Gå til innhold

Fikk mail fra Telenor ang begrensing av tilgang!


Anbefalte innlegg

Begrenset Internettilgang etter spredning av virus eller uønsket trafikk                                                                   

                                                                                                                                           

I følge våre Internettlogger ser det ut til at det har blitt sendt virus i                                                                 

stort omfang, eller vært annen uønsket trafikk til andre, fra ditt                                                                         

Internettabonnement. Telenor har fokus på sikkerhet, og har ansvar for å                                                                   

beskytte våre kunder, våre egne og andre Internettbrukeres datasystemer. Vi                                                                 

har derfor sett oss nødt til å begrense din Internettilgang i en periode.

 

I mange tilfeller vet ikke brukerne at deres Internettabonnement blir                                                                       

misbrukt for å massedistribuere e-post og/eller virus. Det er trolig blitt                                                                 

gjort av en masse-mailer orm, eller en spamtrojaner (se info. nederst).                                                                     

Derfor kan denne beskjeden komme som en overraskelse.                                                                                       

                                                                                                                                           

Begrensningen i din Internettilgang betyr at du for øyeblikket kan benytte                                                                 

ditt abonnement til nedlasting av nettsider (surfing), sikre nettsider                                                                     

(nettbank osv) og e-post, men du kan ikke sende e-post fra din PC. Skal du                                                                 

sende e-post, må du logge på: http://epost.telenor.no                                                                                       

                                                                                                                                           

Merk. Oppkobling via VPN vil ikke fungere så lenge begrensingen ligger på                                                               

ditt abonnement 

 

 

Noen som har fått noe tilsvarende før? Hva skal jeg gjøre?

Jeg har scannet maskinen med NORTON/SPYBOT/AD-AWARE, men ingenting blir funnet.

 

Jeg testet så online scanneren fra TrendMicro og den finnner følgende virus:

TROJ_ZAPCHAST.L

BKDR_ROBOBOT.GEN

 

Men begge to står klassifisert som "Non-removable", så jeg får ikke fjernet dem...

 

Noen som har noen tips? Er litt krise med tanke på at emailen min er blokkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv med en resoft (reinstall) av maskinen, er jo uansett greit å gjør med jevne mellomrom. Personlig kan eg anbefale NOD32 anti-virus, med NOD som anti-virus sjef, og Opera som netleser er ikke virus på maskinen lenger et problem (for meg). Bruker Outlook som mail.klient og NOD32 detekterer daglig virus som prøver å komme inn.

 

NOD32 kan brukes gratis i 30 dager, så er jo ikke noe å tape på å prøve. Fås på www.nod32.com

 

Anbefaler uansett en reinstall av maskin.

 

Mvh

 

Hallvard

 

Edit: stygge setninger.... Sorry

Endret av BlitzKrieg
Lenke til kommentar

Kort om virus og filnavn:

Mange virus legger seg som navn som ligner windowsfiler. Et eksempel nylig diskutert her inne er c/svhost32.exe - ikke ulikt windows` egen c/windows/system32/svchost.exe.

 

I noen tilfeller antar viruset samme navn som en windowsfil, men legger seg et annet sted enn denne.

 

Er du i tvil, google filnavnet. I dette tilfellet vil du finne at mssecure.exe ER virus, selv om det "høres ut som" en windowsfil. Slett i vei.

Lenke til kommentar

Jammen bra vi har Telenor til å passe på oss ---- :roll:

 

En noe mer presist formulert melding hadde vel ikke vært dumt. Jeg syntes ikke de bør herme Microsoft sitt diffuse feilmeldingsspråk. Hva mener de med sånt som "i følge våre Internettlogger" (med stor forbokstav til og med)? Hvis de har noe konkret i forhold til din konto, så skal de dokumentere det for deg. Hvis ikke snyter de deg for penger, siden du ikke får den tjenesten du betaler for.

 

"Telenor har fokus på sikkerhet" - det var jo godt å vite ...

 

Sorry, men jeg blir litt sur av besserwisser-firmaer som med tomme foruleringer skal fortelle meg hva som er bra for meg og ikke.

 

Forøvrig håper jeg Straydog er tilbake uten begrensninger til sin "Internettilgang" (den skulle jo bare være begrenset "en periode...") :no:

Endret av adder1972
Lenke til kommentar
Jammen bra vi har Telenor til å passe på oss ---- :roll:

 

En noe mer presist formulert melding hadde vel ikke vært dumt. Jeg syntes ikke de bør herme Microsoft sitt diffuse feilmeldingsspråk. Hva mener de med sånt som "i følge våre Internettlogger" (med stor forbokstav til og med)? Hvis de har noe konkret i forhold til din konto, så skal de dokumentere det for deg. Hvis ikke snyter de deg for penger, siden du ikke får den tjenesten du betaler for.

 

"Telenor har fokus på sikkerhet" - det var jo godt å vite ...

 

Sorry, men jeg blir litt sur av besserwisser-firmaer som med tomme foruleringer skal fortelle meg hva som er bra for meg og ikke.

 

Forøvrig håper jeg Straydog er tilbake uten begrensninger til sin "Internettilgang" (den skulle jo bare være begrenset "en periode...") :no:

Nå er vel greia at det går ut over andre også, at du sprer virus. Bra tiltak av Telenor :thumbup:

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at den enkelte bruker må ha et ansvar når han eller hun kopler seg til det "usikre" internettet. Jeg tror ikke f.eks Tele2-brukerne sprer noe mer virus enn Telenor-brukerne, selvom Tele2 ikke sensurerer aktiviteten til sine brukere.

 

Uansett er det vel vanlig folkeskikk å forklare vedkommende hvordfor hans rettigheter er blitt indratt, og ikke bare komme med generelle vendinger om at sikkerhet er viktig.

 

S

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at den enkelte bruker må ha et ansvar når han eller hun kopler seg til det "usikre" internettet. Jeg tror ikke f.eks Tele2-brukerne sprer noe mer virus enn Telenor-brukerne, selvom Tele2 ikke sensurerer aktiviteten til sine brukere.

 

Uansett er det vel vanlig folkeskikk å forklare vedkommende hvordfor hans rettigheter er blitt indratt, og ikke bare komme med generelle vendinger om at sikkerhet er viktig.

Hver enkelt har ansvaret for at man sikrer PC-en sin, og hvis det ikke blir gjort er det bra at Telenor tar ansvar. Jeg tror faktisk hvis alle ISP-er hadde gjort det samme, ville man hatt mindre spredning av virus og ormer på nett. Mange gidder ikke og en vet ikke hvordan man gjør det, derfor er det fint at de blir "tvunget" til å lære det.

 

Hvordan brevet til Telenor er utformet skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti det samme som tråd starter..Det jeg gjorde var å formatere pc..Ta ut nettverks kabel...Innstallere windows, nod32 og counterspy..så sendte jeg en mail til telenor og spurte om de kunne se om jeg hadde sendt ut noe virus av et eller annet slag..Det kunne de ikke så de åpnet linja mi for fult igjen..Det som skjedde me meg var at jeg hadde fått et virus på pc'n som ikke ville bort, defor formaterte jeg...Det viruset jeg fikk ble visst sent til alle jeg hadde på email lista mi...

 

Så jeg håper det jeg skrev nå kan hjelpe deg til å få full fart på linja di igjen..

 

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

De fleste seriøse ISPer har vel en eller annen form for utestenging som reaksjon for brukere som ligger og sprer trojanere og spyware ut på nettet på grunn av egen inkompetanse.

 

Med en rimelig oppegående brannmur og et oppdatert antivirusprogram gjør man mye for å hindre problemet. Dessuten er sunt bondevett heller ikke å forakte :roll:

 

Tidligere stoppet Norton i snitt 2-3 virusmail i døgnet hos meg. (I perioder med høy aktivitet 10-20). Etter at jeg fikk tilbud fra telenor om gratis viruskontroll av inngående mail, har ikke en eneste mail med virus nådd inn til maskinen min.

 

Jeg skjønner godt at telenor og andre ISPer vil begrense dette båndbreddetyveriet, og beskytte oss kunder mot uvesenet.

 

Hvor mange spammailer går ikke ut fra disse ubeskyttede maskinene hvert døgn. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...