauser opp med store klistremerker med "Max Watt" og annet tull.

 

Søk litt rundt på diverse fora og les litt om emnet så blir du straks noe klokere og kan selv danne et bedre grunnlag for å bestemme deg om hva du vil ha :)

 

Generelt kan jeg si at det lønner seg å kjøpe kvalitet og jobbe stegvis heller en å kjøpe inn en haug med rask. Fort gjort å spare seg til fant om du skulle bli bitt av basillen ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

det har seg vel sånn at kjøpte jeg først en slik pakke med Med 6*9, sub og forsterker til 2990, så er mine muligheter for utvidelse små, evt dyrere enn hvis jeg investerte litt mer fremsiktig?

 

men så har det jo seg sånn at jeg vet ikke hvor bitt jeg blir av denne basillen dere forteller om ;)

 

uansett takk for god respons. er ikke like mye inn i dette som med vanlig hifi, men jeg forstår det slik at å investere godt i forsterker, det kan ikke slå feil...?

 

meget godt svar Jalla, har du noen subber du ønsker å fremheve med det der, eller blir det for prisavhengig? som du ser er jeg litt beskjeden på å lange ut for mye penger nå til å begynne med.

Lenke til kommentar
det har seg vel sånn at kjøpte jeg først en slik pakke med Med 6*9, sub og forsterker til 2990, så er mine muligheter for utvidelse små, evt dyrere enn hvis jeg investerte litt mer fremsiktig?

 

men så har det jo seg sånn at jeg vet ikke hvor bitt jeg blir av denne basillen dere forteller om ;)

 

uansett takk for god respons. er ikke like mye inn i dette som med vanlig hifi, men jeg forstår det slik at å investere godt i forsterker, det kan ikke slå feil...?

 

meget godt svar Jalla, har du noen subber du ønsker å fremheve med det der, eller blir det for prisavhengig? som du ser er jeg litt beskjeden på å lange ut for mye penger nå til å begynne med.

Forsterker og frontsett er nok det du får best utbytte av da :)

Få noen andre til å annbefale modeller og sånne ting for din bil, da jeg ikke har den brede erfaringa enda :)

 

Hvis du først er bitt av basillen, tar det ikke lange tiden før du er infisert av hele viruset :love:

 

 

Lykke til i hvert fall :thumbup:

Lenke til kommentar
det har seg vel sånn at kjøpte jeg først en slik pakke med Med 6*9, sub og forsterker til 2990, så er mine muligheter for utvidelse små, evt dyrere enn hvis jeg investerte litt mer fremsiktig?

 

men så har det jo seg sånn at jeg vet ikke hvor bitt jeg blir av denne basillen dere forteller om ;)

 

uansett takk for god respons. er ikke like mye inn i dette som med vanlig hifi, men jeg forstår det slik at å investere godt i forsterker, det kan ikke slå feil...?

 

meget godt svar Jalla, har du noen subber du ønsker å fremheve med det der, eller blir det for prisavhengig? som du ser er jeg litt beskjeden på å lange ut for mye penger nå til å begynne med.

Stemmer, kjøper du ei pakke som dette og finner ut at det ikke tilfredsstiller dine krav vil det fort bli mye dyrere totalt sett enn om du handler inn komponenter etterhvert over litt lengre tid.

 

Forsterkerstørrelsen må vurderes opp mot behovet for lyd i bilen.

Vil du ha godlyd eller vil du ha godlyd med trøkk så det kjennes?

 

Uansett vil en god firekanaler gi deg mye spillerom for videre utbygging om du skulle falle for fristelsen. Da kan jo to av kanalene brukes på komponentsettet og de to andre brukes på midbass. Dette krever da en egen forsterker til sub.

 

men du kan også kjøre et komponentsett på to av kanalene og brokople de to andre til å drive en lettdreven sub som passer lommeboka di.

 

Har nevnt Peerless Resolution som et bra alternativ tidligere, Infinity er også bra, det samme er Soundstream, JL Audio, Eton mm, men valget er nok også en smule lommebokavhengig er jeg redd.

 

Du kan jo se på følgende sider og se om du finner noe tiltalende der :)

 

Engen Audio

Auto Design

Autosound

Slettes AutoHiFi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...