Gå til innhold

mod_rewrite trenger litt hjelp newbie

Anbefalte innlegg

Har bare et lite spørsmål: .htaccess filen, skal den ligge i rot-katalogen for selve domenet, eller kan jeg legge den i rot-katalogen for mitt subdomene under hoveddomenet?

Og ett til: man skal være i stand til å se denne filen via et ftp-program, ikke sant? Jeg kan nemlig ikke finne den etter jeg har overført den... :hmm:

.htaccess-filen kan ligge hvor som helst, og den virker kun på mapper under seg selv. Derfor må du være oppmerksom på at hvis subdomenet ditt ligger i en undermappe i hoveddomenet ditt (f.eks. ligger hoveddomenet i /public_html/ og subdomenet i /public_html/subdomene/), så vil en .htaccess-fil med filbanen /public_html/.htaccess også virke inn på subdomenet. Mens en .htaccess-fil som ligger i mappa for subdomenet ikke vil påvirke hoveddomenet. (Sikkert klønete forklart, men forhåpentligvis ser du sammenhengen).

.htaccess og .htpasswd vet jeg vanligvis skjules når de lastes opp, og vil derfor ikke vises på en server som standard. Hvis du kjører FTP-kommandoen "LIST -al" så vil også skjulte filer som .htaccess vises.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.htaccess-filen kan ligge hvor som helst, og den virker kun på mapper under seg selv. Derfor må du være oppmerksom på at hvis subdomenet ditt ligger i en undermappe i hoveddomenet ditt (f.eks. ligger hoveddomenet i /public_html/ og subdomenet i /public_html/subdomene/), så vil en .htaccess-fil med filbanen /public_html/.htaccess også virke inn på subdomenet. Mens en .htaccess-fil som ligger i mappa for subdomenet ikke vil påvirke hoveddomenet. (Sikkert klønete forklart, men forhåpentligvis ser du sammenhengen).

.htaccess og .htpasswd vet jeg vanligvis skjules når de lastes opp, og vil derfor ikke vises på en server som standard. Hvis du kjører FTP-kommandoen "LIST -al" så vil også skjulte filer som .htaccess vises.

Nei da, slett ikke dårlig forklart :) Skjønte hva du mente, og dette ga meg svar på det jeg lurte på! Takk skal du ha!

Men når det gjelder den FTP-kommandoen, er dette en kommando som støttes av de fleste FTP-program, eller må jeg benytte meg av noen spesielle? Kan nemlig ikke si jeg finner "LIST -ALL" funksjonen i WS_FTP 9.0... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...