Patton Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Hei, jeg trenger et ganske saa enkelt script som aapner et excel dokument, lagrer dette som html og lukker dokumentet. Noen som kan hjelpe meg paa vei? Endret 3. mai 2005 av Patton Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Et VB-script med andre ord? I så fall kan du legge inn følgende i en VBS-fil: On Error Resume Next Const xlHtml = 44 Const xlXMLSpreadsheet = 46 ' Hent argumenter Set Arg = WScript.Arguments ' Dersom ingen fil er blitt spesifisert, må vi be brukeren spesifisere den If Arg.Count < 1 Then sFile = InputBox("Hvilken fil skal konverteres?") If Len(sFile) = 0 Then ' Ikke fortsett - brukeren har klikket på avbryt WScript.Quit (1) End If Else sFile = Arg(0) End If ' Referer til excel-applikasjonen og åpne den angitte fil Set Excel = CreateObject("Excel.Application") Set Workbook = Excel.Workbooks.Open(sFile) ' Ikke fortsett dersom vi hadde problemer med å åpne filen If Err Then WScript.Echo "Kunne ikke åpne fil" WScript.Quit (1) End If If Arg.Count < 2 Then sDestination = InputBox("Hva skal den konverterte filen hete (inkluder hele mappestien)") Else sDestination = Arg(1) End If ' Ikke fortsett dersom brukeren avbryter dialogboksen If Len(sDestination) > 0 Then ' Lagre filen som HTML Workbook.SaveAs sDestination, xlHtml ' Muligens xlXMLSpreadsheet ' Lukk regnearket Workbook.Close ' Fortell brukeren om resultatet If Err Then WScript.Echo "Kunne ikke åpne fil" Else WScript.Echo "Filen er konvertert" End If ' Rydd opp Set Workbook = Nothing Set Excel = Nothing End If Lenke til kommentar
Patton Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Et kjapt spoersmaal: I hvordan faar jeg tak kommando-linje argumentene inne i et vbscript? Edit: Glem det, saa nettopp hvordan det blir gjort i eksempelkoden Endret 3. mai 2005 av Patton Lenke til kommentar
Patton Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Hvilke endringer maa jeg gjoere for aa lese et excel-dokument i html format og konvertere dette til et vanlig excel-dokument (.xls)? Edit: Spoersmaal 2: Hva er taste-kombinasjonen for auto-complete i Visual Basic Editor? Endret 4. mai 2005 av Patton Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hvilke endringer maa jeg gjoere for aa lese et excel-dokument i html format og konvertere dette til et vanlig excel-dokument (.xls)? Svært få i bunn og grunn. Alt du behøver, er å legge til følgende øverst i kodefilen: Const xlWorkbookNormal = -4143 Hvorpå du endrer den tilsvarende SaveAs-linjen i koden til følgende: ' Lagre filen som vanlig regneark Workbook.SaveAs sDestination, xlWorkbookNormal Jeg er litt usikker på tastekombinasjonen til Autocomplete-funksjonaliteten, men jeg antar det er CTRL + SPACE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå