rugro Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg sliter med å få åpnet RAW-filene fra 350'en min i PS. Ser at extension er .CR2, men hva i svarteste betyr egentlig det? Photoshop skjønner i alle fall ingenting. Er litt gira på å teste ulike ting, f.eks. ettereksponering osv... Kan noen vennligst hjelpe? Jeg er sikkert teit, men fant ingen måte å gjøre det på. Har ikke lett lenge heller, da. Tenkte det kjappeste var å spørre dere her inne... R. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det viktigste er at du har det siste RAW importfilteret som du laster ned fra Adobe. Gå inn på Adobe>Support>Download>Photoshop osv. MEN da jeg tittet innom der nettopp så fant jeg ikke noe om støtte for 350 (RAW importfilteret som ligger der støtter 300D). Kanskje RAW formatet er identisk for 300 og 350? Lenke til kommentar
rugro Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Jepp, det kan jeg teste. Bruker Photoshop CS2, så det blir spennende å se om det finnes noe for den ennå, eller om de deler... Takker for tipset. R. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Bruker Photoshop CS2 Det er noen som har det... Jeg drømmer om å få oppgradert min versjon snart også. Lenke til kommentar
rugro Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Ja, noen som sikkert har benyttet seg av linker de har snublet over på en link jeg ikke kan nevne her, til tross for at det kun er en link til fragmenter av filer. De som måtte ønske å finne det, finner det nok likevel... Men vi tar avstand fra slikt. Programvare skal kjøpes, ikke lånes... R. Endret 3. mai 2005 av rugro Lenke til kommentar
Zork Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 ACR 2.4 har ikke støtte for rawfiler fra 350D - ryktene sier at det kommer tidlig i mai så det skulle ikke være så langt unna. Er kanskje kommet allerede - har du sjekket hos Adobe? Forøvrig er PS et av de mest overprisede programmene på markedet i dag, men jeg mener nå allikevel at om en synes et program er bra nok til å brukes, bør det også være bra nok til at man betaler for det... Lenke til kommentar
rugro Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Uten å endre temaet i tråden kan jeg nevne at jeg synes muligens det ville vært en idé med differensiert prising, for hvorvidt programmet skal brukes profesjonelt eller til hobbyformål. Jeg kunne glatt betalt 2000 for Photoshop. Skal lete etter plugins nå. http://www.fotovideo.no selger PS CS2 for 8419,- kroner. Da kjøper jeg meg heller to nye objektiver, eller ett, for den saks skyld... Endret 3. mai 2005 av rugro Lenke til kommentar
rugro Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Niks. Ikke spesifikk støtte for 350D i RAW2.4 update hos Adobe. Men jeg skal teste likevel, kanskje den deler med 300D. Ville ikke være usannsynlig. Noen som vet om extension er CR2 i 300D? Nå er den nye filformat-fila importert, og dermed ser det ut til at den takler CR2-filer... Case closed. Case åpen igjen! Jeg får fortsatt ikke åpnet etter å ha installert Raw update 2.4 Noen som kan hjelpe? Endret 6. mai 2005 av rugro Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 last ned raw update 3.1 det skal fikse biffen Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 cr2 er vel samme som 1Ds bruker? Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Støtte for 350d RAW filer i Photoshop CS er kommet. Men er det noen som får det til å fungere skikkelig?? Edit: Våkne??? Endret 7. mai 2005 av Foxteren Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Uten å endre temaet i tråden kan jeg nevne at jeg synes muligens det ville vært en idé med differensiert prising, for hvorvidt programmet skal brukes profesjonelt eller til hobbyformål. Jeg kunne glatt betalt 2000 for Photoshop. Photoshop elements koster en tusenlapp og har mer enn nok funksjoner til bearbeiding av digitale bilder. Den burde holde i massevis for de fleste hobbyfotografer, så Adobe har et meget godt tilbud til hobbybrukerne. De fleste vil nok gjøre en mye bedre jobb med bildene sine ved å faktisk beherske et enklere program fullt ut enn å bare skrape i overflaten på en versjon som har hundrevis av muligheter du aldri kommer til å bruke. Eller for å si det på en annen måte; en nybegynner av en 'gammel tante' som har vært sendt på et ukeskurs i Photoshop av jobben sin tror jeg i ni av ti tilfeller vil gruse hjemmebrukere som etter eget utsagn 'har brukt Photoshop i årevis og lært selv' rett og slett fordi hun vet hvordan de viktigste verktøyene fungerer og når man bør bruke dem. Endret 7. mai 2005 av Shimano Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Uten å endre temaet i tråden kan jeg nevne at jeg synes muligens det ville vært en idé med differensiert prising, for hvorvidt programmet skal brukes profesjonelt eller til hobbyformål. Jeg kunne glatt betalt 2000 for Photoshop. Photoshop elements koster en tusenlapp og har mer enn nok funksjoner til bearbeiding av digitale bilder. Den burde holde i massevis for de fleste hobbyfotografer, så Adobe har et meget godt tilbud til hobbybrukerne. De fleste vil nok gjøre en mye bedre jobb med bildene sine ved å faktisk beherske et enklere program fullt ut enn å bare skrape i overflaten på en versjon som har hundrevis av muligheter du aldri kommer til å bruke. Eller for å si det på en annen måte; en nybegynner av en 'gammel tante' som har vært sendt på et ukeskurs i Photoshop av jobben sin tror jeg i ni av ti tilfeller vil gruse hjemmebrukere som etter eget utsagn 'har brukt Photoshop i årevis og lært selv' rett og slett fordi hun vet hvordan de viktigste verktøyene fungerer og når man bør bruke dem. Er helt enig at CS er overkill for veldig mange av oss. PSE 3 er mer enn nok og har mange av de viktigste funskjonene. Du bruker også samme rawkonverteren v.3.1 som skal takle 350D. Lastes ned og lagres på samme måte som CS. Per Endret 7. mai 2005 av perah Lenke til kommentar
rugro Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 last ned raw update 3.1det skal fikse biffen Men hvor finner jeg den, da? Link? R. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 De fleste vil nok gjøre en mye bedre jobb med bildene sine ved å faktisk beherske et enklere program fullt ut enn å bare skrape i overflaten på en versjon som har hundrevis av muligheter du aldri kommer til å bruke. Jeg er delvis enig, men problemet er at CS har noen nøkkelfunksjoner som man ikke nødvendigvis trenger å være hardbarket 'profesjonell' PS-bruker for å ønske seg. I de dager jeg kjøpte (ja, kjøpte ) CS, så hadde f.eks ikke Elements mulighet til å konvertere RAW-filer - noe man ikke skal være så veldig avansert før man ønsker seg. I tillegg savnet jeg sterkt channel mixer når bilder skulle konverteres til svart/hvitt - og curves er også et meget nyttig verktøy selv om man ikke er ultraavansert innen PS-bruk. Noe av dette er jo kommet til i Elements siden den gang, men det er allikevel slik at CS har mye nyttig som Elements ikke har - og at man ikke kan utnytte Elements til fulle betyr ikke at man ikke har bruk for funksjoner som kun CS tilbyr. Hva som er 'de viktigste verktøyene' kommer jo helt an på hvilket behov man har. Lenke til kommentar
rugro Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2005 Nå har de faktisk tatt seg litt sammen, da... En større nettbutikk i Sandefjord selger f.eks CS2 for 6500 +/- Det er jo hakket bedre enn "gamle" CS. For øvrig jobber jeg innen web-verden, så jeg har brukt PS en hel del, men mest til resizing og justeringer. Drev også på litt med masker og sånt for en stund siden. Digger PS og kommer til å fortsette å bruke det, til tross for at jeg innser at det kommer til å ta en evighet å lære alt jeg vil. Men nå er også interessen blusset opp ettersom jeg kjøpte dSLR nylig. Gøy med bilder og slikt. Det gikk forresten en elg forbi meg på fredag (var på tur på landet og den gikk utenfor huset.) Da skjønte jeg at jeg må bla opp noen kroner til et nytt objektiv også, ettersom jeg ikke kunne komme nærme nok. Men jeg fikk i alle fall knipset den. Ble litt styr der og jeg knipset gjennom kjøkkenvinduet med polariseringsfilteret på... Hehe. Glemte å plukke det av.... lol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå