Gå til innhold

Acer Travelmate 8100, windows viser feil CPU speed

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den klokker seg automatisk opp og ned. Når det ikke er behov for litt "kraft" så klokker den seg ned. Sett igang noe som er litt strømkrevende så ser du at den klokker seg opp. Du kan også prøve å sette strøminnstillingene som Alltid På så kjører den på full guffe. Ellers er det ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt en Acer Travelmate med Intel Pentium m-760 2GHzs cpu. men i windows vises cpu farten som 798 mhz. Er det noen som vet hva det kan skyldes og hvordan man kan fikse det?

Jeg har Intel® Pentium® M 755, som også har 2,0 GHz, men 400 MHz buss i motsetning til din på 533 MHz. Min prosessor klokker seg helt ned til 598 MHz når den ikke blir belastet noe særlig.

Du kan for eksempel bruke programmet RightMark CPU Clock Utility. Viss du går inn på "monitoring" i det programmet, ser du den korrekte frekvensen til enhver tid. Dersom du for eksempel setter i gang en virusscanning, vil du se at klokkefrekvensen går opp og ned alt etter hvor krevende de ulike filtypene er å scanne.

Du kan også låse frekvensen på max, men det har ingen merkbar effekt fordi prosessoren bruker så uhyre kort tid på å klokke seg opp når det er behov for det. Jeg får i alle fall samme resultat i diverse benchmarking-programmer uansett om frekvensen er låst på max eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...