Gå til innhold

Nextgentel øker igjen


Anbefalte innlegg

Jeg skjønte ikke forskjellen på brutto og nettohastighet. Selv etter å ha lest igjennom hele artikkelen og alle sidene. Netto er vel det som er før noe blir trukket fra, og berutto er etter. Men hva blir trukket fra?Avstand til sentral, noen tilfeldige tall eller om det blir delt på 8 eller 10?

 

Blir ivertfall digg med 4,2mbits linje :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hkm: sdsl er dyrt pga samme hastighet ut og inn ja, men jeg får bare 2 mbit. og det er heller ikke noen grunn til at ngt ikke kan være snill og gi meg litt ekstra :yes:

He, he, du drømmer du. Du er vel klar over at 2 Mbps er maks hastighet på sdsl? Kan være at de snille å senker prisen, men ngt har jo kostnader i linjeleie når du leier et helt kobberpar. Muligens kan det hende at NGT kommer med støtte for bundling av flere kobberpar, men da får du ekstra kostnader for kobber og mer avanserte modem/rutere.

 

Vurder heller overgang til adsl2+ og godta litt reduksjon i uthastigheten (1,5 Mbps)

Lenke til kommentar
2mbit maks? er dette fakta eller noe du tror?

SDSL is a vendor-proprietary version of DSL that can provide the customer with speeds ranging from 128 Kbps to 2.32 Mbps. SDSL offers the same upstream and downstream speeds, but it can't share the line with voice communications.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke forskjellen på brutto og nettohastighet. Selv etter å ha lest igjennom hele artikkelen og alle sidene. Netto er vel det som er før noe blir trukket fra, og berutto er etter. Men hva blir trukket fra?Avstand til sentral, noen tilfeldige tall eller om det blir delt på 8 eller 10?

 

Blir ivertfall digg med 4,2mbits linje :p

ip pakke (header varierer etter hva slags pakke tcp/icmp/udp/etc)

 

|---ipheader+diverse---|------------------------------data-------------------------------|

 

en kan si at ca 10-15% av (brutto) båndbredden brukes på headere og sånt.

med netto hastighet brukes all (netto) båndbredden på data delen.

Lenke til kommentar
Men er det noen her som kan fortelle hvorfor ikke NGT gir bedre pris på shdsl , jeg vil mye heller ha det for å kjøre Battlefield 2 server uhu please noen som har peil ?

Sikkert fordi det ikke er noe særlig konkurranse på SHDSL. De setter jo ikke ned prisene på ADSL for å være snille mot kundene - de gjør det for å kapre nye kunder. Legg merke til at den siste hastighetsøkningen foreløpig kun gjelder for nye kunder. Gamle kunder må vente én måned før de får oppgraderingen. Det samme var tilfellet da de satte ned prisen på 1Mbit SHDSL fra 1000 til 700 kr måneden. Jeg ringte dem og spurte hvorfor jeg fremdeles fikk regninger på 1000 kr, og fikk vite at prissenkningen i første omgang gjaldt nye kunder. Gamle kunder måtte vente tre måneder før de fikk nye priser. Jeg spurte hvorfor, og fikk til svar: "Fordi NextGenTel har valgt å gjøre det slik".

 

Men stol på meg - du vil ikke ha SHDSL fra NextGenTel. Jeg får ikke full duplex (ut-hastigheten mer enn halveres når jeg laster ned), og ikke kompenserer de for signaltap, slik det ettertrykkelig står på siden deres at de skal gjøre.

Lenke til kommentar
2mbit maks? er dette fakta eller noe du tror?

Fakta, som Ueland også har sagt. Så ikke ha noen forhåpninger om raskere linje for dere som har 2,3 Mbps sdsl linjer, alternativet for dere er adsl2+ om dere skal ha høyere download samtidig som dere skal ha en ok upload hastighet.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke forskjellen på brutto og nettohastighet. Selv etter å ha lest igjennom hele artikkelen og alle sidene. Netto er vel det som er før noe blir trukket fra, og berutto er etter. Men hva blir trukket fra?Avstand til sentral, noen tilfeldige tall eller om det blir delt på 8 eller 10?

 

Blir ivertfall digg med 4,2mbits linje :p

ip pakke (header varierer etter hva slags pakke tcp/icmp/udp/etc)

 

|---ipheader+diverse---|------------------------------data-------------------------------|

 

en kan si at ca 10-15% av (brutto) båndbredden brukes på headere og sånt.

med netto hastighet brukes all (netto) båndbredden på data delen.

Ah. Så bra. :) Da fikk jeg faktisk nedgang i uthastigheten :( Er liten vits med så høy nedlastning når man har sugen opphastighet.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag Delta 3600/704 og får i praksis 3600/600

 

Dette utgjør ca 14% overhead på utlinjen. Når da den nye linjen 4200/600 er oppført med den reelle hastigheten man får, er det vel ingen som kan si at man får nedgang i uthastigheten i praksis ?

 

Forøvrig er det riktig som det har blitt nevnt tidligere mtp SHDSL. For å oppnå høyere hastighet enn ~2.3 mbit trenger man flere trådpar. Dessuten skal man ikke bo veldig langt unna sentralen før man trenger minst to trådpar for å oppnå 2.3 mbit.

 

Og til slutt.. det er ikke noe problem å få raskere utlinjer enn dette. Man får jo gjerne det man betaler for. Bedrifter kan fint bestille f.eks 10/10 linje fra NGT. Men prisen blir vel heller noe drøy ^^

Endret av Sozinho
Lenke til kommentar

tror ikke uthastigheten blir no dårligere for deg.

jeg har bravo linja så jeg tar utgangspunkt i den her.

de to siste gangene de har satt opp hastigheten (før denne gangen altså), så har de satt brutto hastigheten til netto + over 20%.

 

altså

1200 netto -> 1536 brutto

1450 netto -> 1824 brutto

 

og din gamle/nåværende upload er brutto 640 eller 704, som blir 544 eller 598 netto (trekke fra 15%).

 

og nå skal de sette upload til 600 netto, og da blir det seff bare spekulasjon fra min side, men de har for vane å legge på hvertfall 20% -> 600*1,2=720

 

m.a.o en bitteliten økning

Lenke til kommentar

Tja... Nextgentel gir 33% bedre upload enn Telenor, så forskjellen er der...

 

Noen som vet om Telenor oppgir hastighetene brutto eller netto (uten overhead) som Nextgentel har begynt med nå?

 

Det er også viktig å få med deg at Telenor krever 60 kroner ekstra hvis du ikke har fasttelefon fra dem, dette krever ikke Nextgentel

Lenke til kommentar
Ingen som tenkt på at NGT kanske ikke klarer denne overgangen? Det merker vi nok snart...

Hvorfor skulle de ikke det? De hadde neppe gjort det hvis de ikke visste at de kunne klare det. Det er jo heller ikke første gang de setter opp hastighetene, for å si det slik.

 

De setter jo ikke ned prisene på ADSL for å være snille mot kundene - de gjør det for å kapre nye kunder. Legg merke til at den siste hastighetsøkningen foreløpig kun gjelder for nye kunder. Gamle kunder må vente én måned før de får oppgraderingen.

Må de? Jeg har alltid fått hastighetsøkning kort tid etter at det ble gjort kjent, såvidt jeg kan huske. Jeg begynte på 800 eller 850, og har nå 2000. Så jeg har gått gjennom en del av dem nå...

 

I artikkelen står det at "eksisterende kunder får økte overføringshastigheter inneværende måned". Betyr ikke dette i løpet av mai da?

Lenke til kommentar

Jeg kommer iallefall til å klage. Jeg bryr meg i hovedsak om "upload" hastigheten. Hvis det er korrekt det som står på siden, så har vi fått en hastighet nedgang på Upload. Jeg vil forlange en veldig god forklaring på dette nedsatte produktet, og vil kreve reduksjon i pris hvis dette stemmer. Ser foreløpig meget tragisk ut for mitt vedkomende.

Lenke til kommentar
Jeg kommer iallefall til å klage. Jeg bryr meg i hovedsak om "upload" hastigheten. Hvis det er korrekt det som står på siden, så har vi fått en hastighet nedgang på Upload. Jeg vil forlange en veldig god forklaring på dette nedsatte produktet, og vil kreve reduksjon i pris hvis dette stemmer. Ser foreløpig meget tragisk ut for mitt vedkomende.

Er det så utrolig vanskelig å lese det som står der? Er det så vanskelig å skjønne dette med brutto og netto? Er jo en del som har kommentert det i denne tråden også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...