panzerwolf Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Etter å ha kjøpt ørepropper av typen Shure E2c, fant jeg ut hvor mye støy som egentlig ligger på det internte lydkortet på maskinen min (og andre lydenheter for den saks skyld). Jeg hadde tenkt å drøye med å kjøpe eget lydkort, men ser/ hører nå at tiden er inne for å investere.... Ser for meg et eksternt lydkort helst via firewire for å ha det så optimalt som mulig og med minimum av støy som kan forstyrre. Jeg ser en del anbefaler M-Audio FireWire Audiophile men funderte også litt på alternativet under, M-Audio FireWire Solo rett og slett fordi det er nyere og koster ca. det samme. Noen som har erfaringer med disse kortene til filmproduksjon og opptak av lyder? Er programvaren som følger med god til å mikse og redigere lyd? Eller er noen andre kort heller å anbefale? Jeg spiller en del også og lurer derfor på om disse vil fungere greit til det ("greit" holder lenger, film er prioritet). Ser for meg prisnivå på 2-2.500,- Lyd er desverre noe som jeg ikke har satt meg så inn i... Lenke til kommentar
radiated Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Begge de to er greie lydkort. Det du bør se på er hvilke tilkoblinger du trenger. Firewire Audiophile er laget for ubalanserte tilkoblinger som passer med vanlige hjemmeforsterkere, mens Solo har balanserte utganger på 6,3mm monojacker. I tillegg har sisstnevnte en micpreamp som kan være nyttig å ha hvis du noen gang skal spille inn med en mikrofon. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2005 Takker for svar! Vil balanserte utganger si det er likt lydnivå i høyre og venstre mens med ubalansert styrer man dette selv? Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) NEI, balanserte utganger betyr at en lydkanal sendes gjennom to ledninger i steden for en. Det fungerer slik at om det er + på den ene lederen er det - på den andre og motsatt. Dette benyttes tilnermet alltid i proff sammenheng, fordelen er at det skal veldig mye til for at det plukkes opp støy av kabelen, dette fordi støy vil komme likt på begge lederne i kabelen og forsterkeren senere forsterker bare forskjellen mellom de to lederene. Om du ikke har noe balansert utstyr ellers har det lite (ingenting) for seg. Altsa det har ingen ting med balanse kontroll for høyre og venstre kanal å gjøre!! Endret 3. mai 2005 av jogamaster Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Takk for klarifisering jogamaster! Da har jeg bestilt M-Audio FireWire Audiophile, så får vi håpe at det duger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå