Gå til innhold

Bot eller fengsel?

Bunny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mista også lappen i 86,24 km/t i 60 sone. Dvs. at hadde jeg hatt 85,99 så hadde jeg ikke mista lappen. 0,25 km/t! jeg ble målt i snitt da, over en strekning på ca 400 meter. Hadde vel ca 130 km/t på det meste. Mista lappen i 3mnd`er og fikk 5000kr i bot.

Verre gjikk det sist gang; eventuelt se denne tråden:

Mistet lappen i fotoboks

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Når en blir tatt og får forenklet forelegg kan en ikke velge om en skal betale boten eller gå i fengsel. Det står 1600 kr subsidiært 3 dagers fengsel. Og, så lenge en da har mulighet til å betale boten, skal man betale. En kamerat av meg fikk 8000 i bot, men fikk da valget med "nedbetaling", som var fordelt over noen mnd.

Lenke til kommentar

var en sak om dette på nyhetene rett etter at bøtesatsene

var en gamme dame som ble stoppe i kontroll og fikk fartsbot , hun fikk ikke lov til og da di 3 dagene i fengsel siden hun kunne betale . hun syntes dette var kjipt , da hun liksågodt kunne sitte inne i 3 dager (hun var pernsjonist)

hvist du søker på vg/dagbladet så finner du sikkert :)

Lenke til kommentar
Nei, du får ikke forelegget på rullebladet men det vil stå fortsatt i bøteregistret. Syndene blir man aldri kvitt i Norge.

Nåja. Forelegg (ilagt av påtalemyndighetene) står i bøteregisteret i 5 år. Forenklede forelegg og gebyrer kommer ikke i bøteregisteret i det hele tatt. Saken er ute av verden i det man betaler.

Og til deg med boten. Du kan bare glemme å få fengel i stedet for bot, det går nok ikke. Ring heller Statens Innkrevingssentral for å avtale en oppdeling av forelegget. Du kan i hvert fall få utsatt fristen.

Endret av oro2
Lenke til kommentar

Om dere leser nyeste utgave av bladet MOTOR så er det en fornuftig uttalelse av en advokat. Kan helt kort fortalt si at han mente at dersom du er uenig med en bot, hold deg saklig og bruk argumenter som gir mening. Ta gjerne bilde av åstedet der hendelsen hendte og gå til sak. Da må politimannen dokumentere hva som hendte i retten og det kan bli vanskelig for han. Resultatene i laserapparatene blir ikke lagret. Er dere to i bilen stiller dere sterekere.

Lenke til kommentar
Jeg tror forresten at jeg kommer til å få latterutbrudd om jeg noen gang blir stoppet og får bot for å ha kjørt 1 km/t over fartsgrensen.

UP pleier ikke ta folk med mindre de kjører ti prosent over fartsgrensen eller mer, dvs. 66 i en 60-sone, 88 i en 80-sone osv.

I teorien kan de selvsagt gjøre det, men de opererer vanligvis med 10% for å ha nok kapasitet ved en fartskontroll (veldig mange som ligger noen få km over grensa) og fordi det ville blitt for dumt å stoppe folk når de kjører et par km/t for fort.

Lenke til kommentar

Nope. Kun den som blir siktet på kan få bot. Som regel er vel det den fremste vil jeg anta. Om du ligger i en kø som går i 100 i 90 sonen så tror jeg de bare er glad til! :) Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke de ser den helt store vitsen i å stoppe køen for å dele ut bøter. Om du er alene så er det vel større sjanse for at du blir stoppet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...