Gå til innhold

Oops, Satans nummer er ikke 666 likevel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Beast er ikke Satan nei, der tar du feil.

beklager da, kjeledyret til satan. eller tjeneren. eller antikrist. hva nå du vil kalle han.

Eller ingen av delene. Og det er Satan med stor S, ikke liten :p .

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Og Lucifer var en engel.

Det er endel som er uenig med deg her:

The answer was a surprise. In the original Hebrew text, the fourteenth chapter of Isaiah is not about a fallen angel, but about a fallen Babylonian king, who during his lifetime had persecuted the children of Israel. It contains no mention of Satan, either by name or reference. The Hebrew scholar could only speculate that some early Christian scribes, writing in the Latin tongue used by the Church, had decided for themselves that they wanted the story to be about a fallen angel, a creature not even mentioned in the original Hebrew text, and to whom they gave the name "Lucifer."

Why Lucifer? In Roman astronomy, Lucifer was the name given to the morning star (the star we now know by another Roman name, Venus). The morning star appears in the heavens just before dawn, heralding the rising sun. The name derives from the Latin term lucem ferre, bringer, or bearer, of light." In the Hebrew text the expression used to describe the Babylonian king before his death is Helal, son of Shahar, which can best be translated as "Day star, son of the Dawn." The name evokes the golden glitter of a proud king's dress and court (much as his personal splendor earned for King Louis XIV of France the appellation, "The Sun King").

The scholars authorized by ... King James I to translate the Bible into current English did not use the original Hebrew texts, but used versions translated ... largely by St. Jerome in the fourth century. Jerome had mistranslated the Hebraic metaphor, "Day star, son of the Dawn," as "Lucifer," and over the centuries a metamorphosis took place. Lucifer the morning star became a disobedient angel, cast out of heaven to rule eternally in hell. Theologians, writers, and poets interwove the myth with the doctrine of the Fall, and in Christian tradition Lucifer is now the same as Satan, the Devil, and --- ironically --- the Prince of Darkness.

So "Lucifer" is nothing more than an ancient Latin name for the morning star, the bringer of light. That can be confusing for Christians who identify Christ himself as the morning star, a term used as a central theme in many Christian sermons. Jesus refers to himself as the morning star in Revelation 22:16: "I Jesus have sent mine angel to testify unto you these things in the churches. I am the root and the offspring of David, and the bright and morning star."

Les mer her f.eks: http://www.lds-mormon.com/lucifer.shtml

Dette står det masse om rundt om kring og google er et godt sted å starte.

Lenke til kommentar
Eller ingen av delene.

ikke? hva er "det" da?

Og det er Satan med stor S, ikke liten :p .

:dontgetit:;)

The Beast er The Beast, The Beast er ikke mer enn, mest sannsynlig en metafor, det er ingenting i mytologi eller demonologi som kan være The Beast.

Og grunnen til at Satan er med Stor S er at det er Satan-skapningen, satan er det jødiske ordet for motstander og det kan gå på mer en en skapning, og det finnes eller fantes en gruppe med engler som ble kalt satanene. Derfor er Satan-Djevelen skrevet med Stor S, plus at det er et navn, og navn skal alltid skrives med store bokstaver.

Det er endel som er uenig med deg her

Vel de kan bare være uenige hvis de vil, men jeg studerer dette her, og det er forskjellige ting som peker på at Lucifer var en engel, og at han var den engelen som overtalte Satan i å bli med han, men Satan er mektigere, derfor er han Djevelen og ikke Lucifer.

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
'Dyret' og Lucifer er vel hvertfall ganske nær knyttet til hverandre, og for den gemene hop, som antakeligvis ikke vet forskjellen på paganisme og satanisme engang, blir de regnet som én og samme ting.

Engelen Lucifer eksisterer såvidt jeg vet ikke men er basert på en feiloversettelse fra King James oversettelsen. Det står mye om dette hvis man søker litt på google.

http://www.bbie.org/english/Study06GodandE...D19Lucifer.html

Is. 14:12-14: "How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations! For thou hast said in thine heart, I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of God: I will sit also upon the mount of the congregation, in the sides of the north: I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High"

Det er en vanlig misforståelse at Lucifer var en engel men:

The prophecy is therefore about the human king of Babylon, who is described as "Lucifer". On his fall: "they that see thee shall...consider thee, saying, Is this the man that made the earth to tremble...?" (v. 16). Thus Lucifer is clearly defined as a man.

Jo, Lucifer var engel, og lovsangsleder i himmelen før han ble kastet ned. Esekiel 28:13-16 (fra min Bibel):

I Eden, Guds hage, bodde du. Kostbare stener dekket deg: Karneol, topas, diamant, krysolitt, onyks, jaspis, safir, karfunkel og smaragd og gull.

Dine trommer og fløyter var i fullt arbeid hos deg. Den dag du ble skapt, stod de rede.

Du var en salvet kjerub (engel) med dekkende vinger, og jeg satte deg på Guds hellige fjell. Der gikk du omkring blant skinnende stener.

Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du ble skapt, til det ble funnet urettferdighet hos deg. Ved din store handel ble ditt indre fylt med urett, og du syndet. Så vanhelliget jeg deg og drev deg bort fra Guds fjell...

Lenke til kommentar
Du var en salvet kjerub (engel) med dekkende vinger, og jeg satte deg på Guds hellige fjell. Der gikk du omkring blant skinnende stener.

Referansen til Lucifer kommer vel ikke fra Esekiel men Jesaja 14,12-15 og er pga en feil i oversettelsen.

Å, at du er falt fra himmelen, du morgenstjerne, daggryets sønn!

At du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag!

Det var du som sa med deg selv: "Til himmelen vil jeg stige opp; høyt over

Guds stjerner reiser jeg min trone. Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord.

Jeg vil stige opp over de høye skyer og gjøre meg lik Den Høyeste."

Nei, til dødsriket er du støtt ned, lengst ned i den dype hulen.

Jes 14,12-15

Såvidt jeg er forstått er dette, som jeg nevnte tidligere, av mange ment å være en referanse til kongen av Babylon og ikke noen engel. Det er i King James oversettelsene gjort om til morgenstjerne noe som er rart da ordet stjerne ikke forekommer i orginaltekstene.

Fra http://www.catholicapologetics.net/daystarre.htm

One of the common, complaints made by the lovers of the King James Version, about other more "modern version" is the use of morning of day star in Isaiah.14:12,15. And they are correct an examination of the original Hebrew will dispel any illusion that "morning star" is an acceptable substitute for the word "Lucifer." The Hebrew is " helel, ben shachar." The NIV and NASB give an English translation as if the Hebrew said, " shachar kokab, ben shachar" or morning star, son of the morning (or dawn). Yet the word for star ( kokab) appears nowhere in the text.

Nok en gang kan jeg bare anbefale folk å google litt på dette. Det er mye interessant info.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Referansen til Lucifer kommer vel ikke fra Esekiel men Jesaja 14,12-15 og er pga en feil i oversettelsen.

Jes 14,12-15

Såvidt jeg er forstått er dette, som jeg nevnte tidligere, av mange ment å være en referanse til kongen av Babylon og ikke noen engel. Det er i King James oversettelsene gjort om til morgenstjerne noe som er rart da ordet stjerne ikke forekommer i orginaltekstene.

One of the common, complaints made by the lovers of the King James Version, about other more "modern version" is the use of morning of day star in Isaiah.14:12,15. And they are correct an examination of the original Hebrew will dispel any illusion that "morning star" is an acceptable substitute for the word "Lucifer." The Hebrew is " helel, ben shachar." The NIV and NASB give an English translation as if the Hebrew said, " shachar kokab, ben shachar" or morning star, son of the morning (or dawn). Yet the word for star ( kokab) appears nowhere in the text.

Nok en gang kan jeg bare anbefale folk å google litt på dette. Det er mye interessant info.

Vel, Lucifer er en kjerub da, så. Men ellers så er det rett, men husk at Lucifer er en engel.

Jeg trenger ikke å google, jeg studerer dette her, skriver jo bok tilogmed.

Lenke til kommentar

Og til han som lagde topicen, 666 er ikke Satan's tall, det har det aldri vært, det er Beistet's tall, og det har gjennom tidene blitt festet mot antikrist.

Alle de skapningene er forskjellige, Satan, Lucifer, Beelzebub, Leviathan, Samael, Abaddon, Mephistopheles, Baal, Asmodeus, Mammon, Belphegor, The Beast og Antikrist, osv er alle forskjellige skapninger(Antikrist og The Beast er metaforer da) :thumbup:.

Lenke til kommentar
Og til han som lagde topicen, 666 er ikke Satan's tall, det har det aldri vært, det er Beistet's tall, og det har gjennom tidene blitt festet mot antikrist.

Alle de skapningene er forskjellige, Satan, Lucifer, Beelzebub, Leviathan, Samael, Abaddon, Mephistopheles, Baal, Asmodeus, Mammon, Belphegor, The Beast og Antikrist, osv er alle forskjellige skapninger(Antikrist og The Beast er metaforer da) :thumbup:.

+ "Damien" da! :p

Lenke til kommentar

Alle de skapningene er forskjellige, Satan, Lucifer, Beelzebub, Leviathan, Samael,  Abaddon, Mephistopheles, Baal, Asmodeus, Mammon, Belphegor, The Beast og Antikrist, osv er alle forskjellige skapninger(Antikrist og The Beast er metaforer da) :thumbup:.

+ "Damien" da! :p

Damien er et Hollywood påfunn. Antikrist er ikke Satan's sønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jes 14,12-15

Eh... jeg bruker ikke King James oversettelsen engang. Dette er ikke en skrivefeil, det er sannheten.

Og bare for å ha advart dere:

"Jeg sier til enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok; og om noen tar bort noe av ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige by, som det er skrevet om i denne bok"

Samael: 666 er antikrists nummer. Også kjent som dyret.

Lenke til kommentar
ikke en skrivefeil, det er sannheten.

Leste du i det hele tatt hva som sto der? Det er en feil i oversettelsen.

Les igjen er du snill:

Altså Lucifer er en dårlig oversettelse av helel, ben shachar.

Lenke til kommentar

Jeg gir vel egentlig totalt F i alt som har med djevelen å gjøre.. men bare for at det skal være klart, så er ikke 666 nummeret til djevelen..

Det er nummeret til Oral Bee.. han sier det selv i en av låtene sine..! :thumbup:

Lenke til kommentar
The Beast er The Beast, The Beast er ikke mer enn, mest sannsynlig en metafor, det er ingenting i mytologi eller demonologi som kan være The Beast.

ja, ok. da lærte jeg noe nytt i dag også.

Og grunnen til at Satan er med Stor S er at det er Satan-skapningen, satan er .... osv

det viste jeg. smilyene var bare ment som tull ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...