Bunny Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Ble tatt i hele 66km/t i 60 sone, fulgte bare trafikken på 4felts veien så jeg kjørte ikke noe fortere enn de andre på veien, men jeg med min superflaks ble stoppet og bøtelagt. Det er akkurat litt for lite til å få prikkbelastning på førerkortet men må ut med 1600,- KR eller 3 dager i fengsel. Egertlig er ikke valget så vanskelig men sliter økonomisk for tiden og lurer på hva som skjer om jeg velger meg 3 dagers "ferie" istedenfor å betale? Kommer vel på rulleblad og masse tull? Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jøss hvor var dette hen? Høres temmelig nazi ut spør du meg....herregud, 6 km/t over fartsgrensen og 1600 kroner. Egentlig burde det være en brukbar protest å velge en oval weekend i buret fremfor å betale. Da må staten ut med en god del kroner for oppholdet ditt istedet for at du skal sponse statskassa med 1600 kr. Ulempen er at soningskøene er lange, så du vil ha saken hengende over deg i lange tider fremover. Dessuten vil jeg tro at det kommer på rullebladet. Så det mest behagelige er nok uten tvil å betale seg ut av det slik den norske stat ønsker at du skal gjøre. Lenke til kommentar
chma Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Personlig ville jeg nektet å vedta i utgangspunktet av noen enkle grunner. Her KAN politiet tape og da er det ikke sikkert de ønsker å ta sjansen på saksomkostninger, spesiellt når det ikke er snakk om nevneverdig overtredelse. De må vel og bevise at 66 er farlig fort, noe jeg tror vil være umulig når det er 4felter å gå på... Personlig ville jeg ikke kallt 6 over på en 4felter uansett grense overtredelse. Dette er hva jeg kaller resurss misbruk, enkel måte å tjene penger på for staten uten at det har fem flate øre å gjøre med sikkerhet å gjøre! Mister respekten for politiet som driver på slik, enkelt å greit... Nysjerrig, det skjedde ikke tilfeldigvis i Oslo? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Er det ikkje noko med dei må rekne med 10% feil pga speedometeret ikkje er 100% riktig? Det høyrest litt ekstremt ut ja, men etter dei heva satsen i år så får du faktisk 1600 kroner i bot om du kjører 10 km\t over fartsgrensa i 60 sone eller lågare. 5 km\t koster 500 kroner. Til og med 5 km\t for fort = 600 Til og med 10 km\t for fort = 1600 Etter mitt syn burde det vert opp til 5\10 km\t, ikkje til og med. 5 km\t = 600, 6 km\t = 1600. Dyrt å ha bil ja... Endret 3. mai 2005 av zeph Lenke til kommentar
Bunny Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Tror jeg tar meg en 3 dagers da, hvis ikke protesten hjelper... Syke hopp i bøtene ja, 600-1600 er ikke riktig klokt Lenke til kommentar
HPS Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Tror jeg tar meg en 3 dagers da, hvis ikke protesten hjelper... Syke hopp i bøtene ja, 600-1600 er ikke riktig klokt hvis du har godtatt det "forenklede" forelegget så hjelper det vel ikke så mye å protestere.. synst det er latterlig å gi 1600 i bot for 6 km over... kjører 6-10 km over fartsgrensen hver eneste dag (ikke hele tiden då men..), men har heldigvis ikke blitt tatt ennå.. når det gjelder fengsel så får du ikke lov til det.. dette er kun for folk som ikke har jobb, penger på konto eller andre verdier.. det skal VELDIG mye til før man kan ta fengsel framfor en fartsbot.. vet at flere har prøvd seg på å velge fengsel, men det kunne de bare glemme.. har bla stått om det i dagbladet og/eller vg. et alternativ siden du hadde dårlig råd er vel å prøve å få delt opp boten.. vet at noen har fått lov til dette.. er glad vi ikke har en eneste fotoboks her eg bor.. kontroll er det vel 1-2 ganger i mnd.. men der kjører ikke eg Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Fengsel er ikke noe lur løsning uansett, siden du får rulleblad. Det får du ikke av et forenklet forelegg. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Nei, du får ikke forelegget på rullebladet men det vil stå fortsatt i bøteregistret. Syndene blir man aldri kvitt i Norge.. Synes det skulle vært som i Finland, der må man kjøre minst 11km\t over for å få bot, det er fort gjort å ligge 5km\t over Velg forelegg hvis du ikke vil dra det inn i rettsapparatet, snakker du med de så får du delt opp forelegget også. Lenke til kommentar
Bunny Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Fikk bare boten rett i hånden uten noe alternativer eller noe så den er vel ikke noe å gjøre med da, forbanna tull kontroll. Skal sjekke om de kan dele den opp litt... Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Fikk 4200,- i bot for et par timer siden. Ble målt til snittfart på 80,60 km/h i en 60 sone gjennom en tunnel. Siden jeg går på skole sa de at jeg kunne ringe Statens Innkrevingssentral og få den utsatt og oppdelt. Vil tro at det ikke er så veldig vanskelig å få boten delt opp hvis man har dårlig økonomi. Endret 4. mai 2005 av phoen|x Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det her er hva man kan kalle en real nazibot. 6km/h er overhode ikke farlig, knapt mulig å kalle råkjøring og kan faktisk være innen for en vettug feilmargin. Man må huske på at speedometeret kan vise for noe for mye og at dette også bør være noe man tar hensyn til når man måler. Sett at speedometeret viste 2-3km/h for lite og laseren 3-4km/h for mye? Nei, den der hadde jeg ikke godtatt selv. Protester så mye du kan. Er ganske overbevist om at den boten nok vil forsvinne bare man gir litt lyd fra seg. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Fikk 4200,- i bot for et par timer siden. Ble målt til snittfart på 80,60 km/h i en 60 sone gjennom en tunnel. Siden jeg går på skole sa de at jeg kunne ringe Statens Innkrevingssentral og få den utsatt og oppdelt. Vil tro at det ikke er så veldig vanskelig å få boten delt opp hvis man har dårlig økonomi. Kjipt, men hadde du kjørt 0,40 km/t fortere ville boten blitt 6500 kr. Så du fikk iallefall litt fart for pengene og slapp å punge ut med 2300 i tillegg. Poster for ordens skyld bøtesatsene så folk vet hva de risikerer: 60 km/t og lavere 1-5 km/t 600 kr 6-10 km/t 1600 kr 11-15 km/t 2900 kr 16-20 km/t 4200 kr 21-25 km/t 6500 kr 70 km/t og høyere 1-5 km/t 600 kr 6-10 km/t 1600 kr 11-15 km/t 2600 kr 16-20 km/t 3600 kr 21-25 km/t 4900 kr 26-30 km/t 6500 kr 31-35 km/t 7800 kr (en ukes sydentur for to pers.) Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 har aldri blitt stoppet av purken med bil. Har hatt lappen i over 2 år. --- Ta boten, stopp whine og kjør lovlig.. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 De vil aldri godta at du velger 3 dager i fengsel istedet for å betale 1600. De slipper ikke folk inn i fengsel for mindre enn 2-3 uker, så da vil nok Statens Innkrevnings-sentral plukke penga av lønna di istedet. Slik jeg har forstått det så er de ganske enkle å få til å dele opp bota.. Håper ihvertfall det, venter på ei bot på 7800,- pga 106 i 70-sonen.. Lenke til kommentar
butare Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) De vil aldri godta at du velger 3 dager i fengsel istedet for å betale 1600. De slipper ikke folk inn i fengsel for mindre enn 2-3 uker, så da vil nok Statens Innkrevnings-sentral plukke penga av lønna di istedet. Slik jeg har forstått det så er de ganske enkle å få til å dele opp bota.. Håper ihvertfall det, venter på ei bot på 7800,- pga 106 i 70-sonen.. 106 i 70 sonen? Er ikke det automatisk fengsel? Sjekk denne. Ifølge denne oversikten "stopper" bøtene på 35 km/t over 70-grensen. Bare lurer..? Endret 5. mai 2005 av butare Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Den farta betyr vel instant fotgjenger egentlig? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Kjipt, men hadde du kjørt 0,40 km/t fortere ville boten blitt 6500 kr. Så du fikk iallefall litt fart for pengene og slapp å punge ut med 2300 i tillegg. Det tenkte jeg faktisk ikke på :!: Det var da enda godt! Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) 106 i 70 sonen? Er ikke det automatisk fengsel? Sjekk denne. Ifølge denne oversikten "stopper" bøtene på 35 km/t over 70-grensen. Bare lurer..? Du mister førerkortet dersom du kjører... ...26 km/t over der fartsgrensa er 60 eller mindre ...36 km/t over der fartsgrensa er 70 eller mer ...41 km/t over der det er firefelts motorvei Bøtene stopper ikke dersom du passerer grensen for førerkortbeslag, men du får da en bot i tillegg til å miste førerkortet (som havner i bøteregisteret) og ikke et forenklet forelegg. Du risikerer ubetinget fengsel dersom du kjører mer enn 45-55 km/t over fartsgrensa. Dette avhenger av hva slags vei du kjører på, terskelen for å havne i buret er lavere i en 50-sone gjennom tettbygd strøk enn på motorveien. 106 km/t i en 70-sone er dermed helt på grensa til å miste førerkortet i 3-4 måneder, men det kan jo hende politiet la godviljen til denne gangen siden det kun var snakk om 1 km/t. Endret 5. mai 2005 av Jon@s Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg mistet kortet ja, i 3 måneder. Så nå er jeg fotgjenger.. Det sure er at jeg ble klokka til 106 av laseren i en 70-sone, hadde den målt 105 hadde jeg fått kjeft, bot og kjørt videre. Men neida.. Det som skjedde var at jeg var sjåfør for en kamerat av meg, i en Nissan 200SX. Sent på natta, tørr asfalt, gatebelysning og jeg cruiser av gårde i fartsgrensa (70). Tar igjen en type som kjører 50 i 70-sonen, så jeg girte ned og kjørte forbi. Roer ned etterpå til 75-80 og blir stoppet et par kilometer etterpå... De hadde snudd laseren og målt meg til 106 akkurat i forbikjøringen. Sure greier.. Politimannen var helt krakilsk seff og tok det hele meget personlig.. Jeg prøvde å diskutere at laseren hans ikke viste desimaler, og at han likesågodt kunne å målt meg til 108.8, så trukket ifra 3 km/t som er sikkerhetsmarginen og da er reel hastighet 105.8 som så blir rundet opp til 106. (jeg prøvde å argumenter for å sno meg unna å miste lappen, boten skal jeg alltids klare) Selvsagt funket ikke dette, selv om jeg mener at argumentene mine er gode. Tror jeg skal begynne å deale droger, bøtesatsene for slikt er betydelig mindre. Heia norge.. Lenke til kommentar
chma Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Igjen, er omstendighetene rundt boten merkelige, irriterende firkantede politifolk så bør man vurdere å nekte å vedta. I denne saken til aurstad ikke får å unngå bøter, men fordi +/- 0-1 km/t her avgjør om du får en bot og litt prikker eller blir fotgjenger noe som blir helt feil og urimelig. Har ikke peiling på desimaler og laser, men hva om den feks. egentlig viste 108,5 blir vel rundet opp det og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå