Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal lage et script som går inn i en katalog. Enkelt og greit. Orker ikke skrive stien hver gang jeg skal inn i den katalogen, så vil lage et script som sender meg direkte inn der.

Forslag til kode?

Trodde det skulle gå an å skrive kommandoen direkte, men det vil den ikke......

F.eks. slik:

cd /home/pitbullo/Fag/V2005/INF101/oblig3 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med skriptet er at det kjøres i et underskjell. Med andre ord åpnes et nytt skjell, mappen endres i det nye skjellet, det nye skjellet lukkes, og det gamle er uberørt.

Jeg tror den absolutt letteste måten å løse problemet på er ved å bruke et alias: 'man alias'

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lag en personlig skallvariabel.

I /etc/profile:

export d="/home/pitbullo/Fag/V2005/INF101/oblig3"

ELLER:

I /home/[bruker]/.bashrc:

d='/home/pitbullo/Fag/V2005/INF101/oblig3'

Du angir at det er en variabel med et dollartegn, slik at variabelen blir $d, f.eks.

cd $d

--Axel.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Du kan lett utføre et skallskript som cd-er fra mappa du er i, du må bare bruke "source" foran kommandoen. Jeg har f.eks et lite skript kalt ~/scripts/mvf.sh som kaller mv på argumentene, og følger dem til målmappa (cd-er til stedet der filene ble flyttet). I .bash_profile har jeg dette:

alias mvf="source ~/scripts/mvf.sh $*"

(og om noen er interessert, så skriptet slik:

#!/bin/sh
eval target=\$$#
mv $* && cd $target

..mv tar seg av argumentsjekking.)

Forresten går det an å skrive ". " i stedet for "source ", hendig for raske utføringer i kommandolinja, f.eks.

bash$ . ~/scripts/cd-script.sh

Endret av kiwibird
Lenke til kommentar
Skal lage et script som går inn i en katalog. Enkelt og greit. Orker ikke skrive stien hver gang jeg skal inn i den katalogen, så vil lage et script som sender meg direkte inn der.

Forslag til kode?

Trodde det skulle gå an å skrive kommandoen direkte, men det vil den ikke......

F.eks. slik:

cd /home/pitbullo/Fag/V2005/INF101/oblig3

Skriv:

alias jj='cd /home/pitbullo/Fag/V2005/INF101/oblig3'

jj vil da ta deg til katalogen.

Legg alias kommandoen i .bashrc filen eller passende sted for ditt oppsett.

En annen nyttig ting er CDPATH

Hvis du skriver:

export CDPATH=.:/home/pitbullo/Fag/V2005/INF101

vil cd oblig3 ta deg rett til samme mappe, eller cd oblig2 vil ta deg til oblig2 hvis du har en slik under INF101

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Et par innlegg med off-topic er fjernet. Vennligst hold dere til trådens tema.

PS. Når det gjelder bumping av gamle tråder er dette ikke noe som automatisk er ulovlig å gjøre. Så lenge bumpen er relevant og tilfører tråden noe nyttig ser jeg ikke noen grunn til at man skal forby bumping. Samtidig er forumet en søkbar database med løsninger på problemer. At noen i ettertid tilfører en tråd mer informasjon eller alternative løsninger er positivt for andre som måtte ha samme problem, og søker opp tråden.

(Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...