Boralis Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hvor ille kan det bli, her snakker en om folk som skal verne miljøet og samtidig lever i luksus og kjører dyre biler med fete motorer. I tillegg får disse støtte av staten og samler inn penger fra vanlige folk . Bil til 950 000 brøt sammen - kjøpte en ny til 1,2 millioner Ja, nå har jeg verdens feteste Toyota Landcruiser, akkurat maken til den FN-styrkene bruker, gliser Kurt Oddekalv fornøyd. Jeg og Trond har en ting felles - vi liker skikkelige ting, som kan vare. Bilen er kjølig luksus og rå kraft http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104371 Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Han idioten gjør meg kvalm. Han er meir hyklerisk enn Martin Luther og Lenin til sammen. Fatter ikkje at det går an å bli så stein dum. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Nå har, etter hva jeg har skjønt, Kurt Oddekalv behov for en bil som duger til noe annet enn bykjøring. Jeg ser ingenting galt i at han kjøper noe større en el-bil når han skal ut i ulendt terreng. Hummerne som kjører rundt i Oslo sentrum er en annen sak. Syns heller ikke det er galt i å spytte inn litt ekstra penger i noe som varer. Det er jo blant annet 'bruk og kast'-mentaliteten han vil til livs. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Nå har, etter hva jeg har skjønt, Kurt Oddekalv behov for en bil som duger til noe annet enn bykjøring. Jeg ser ingenting galt i at han kjøper noe større en el-bil når han skal ut i ulendt terreng. Hummerne som kjører rundt i Oslo sentrum er en annen sak. Syns heller ikke det er galt i å spytte inn litt ekstra penger i noe som varer. Det er jo blant annet 'bruk og kast'-mentaliteten han vil til livs. Det går an å kjøpe ein bil til 3-400 000 som kan holde like bra som ein til 1.2 mil. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det går an å kjøpe ein bil til 3-400 000 som kan holde like bra som ein til 1.2 mil. Er det miljøskadelig å bruke penger? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 En "miljøforkjemper" som kjører bensinslukende SUV og jakter på fritiden... jaja :!: Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Så lenge dette er greit for Trond Mohn så bør man ikke klage. Det er hans penger og om han ikke reagerer på at KO trenger en sp dyr bil, så er det heller ingen grunn til at andre skal reagere, spesielt ikke VG. Om jeg eier 100 millioner og gir 5 millioner til Ola Normann sin organisasjon, så kan Ola Normann bruke de pengene til hva han vil så lenge jeg ikke har gitt klare føringer når det kommer til hva pengene er ment til. Så lenge de føringene overholdes så VG og andre bry seg fint lite om å skrive om det. Ingenting i den artikkelen hentyder i det hele tatt at dette er noe Trond Mohn reagerer på, så da er saken tiotalt meningsløs å trykke intil Mohn kommer med kritikk. Dette minner om svarmaling og personforfølgelse av VG. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det går an å kjøpe ein bil til 3-400 000 som kan holde like bra som ein til 1.2 mil. Er det miljøskadelig å bruke penger? Ja... det går med flere trær for å produsere de ekstra pengene.. Tror nok trådstarteren kanskje tenkte på de ekstra miljøutslippene det blir med en stor tung bil kontra en mindre en. Dessuten har jo milijøorganisasjoner i mange år vært tilhengere av og fremme et nøkternt forbruk og et enkelt levesett. Det Oddekalv nå gjør et å forsvare feite biler/båter ++.. altså indirekte forsvare et levesett som han tidligere har forkastet og kjempet mot. Meeen... money talks... de fleste hadde vel kastet sine fordommer av båten hvis de hadde blitt tilbudt en slik bil gratis... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Tror nok trådstarteren kanskje tenkte på de ekstra miljøutslippene det blir med en stor tung bil kontra en mindre en. Dessuten har jo milijøorganisasjoner i mange år vært tilhengere av og fremme et nøkternt forbruk og et enkelt levesett. Det Oddekalv nå gjør et å forsvare feite biler/båter ++.. altså indirekte forsvare et levesett som han tidligere har forkastet og kjempet mot. En "miljøforkjemper" som kjører bensinslukende SUV og jakter på fritiden... jaja Er det nå jeg skal presisere, igjen, at fyren mest sannsynlig ikke har tenkt å bruke bilen til bykjøring? Og hva er motsetningen mellom jakt og miljøvern? Skal vi ikke verne om naturen for å ha nytte av den? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Nå skulle bilen gå på biodiesel da... Menmen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Det er vel en vanlig feil å skjære alle kråker over en kam... (Gammelt jungelordtak.) Jeg er enig med Feynman her. Desverre har "sykkel-miljøvernerne" hatt for stort fokus i Norge. De som mener at det er den vestlige livsstil som vil føre til verdens undergang, og at vi bare kan løse problemet ved at vi vender "tilbake til naturen". I de senere år har det blitt et sterkere fokus på at miljøvern er et samfunnsproblem. Det er tvert om velstanden som gir oss tid og råd til å hanskes med miljøproblemene. Enten det skyldes befolkningseksplosjon eller manglende teknologi så er det et faktum at i land med enklere levestandard er forurensningen mye verre en her, fordi de ikke har råd til elementære miljøtiltak, hverken personlig eller industrielt. Norges Miljøvernforbund og Oddekalv er slik jeg fortsår det opptatt av å plassere ansvaret hos politikere og myndigheter, og å oppmuntre folk flest til ressurs-bevarelse. Altså ikke til avholdenhet, men til konservering. Det tror jeg er fornuftig. En miljøbevegelse som vil nekte folk å kjøpe bil og PC har tapt slaget før det har startet. Det vi må gjøre er å sette søkelyset på sammenhengene, og få folk til å forstå hvordan vi skal innrette oss slik at vår livsstil lar seg forene med bevaring av miljø og natur. Personlig mener jeg at det godt går an å kombinere miljøvern og et moderne levesett. Bilen til Oddekalv skal testes ut med bio-diesel (denne gangen i samarbeid med leverandøren) og vil neppe forurense noe mer enn en billigere bil. Og da får fyren velge seg akkurat den bile han har lyst til. Det blir feil når folk mener at idealistene skal ta alle byrdene. Ingen ville klage på om Bondevik kjøpte seg en slik bil for å komme seg frem til hytta, men når Oddekalv kjøper en for å trekke hengeren med gummibåten og utstyret når de skal ut å lete etter oljesøl eller miljøgifter, ja da er hykleriets fortropper i VG på pletten. Når var noen i den redaksjonen opptatt av miljøvern eller nektet seg fine biler? Dette er en typisk ikke-sak og en av grunnene til at jeg nekter å lese VG. At noen fotsatt synes at man må gå barbent for å være buddhist får være deres problem. Jeg synes den problemstillingen blir for enkel. Merk, jeg har ikke noen spesiell kunnskap om eller forhold til Norges Miljøvernforbund, dette er sagt på generelt grunnlag. Geir Edit: Rettet en formulering. Endret 3. mai 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Det er vel ikke snakk om at de skal ta alle byrdene,men et visst måtehold bør de vise. Spesielt når det er andres penger de bruker og samtidig skal ha andre til å vise måtehold. I mine øyne er Oddekalv en forbannet stor eventyrer som ødlegger for dem som virkelig prøver å få noe til. Lenke til kommentar
Sire Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Oddekalv svarer: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article383977.ece - Som første sted i verden tester vi ut bio-diesel i samarbeid med Toyota. Det betyr at min bil kommer til å kjøre på den brukte frityrolja som kommer fra McDonalds, der Lem pleier å spiser lunsj. Jeg tar hånd om avfallet hans, sier Oddekalv. :!: :!: Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 1. Biodiesel forurenser. 2. SUV'er forbruker svært mye drivstoff. 3. At han ikke kjører i byen betyr ingenting, vi har noe som heter veier, over hele landet 4. Hva for slags naturverner driver jakt? 5. Er det så rart folk blir småkvalme når en "miljøforkjemper" opptrer i summen av disse tingene? 6. Er dere klar over hvor mye ressurser som skal til for å produsere en bil, for ikke å nevne så dyre biler? 7. Så forkaster han rett og slett en dyr bil til fordel for en dyrere? Ikke at han hadde noen kredibilitet ifra før, men nå er ethvert fnugg knust. Alt denne fyren bryr seg om er seg og sine interesser. Jakt, fiske osv. Det er med andre ord langt mellom liv og lære... og sånt reagerer folk naturligvis på. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 1. Biodiesel forurenser.2. SUV'er forbruker svært mye drivstoff. 3. At han ikke kjører i byen betyr ingenting, vi har noe som heter veier, over hele landet 4. Hva for slags naturverner driver jakt? 5. Er det så rart folk blir småkvalme når en "miljøforkjemper" opptrer i summen av disse tingene? 6. Er dere klar over hvor mye ressurser som skal til for å produsere en bil, for ikke å nevne så dyre biler? 7. Så forkaster han rett og slett en dyr bil til fordel for en dyrere? I grunnen ein god oppsumering. Biodisel forurenser nok mindre og det er vel ikkje noko problem at han driv med jakt. Eit annet problemet med ein slik bil er jo og at den har forurenset svært mykje under produksjon, mens det å reparere den gammle ville forurenset mykje mindre. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) 1. Biodiesel forurenser.2. SUV'er forbruker svært mye drivstoff. 3. At han ikke kjører i byen betyr ingenting, vi har noe som heter veier, over hele landet 4. Hva for slags naturverner driver jakt? 5. Er det så rart folk blir småkvalme når en "miljøforkjemper" opptrer i summen av disse tingene? 6. Er dere klar over hvor mye ressurser som skal til for å produsere en bil, for ikke å nevne så dyre biler? 7. Så forkaster han rett og slett en dyr bil til fordel for en dyrere? 1. Som alt annet brensel. Skal vi slutte med bilkjøring? 2. Noen er verre enn andre. Toyota var i så måte et godt valg. 3. Slike uttaleser kommer som oftest fra folk som utelukkende ferdes i byer og på stemveier. Ta deg en tur med Think-bilen din til hytten til Kurt, så får du se. 4. En som vil verne om naturen fordi den har nytte for mennesker. Er det galt å ha et mål med miljøvernet? 5. Noen blir småkvalme av den minste ting. 6. Bilen ble kjøpt for å vare. Da blir det lenge til neste gang han kjøper ny. Evt. vil bilen hans være i god stand nå den selges. 7. Veldig mye fokus på denne 'dyre' bilen. Hvorfor blir folk helt blinde når de ser slike tall? Endret 4. mai 2005 av Feynman Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 7. Veldig me fokus på denne 'dyre' bilen. Hvorfor blir folk helt blinde når de ser slike tall? Fordi mange liker å være hobbyklagere og rope ut om alt de ikke liker. Vi ser det særlig i forbindelse med kjente personer, stort pengeforbruk og høyreorientert markedspolitikk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Fordi mange liker å være hobbyklagere og rope ut om alt de ikke liker. Vi ser det særlig i forbindelse med kjente personer, stort pengeforbruk og høyreorientert markedspolitikk. Nei, de som har penger må bare bruke dem, men det blir feil når de ruller seg i luksus og samtidig maner andre til måtehold Spesielt ille blir det når de bruker andres penger for å menge seg selv Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Støtter Feynman fult ut her. Og er det noen som har sett noen kommentar fra T.Mohn om dette? Forbannet tull å henge seg opp i hvordan man bruker milliongaver så lenge dette er greit for han som gir gaven. Jeg har ikke sett noe som tilsier at Mohn er negativ til bilkjøpet. Og intil da er det ingenting å rope varsku for. OT, Personlig syntes jegf mye av det Oddekalv gjør er mildt sagt besynderlig, men dette her minner ikke om noe annet en en heksejakt. Enkelte bare må finne noe å klage på. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Sitter med et inntrykk av at mange som har skrevet i denne tråden ikke har lest mer enn overskriften og ingressen i artikkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå