Gå til innhold

Filming i bryllup-hjelp....

Anbefalte innlegg

Jeg skal gifte meg til sommeren og har i den forbindelse tenkt å få foreviget en del på film. Skal ha en profesjonell fotograf til å filme i kirka, men skal ordne med filming selv på festen etterpå. Har et JVC GRDX100E-kamera og har nettopp kjøpt stativ. Det største problemet med kameraet er at det ikke går an å koble til ekstern mikrofon, noe som gjør meg litt oppgitt. Er redd for dårlig lyd. :D Noen som har gode tips om hvordan jeg skal få filmet best mulig med enkle midler? Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Prøv og få lånt deg ett kamera. Pass da på at du får ett som er lysterkt, det er ofte mangel på lys rundt disse middagene.

Prøv å komme nærmest mulig, bruke minst mulig zoom, vidvinkel betyr bedre lys og mindre bevegelse (risting) i bilde.

Bruk manull exposure, få motivet lyst nok så får heller bakgrunn bli litt under/over eksponert.

Bruk manuell fokus så slipper du at fokuset ligger å jobber.

Mikrofon... alltid ett problem.

Beste løsning: lån deg en trådløs mik.

nest beste : få tak en noe rettnings bestemt mikrofon og hold avstanden til lydkilden så kort som mulig.

Skal dere ha Pa annlegg så få tak i en opptaker (minidisk, annet videokamera(med lyd inngang), stor mp3 spiller, dat spiller el) så kan du legge over lyden til talene og slikt etterpå.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Pass på at hovedgjestene sitter slik at de har en relativt mørk bakgrunn. Ikke ved at vindu. Såfall må du henge opp noe foran.

Hvis du skal ha en som filmer taler og slikt. Sett han i nærheten av toastmasteren. Slik at han er klar med kameraet når toastmasteren reiser seg. Det sparer deg for en del jobb når du skal redigere.

Det som kan være en fordel ved å bruke zoom, er at mikrofonen på kameraet også "zoomer" inn lyden. Altså blir mer retningsbestemt. Vet ikke om ditt kamera har en slik funksjon. Men du taper litt lys som tidligere nevnt.

Hvis du skal legge over lyden senere. Så får du litt av en jobb hvis du ikke har et program som forenkler denne jobben. Man blir fort litt irritert hvis stemme og munn ikke er 100% synkronisert.

Pass på at du får god lyd i kirken. Det er ikke alle PA-anlegg som er like bra og presten snakker med vanlig stemme. Ha gjerne et kamera midt i kirken og et helt framme ved alteret som kan få nærbilde ved selve vielsen. Det kan også være fint å ha et kamera på galleriet og som også står nede ved døren ved inn- og utgang.

Når du skal redigere kan det være litt jobb. Hvis du ikke har noe super-greier, så er det lettest å bruke lyden fra det kameraet som er nærmest presten (filmer fra salen og frem). Han taler mest og man ser munnen hans mest. Jeg har redigert en del bryllup og synes at det fungerer best. Jeg bruker Studio 9, og da er det ikke så mange alternativer. Men det blir helt greit til de få gangene som det blir fremvist.

Jeg giftet meg selv for 3 uker side, 1 råd vil jeg gi deg: Nyt HVERT sekund. Dagen går UTROLIG fort

Endret av Hobbyfotografen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...