Dotten Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Sitter med et inntrykk av at mange som har skrevet i denne tråden ikke har lest mer enn overskriften og ingressen i artikkelen. Hehe, du kunne jo funnet frem teskjeen og utdypet hva dette inntrykket bunner i litt Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Det var jo rett og slett hysterisk morsomt å følge debatten på Tabloid i dag. Er lenge siden jeg har sett en deltaker i en debatt bli eid så til de grader som Lem ble. Det toppet jo seg når det viste seg at han selv også kjørte SUV (for å hente barna i barnehagen). :!: Endret 4. mai 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 OT, Personlig syntes jegf mye av det Oddekalv gjør er mildt sagt besynderlig, men dette her minner ikke om noe annet en en heksejakt. Enkelte bare må finne noe å klage på. Å se en miljøforkjemper som Oddekalv i en slik bil er jo litt morsomt, særlig da hans miljøorganisasjon bla. er forkjemper av veiutbygging, og tilhenger av kollektivtrafikk... Kommer jo i samme kategori som da Eiril Solheim (tildigere SV topp) trakk barna sine ut fra den skolen de gikk på og over i en annen, pga at det var for mange fremmedkulturelle elementer i den skolen som barna gikk på... Når det gjelder den avisartikkelen har nok journalisten gjort sitt for å hause opp saken, det er jeg nok ikke i tvil om. Men jeg reagerer litt på hvor lett en gammel ringrev som Oddekalv gikk i baret. Å la seg avbilde kjørende utenfor veinettet er ikke bare kritikkverdig men også direkte miljøkriminalitet. All kjøring utenfor offentlig/privat tinglyst vei er ulovlig, og må søkes tillatelse for hos den lokale Fylkesmanns miljøvernavdeling. Denne loven er uten unntak, men de fleste bryr seg lite om den, og få blir straffet for å bryte den. Så dermed å utstyre bilen med "topp terrengdekk" er litt uforståelig hvis man har tenkt å holde seg til loven. men slike små detaljer trenger vel ikke en miljøkriger som skal ut i embeds medfør å tenke på... For min del må gjerne Kurt kjøre på seg brokk over Hardangervidda med en villreinflokk halsende foranseg, og med to snøugler og en fjellrev klistret til grillen uten at jeg skal protestere høylydt Oddekalv har gjort mye bra for norsk fauna og miljø. Og jeg har respekt for det han driver med. Men det var godt å se at han også et et vanlig menneske som meg og deg, og med de samme lyster når det gjelder fete biler Skulle gjerne hatt en slik sak! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Det var jo rett og slett hysterisk morsomt å følge debatten på Tabloid i dag. Er lenge siden jeg har sett en deltaker i en debatt bli eid så til de grader som Lem ble. Det toppet jo seg når det viste seg at han selv også kjørte SUV (for å hente barna i barnehagen). :!: Ja, fyren ble rett og slett litt patetisk. Jeg har problemer med ham i utgangspunktet, hver gang det er noe krøll i miljøbevegelsen virker det som TV2 stoler på at de kan få Lem til å komme og slenge dritt om "konkurrentene". Som Oddekalv påpekte: "Vi jobber jo mot samme mål, hvorfor skal vi kastet bort tida med å angripe hverandre...?" Men det ble direkte komisk når Oddekalv prøvde å forklare hvorfor han trengte bilen til å trekke en 2 tonns henger, og Lem flere ganger avbrøt ham med "Ja det er lett å finne på unnskyldninger..." Og så et par minutter senere innrømmet han at han har 4-hjulstrekker selv fordi "Det er så bratt opp bakken der jeg bor, og det går ingen buss dit, og barna skal hentes i barnehagen." Vel, jeg har lyst til å si til fyren: Flytt dit det går busser da, om du mener alvor. Selv bodde jeg langt fra tog og buss når mine barn gikk i barnehagen, og vi hadde ikke bil den gangen. Da tok vi tiden og beina til hjelp. Lem er en salongradikaler som sitter på Oslo's kafeer og snakker med journalister. Oddekalv er ute i terrenget og samler miljøgifter. Og han tar ungdom på avveie med seg for å vise dem at det finnes et alternativ til rus. Lem forteller folk at alt blir bra bare de ikke kjøper så mange ting. Oddekalv starter bruktmarkeder. Selv er jeg ikke i tvil om hvem jeg har mest sansen for. Geir Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Kommer jo i samme kategori som da Eiril Solheim (tildigere SV topp) trakk barna sine ut fra den skolen de gikk på og over i en annen, pga at det var for mange fremmedkulturelle elementer i den skolen som barna gikk på... Hadde dette vært fakta burde det ha ført til en så stor skandale at jeg ikke kunne har unngått å ha hørt om dette. Men siden jeg ikke har hørt om dette før så lurer jeg på om det er fakta eller bare rykter? Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg tror de færreste her på tråden har noe de skulle ha sagt i denne sammenheng. Dere har jo tross alt INGENTING å vise til å miljøsammenheng, enn å kommentere avisoppslag og tv-debatter på nettet. Å påstå at Oddekalv gjør så mye mer fornuftig enn Lem er vel å strekke det for langt. At han er "ute i marka" og gjør noe "praktisk" har svært liten betydning for miljøet. Derfor trengs dem som tenker litt større, slik som Lem, til å få gjennom forslag med politisk tyngde. For de som har tatt seg bryet med å undersøke hva Lem faktisk driver med, så vil dere se at fattigdomsspørsmålet står sterkt i hans arbeid. Det er nok den største grunnen til at han gikk hardt ut mot Oddekalvs stormannsgalskap. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Nå var da strengt tatt både tråden og debatten relatert til BILEN til Oddekalv. Jeg har ingen anelse av hva (konkret) noen av de gjør. Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 It aint easy livin like a gypsy:) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Jeg tror de færreste her på tråden har noe de skulle ha sagt i denne sammenheng. Dere har jo tross alt INGENTING å vise til å miljøsammenheng, enn å kommentere avisoppslag og tv-debatter på nettet. Vel, skal vi la være å diskutere det kanskje? I likhet med alt annet vi ikke har personlig erfaring med? Skal vi ikke diskutere politikk, siden ingen av oss sitter på Stortinget? Miljøet angår oss alle, da må vi alle være meningsberettiget. Vi har alle noe vi skulle sagt, inklusive de som ønsker seg gasskraftverk på operatomten. Det er det som kalles demokrati. Mange av oss foretrekker det fremfor ekspertveldet. Å påstå at Oddekalv gjør så mye mer fornuftig enn Lem er vel å strekke det for langt. At han er "ute i marka" og gjør noe "praktisk" har svært liten betydning for miljøet. Derfor trengs dem som tenker litt større, slik som Lem, til å få gjennom forslag med politisk tyngde. For de som har tatt seg bryet med å undersøke hva Lem faktisk driver med, så vil dere se at fattigdomsspørsmålet står sterkt i hans arbeid. Det er nok den største grunnen til at han gikk hardt ut mot Oddekalvs stormannsgalskap. Det er et legitimt syn. Problemet med "politisk tyngde" er at det forutsetter "politisk handling". Jeg tror symboleffekten er større i praktisk handling. Det vil si at politikere flest er nokså bakstreverske. Først når folk flest handler, kommer politikerne etter. Unntatt i saker av moralsk karakter, der går de gjerne foran og blåser i om folk flest er enige. Jeg tror at veien til å lykkes er å få folk flest med seg, og at FIVHs ideer av idag er for utopiske for de samme "folk flest". Istedet for å satse på å få folk flest med seg, slik det opprinnelige mandatet til Damman og co var, satser de nå på å få politikerne til å lovbestemme at folk skal... Vi vil ikke lansere nye teorier som aldri blir annet enn teori. Vi ønsker heller ikke en ny stemningsbølge. Det vi håper, er at flest mulig skal ta dette alvorlig og personlig - og begynne å handle. Vi tror det er den eneste mulighet hvis noe omsider skal begynne å skje, i riktig retning. Jeg synes dagen FIVH er blitt noe annet. Det er min mening, og er ikke verd mer enn andres. De som lurer på hva Lem gjør, kan lese mer på http://www.fivh.no/. Og spesielt det følgende essay: Miljø- og fattigdomskrisen. Hva må gjøres?. Der står det mye tankevekkende. Tanker som sto meg nær i min ungdom, faktisk var det tilfeldigheter som gjorde at jeg ikke meldte meg inn for 25-30 år siden. Idag er jeg mer usikker på ideologien og ikke minst matematikken i dette, men det kan vi diskutere en annen gang. Men som Lurifaksen påpeker, var ikke det temaet her. Jeg skal ta min del av skylden for at vi kom på ville veier, (og beklager at dette svaret fortsetter på samme sti), men det irriterer meg at folk med i all hovedsak felles interesser og mål skal drive med sånne "Tuppen og Lillemor"-leker. Hvis Lem ikke ønsket å bli Lillemor i denne saken, så skulle han ganske enkelt ha holdt seg for god til å la seg bli brukt av Pål T. til å skape underholdning av en ikke-sak. Spesielt når han ikke er mye bedre selv. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå