Gå til innhold

DHCP med 2 scope

Anbefalte innlegg

Har i utgangspunktet en DHCP med et scope (10.2.21.0/24), men scopet begynte å bli fullt, så jeg opprettet et nytt scope på 10.2.22.0/24. Har satt scopet aktivt, og etter min teori så skal pc'ene få ip'er vilkrålig fra de 2 scopene, men scope nr. 2 har ikke gidd fra seg en eneste ip enda (3-4 dager siden det ble satt opp). Kjører windows 2000 server.

Noen forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil tro at den først bruker opp det ene scope, så begynner den på det andre, prøv å sett f.eks 1 ip på det scope som gir ut ip`r og sjekk om det andre gir ut da...

den gir ikke tilfeldig, den tar det første som er ledig

Lenke til kommentar

JO! I følge boken "Mastering windows 2003 server" så gis ip'ene ut i hytt og gevær i fra hvilket som helst scope, da dhcp klienten ikke har noen måte å fortelle serveren på hvilket scope den helst vil høre til.

Men av en eller merkelig grunn fungerte det plutselig, og det er enda mer irritabelt, da jeg ikke ANER hvorfor :p

Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk veldig usikker når du spør, må nesten sjekke det opp

Jeg vil tro det ikke fungerer slik du har det nå som sagt uansett. Om det andre scopet skulle gi ut ip så ville det sannsynligvis ikke hatt kontakt med det andre scopet.

Du bør kanskje vurdere å separere nettverket til 2 lokasjoner med ruter mellom og en dhcp server med 2 scopes. 1 scope for hver lokasjon. Men må som sagt sjekke det opp

Lenke til kommentar

Nettverket er satt opp som følger (se vedlagt kart)

Uansett funker det som i utgangspunktet forventet nå. Da gjenstår det bare å finne ut HVORFOR det fungerer :p

Grunnen til at vi har satt opp 2 scopes er å få flere ip'er uten å måtte bytte til B nett eller å dele opp nettet i 2 segmenter. Så vidt jeg vet er det ingen normer som beskriver det som "ulovelig".

nettverkskart.pdf

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
er vel mulig å øke subnet for å få mulighet for flere ip-ranger, eller er jeg helt på villspor?

det er 10.2.22.0-10.2.22.24 du hadde før, hvis du hadde det har du jo ca 225 ip`r i samme range ;)

Du misforstår, han har brukt opp 255 ip-er. /24 betyr 24 bit subnet mask som er 255.255.255.0

Lenke til kommentar

Det er satt opp ruting mellom subnettene.... det er gjort på default gateway (se fylkets hus på nettverkskartet). Dette ble gjort allerede i begynnelsen, så det er ikke det som har vært problemet. Hvis jeg har pinget fast-ip'er i 10.2.22.0/24 nettet fra 10.2.21.0/24 så har det fungert uten problemer. Det er dhcp'en som ikke har villet gi ut iper fra begge scopene. Men som sagt, nå fungerer det uten at vi vet hvorfor. Eneste forskjellen vi gjorde i dag var å gi nettkortet som dhcp'en står på både IP 10.2.22.10 og 10.2.21.10 (før hadde det bare den siste), men det fungerte ikke med en gang etter det heller. For de som ikke har skjønt det så er det snakk om 1 dhcp server med 2 scope i et superscope på 1 segment på 2 forskjellige subnett.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Det er satt opp ruting mellom subnettene.... det er gjort på default gateway (se fylkets hus på nettverkskartet). Dette ble gjort allerede i begynnelsen, så det er ikke det som har vært problemet. Hvis jeg har pinget fast-ip'er i 10.2.22.0/24 nettet fra 10.2.21.0/24 så har det fungert uten problemer. Det er dhcp'en som ikke har villet gi ut iper fra begge scopene. Men som sagt, nå fungerer det uten at vi vet hvorfor. Eneste forskjellen vi gjorde i dag var å gi nettkortet som dhcp'en står på både IP 10.2.22.10 og 10.2.21.10 (før hadde det bare den siste), men det fungerte ikke med en gang etter det heller. For de som ikke har skjønt det så er det snakk om 1 dhcp server med 2 scope i et superscope på 1 segment på 2 forskjellige subnett.

Aha....det har kanskje med at den har merket av 2 bindings nå på DHCP egenskapene. Det kan du sjekke ved å gå på egenskaper på dhcp serveren, advanced og bindings. Gidder du sjekke? er bare nyskjerrig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan du ikke økte det første scopet til 10.2.22.0/23 altså en subnetmaske på 255.255.254.0 ??

Eller må du ha 2 scope for å skille 2 subnett?

Lenke til kommentar

Vi kan ikke ta hvilke ip-adresser som helst. Dessuten kan du ikke ha mer enn et scope i samme subnett. Har sjekket det med bindings, og det er bare oppført en binding til den føste ip-adressen (10.2.21.10).

Lenke til kommentar
Det er satt opp ruting mellom subnettene....  det er gjort på default gateway (se fylkets hus på nettverkskartet). Dette ble gjort allerede i begynnelsen, så det er ikke det som har vært problemet. Hvis jeg har pinget fast-ip'er i 10.2.22.0/24 nettet fra 10.2.21.0/24 så har det fungert uten problemer. Det er dhcp'en som ikke har villet gi ut iper fra begge scopene. Men som sagt, nå fungerer det uten at vi vet hvorfor. Eneste forskjellen vi gjorde i dag var å gi nettkortet som dhcp'en står på både IP 10.2.22.10 og 10.2.21.10 (før hadde det bare den siste), men det fungerte ikke med en gang etter det heller. For de som ikke har skjønt det så er det snakk om 1 dhcp server med 2 scope i et superscope på 1 segment på 2 forskjellige subnett.

Heisann,

Jeg vil tro at det er nettopp rutingen som er problemet fordi du har 2 forskjellige subnet mens DHCP-serveren var i utgangspunktet kun satt opp på 10.2.21-nettet. En ruter vil vanligvis ikke sende DHCP-forespørsler mellom forskjellige subnet. For å oppnå dette må det settes opp en "DHCP relay agent" på ruteren for at rett DHCP-server skal nås og da holder det i massevis at serveren kun har 10.2.21.10 som IP.

Jeg antar at DHCP-serveren kun har 1 stk. nettkort er dermed fysisk kun tilknyttet 10.2.21-nettet. Hvis du kan gi DHCP-en 10.2.22.10 som IP i tillegg og maskiner i 10.2.22-nettet faktisk får IP'er fra denne da er det igjen en indikasjon på at noen kanskje har satt opp en DHCP-relay på ruteren i mellomtiden :) For ellers skal det ikke fungere.

Aner ikke noe om ruteren deres, men mer info om DHCP-relay:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechn...a9ac3e0ce9.mspx

http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/2193031

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...