Gå til innhold

Xbox eller HTPC som mediacenter?

Anbefalte innlegg

Lager hjemmekino i kjelleren og er kommet frem til valget av mediacenter.

Planen var opprinnelig å bruke en HTPC med ShowShifter som mediacenter, da jeg allerde har god erfaring med dette. Men så har jeg fått øynene opp for mulighetene som ligger i Xbox'en og er nå usikker på hvilken løsning som vil egne seg best.

Fint om dere som har erfaring med Xbox (XBMC) kan komme med noen tips.

Det jeg lurer på er:

- Må jeg modde Xbox'en for å kjøre XBMC

- Gir Xbox surround signal videre til reciever via analog lydkabel når man spillet av DVD?

- Kan man surfe på nettsider via Xbox?

- Kan jeg spille av (streame) divX filmer som ligger i en delt mappe på en annen PC med win2000 g NTFS filsystem?

- Er det mulig å koble en TV-tuner (USB) til Xbox? evt funker dette greit?

- Har jeg egentlig behov for større harddisk hvis jeg kan streame filmer fra en server?

- Holder det med fjernkontrollen som følger med DVD kit'et eller bør jeg gå for andre input enheter?

Noen grunn til IKKE å velge xBox som mediacenter?

Litt info om oppsett:

- Bilde skal vises på en 16:9 projektor (epson TW10H

- Lyden skal kobles til en sorround reciver via analog lydkabel

Mine behov:

- Spille av DVD plater (leiefilmer)

- Spille av DivX filmer og MP3 fra serveren

- TV visning (sport)

- Spill (FPS og bilspill)

Alle tips mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lager hjemmekino i kjelleren og er kommet frem til valget av mediacenter.

Planen var opprinnelig å bruke en HTPC med ShowShifter som mediacenter, da jeg allerde har god erfaring med dette. Men så har jeg fått øynene opp for mulighetene som ligger i Xbox'en og er nå usikker på hvilken løsning som vil egne seg best.

Fint om dere som har erfaring med Xbox (XBMC) kan komme med noen tips.

Det jeg lurer på er:

- Gir Xbox surround signal videre til reciever via analog lydkabel når man spillet av DVD?

- Kan jeg spille av (streame) divX filmer som ligger i en delt mappe på en annen PC med win2000 g NTFS filsystem?

- Har jeg egentlig behov for større harddisk hvis jeg kan streame filmer fra en server?

- Holder det med fjernkontrollen som følger med DVD kit'et eller bør jeg gå for andre input enheter?

Litt info om oppsett:

Mine behov:

- TV visning (sport)

Alle tips mottas med takk :-)

Xboxen er fin men ...

1. Du må modifisere den

2. Den kan ikke spille av HDTV - og det flyter jo masse HDTV materiale rundtom :)

Dette gjorde at jeg gikk for HTPC iallefall... (hovedsaklig 2)

Lenke til kommentar

Edit: redigerte innlegget etter uggeforumet rotet til den ekle quotingen.

Ja.

Ja.

Ikke via XBMC, men du kan jo kjøre en Xbox-tilpasset Linux-distro, og da kan du surfe ivei. Om noen annen løsning finnes vet jeg faktisk ikke, men det er ikke utenkelig. :)

Ja.

Ikke så vidt jeg vet.

Nei, men du ønsker sannsynligvis en større disk uansett slik at du kan legge sikkerhetskopier (*kremt*) av spill i Xbox'en. Hvorfor? De loader kjappere, du slipper å bytte disker m.m.

Jeg bruker ikke den en gang, bruker kun håndkontrollen.

Jeg ser ingen grunn til det i alle fall. Jeg har brukt min moddede Xbox som mediacenter i over to år nå og er STRÅLENDE fornøyd. Nå har jeg nettopp gått til innkjøp av prosjektor også, og Avalaunch samt innebygget DVD-spiller kjører i 720p bildeformat (1280x720) så bildekvaliteten er som en drøm. :)

Jeg gjør også det, fungerer utmerket.

Jeg gjorde dette før, funket flott. Nå bruker jeg dog optisk kabel.

Helt glimrende til det. :)

- TV visning (sport)

Her må du nok koble til en annen kilde for å få sett TV på prosjektoren.

Jeg sier bare - Burnout 3 og Halo 2! :)

Alt i alt gir en Xbox deg ufattelig mye for pengene, spesielt når man tenker på hva en HTPC vil koste i forhold. Xbox'en støyer heller ikke mye, noe som er veldig positivt.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Pga en utrolig idiotisk quote løsning på forumet får jeg svare slik:

Du må modde xboxen, du kan surfe nettsider via xbox, du kan streame divx og alle andre format, du har ikke behov for større harddisk, fjernkontrollen er støttet i XBMC. Du nevner i dine behov "Spill", da må du jo ha en annen input enhet, så da får du jo både controller og fjernkontroll.

Skulle være svar på det meste.. Resten kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte.

Jeg har selv Xbox som mediacenter, eneste ulempen jeg kan tenke meg er at den bråker litt mer enn om du kjøper en vifteløs HTPC.

Lenke til kommentar

Man kan det. Men da må man eventuelt kjøre linux. Vet ikke om trådstarter hadde tenkt det på den måten, men det fungerer ivertfall utmerket.

Kom på det i ettertid jeg også, så jeg modifiserte svaret mitt. Regnet med at trådstarter siktet til "..med XBMC". :)

Lenke til kommentar

Nei.

Man kan det. Men da må man eventuelt kjøre linux. Vet ikke om trådstarter hadde tenkt det på den måten, men det fungerer ivertfall utmerket.

Linksboks er en nettleser for xbox som ikke trenger linux, men den er litt begrenset og støtter ikke css.

I linux kan du også bruke en usb-tv-tuner så lenge den er støttet av linux så klart.

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar
Hvorfor svare når man ikke har peiling Mixel? I tillegg bekrefter du "transistorbass" sitt svar som allerede var "nei", som om du hadde enda mer peiling på emnet..

Linksboks er en nettleser som ikke krever Linux. Du kjører den direkte fra dashboardet om du vil (.xbe fil)

http://www.xbins.org/nfo.php?file=xboxnfo1222.nfo

Vel, mulig jeg skrev at det var eneste mulighet, men det er en av flere muligheter. Jeg visste ikke om annen mulighet, og det er det eneste jeg har prøvd, og har hørt at det er eneste mulighet.

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål:

Jeg lurer på om jeg skal la geekstuff.no modde xboxen min.

De slenger inn et program som heter "Avalaunch". Hva er forskjellen på dette og XBMC?

Er det lett å bytte, hvis jeg vil det?

Hvor stor harddisk burde jeg ha?

Lenke til kommentar
Jeg har et par spørsmål:

Jeg lurer på om jeg skal la geekstuff.no modde xboxen min.

De slenger inn et program som heter "Avalaunch". Hva er forskjellen på dette og XBMC?

Er det lett å bytte, hvis jeg vil det?

Hvor stor harddisk burde jeg ha?

AAvalunch og xbmc er egentlig to forskjellige ting. XBMC er egentlig en mediaplayer. Avalunch brukes ofte som OS. Her kan man oppdatere XBMC og andre program, bruke IRC osv. Disse to progrramene er et must for xbox mener jeg.

Vil anbefale 160GB og opp. Har selv 200.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg vil anbefeale at du instalerer Gentoo-X. enkelt i bruk. Har nettopp innstalert det på min xbox. Innstalasjonen er enkel.... Man behøver ikke og formatere. Man kan velge det slik at man kan starte linux gjennom Evox, avalunch eller lignende.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Flyttes fra "Annet om hardware" til "Lyd & Bilde -> Video". Jeg tror tråden passer bedre her og at du får bedre tilbakemeldinger herfra.

(Første post var godt utformet og det ser ut til å være en bagatellmessig bommert at tråden havnet i "Annet om hardware", så den stenges ikke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...