Gå til innhold

Pc til musikkproduksjon, maks 9000,-

Anbefalte innlegg

Er snart på tide med ny pc til min hobbymusisering. Kravene/kriteriene er som følger:

-Strekker meg til 9000,- men vil helst bruke litt mindre.

-Skal ikke ha skjerm.

-Skal ikke spille på den, altså ingen overklokking eller fancy skjermkort.

-Skal ikke bygge selv.

Litt om maskinen:

-Holder med 1 Gb ram

-Skal bare ha en HD

-Tolererer bittelitt lyd, så highend kjøling fra zalman e.l. er ikke nødvendig.

Prioteringslisten er: 1. Stabilitet. 2. Lav støy. 3. Ytelse. 4. Oppgraderingsmuligheter.

Er altså ikke ute etter noe råskinn, men en velfungerende maskin med velprøvde løsninger som vil gi meg minimalt med bekymringer.

Er forresten åpen for både AMD og Intel, har inntrykk av at begge deler fungerer bra til musikk nå til dags.

Er det noen som har noen forslag til oppsett innenfor de aktuelle rammene? Hører gjerne fra andre musikere/soveromsmusikere om deres erfaringer, men alle tips mottas selvfølgelig med takk!

Ble litt langt dette her, men tenkte det var greit med en tydelig avgrensing av behov.

På forhånd takk :)

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

billig musikk pc:

• AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939
  • MSI K8T NEO2 FIR, K8T800PRO, Socket-939
  • TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack
  • Samsung SpinPoint P80S 160GB SATA
  • PowerColor Radeon 9250 128MB DDR
  • NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black
  • Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort
  • Cooler Master Cavalier 3 Kabinett
  • Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W
  • Komplett.no OfficeMedia Tastatur
  • Keytronic Optisk Mus, Sort/Sølv,

sum: 7059.65 www.komplett.no

+ lydkort: M-Audio Audiophile 192

1635,- www.procom.no

(Utgangspunkt i Komplett Athlon 64 på www.komplett.no, konfigurert selv med ekspert alternativer.)

så ville jeg brukt noen kroner på en mer stillegående cpu kjøler.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Ettet min erfaring bør man ha to kjappe hardisker i RAID0 stripe 16 til dette.

Det er vel PCI desse tilleggskorten ennda... Vet ikke om du har sånne fra før... Du bør ta hensyn til dette ved valg av HK.

Det går kjappt med to-tre sloter til dette

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Ser ut som et bra oppsett, men tre ting jeg gjerne vil opplyses om:

Finnes det ikke bedre HD alternativ enn Samsung til ikke så veldig mye mer penger?

Hvordan er Kingston og Corsair sammenlignet med Twinmos?

Noen konkrete forslag til cpukjøler?

+jeg har akkurat det Audiophilekortet. Anbefales :thumbup:

Til sveinsel: Gjelder ikke det helst hvis man skal drive mye med multitracking o.l.? Jobber 90% inne i maskinen, går vel greit med 'vanlig' HD oppsett da?

Anders

Endret av Allvor
Lenke til kommentar
Til sveinsel: Gjelder ikke det helst hvis man skal drive mye med multitracking o.l.? Jobber 90% inne i maskinen, går vel greit med 'vanlig' HD oppsett da?

Anders

Jess, du har rett... Men det er ikke mye musikk du skal lage, eller arbeide med før du trenger flere spor, og høgere frekvens.

Vi bruker to Raptor i RAID som nevnt, med tillegg av eksterne til sikkerhetekopiering (i tillegg til CD-ene da). Det er så forb*** kjedlig hvis man etter ukers arbeid .....misser :cry: .... Og da er seff. den som har spillt ene sporet reist til en annen kant av landet.

Lenke til kommentar

finnes bedre disker en samsung ja, valgte de grunnet pris og støynivå. kommer an på om du vil fokusere på ytelse eller stbilitet og støynivå f.eks.

seagate er også et godt alternativ. skal du heller satse på mer ytelse så blir det vel raptor eller en disk med 16mb cache, men da blir det jo straks mer bråk.

når det gjelder ram så er corsair hvertfall et godt og stabilt merke, sitter på corsair value serien selv og er godt fornøyd. Kingston har jeg ikke erfaring med men de har jo gode brikker de også ettersom hva jeg har lest. siden du har lydkort så har du jo straks litt bedre råd så da ville jeg puttet på en ekstra hundrings på corsair value.

cpu kjler så kan du jo titte på AC eller Bitspower, har sistnevnte selv men endte opp med og modifisere den litt for å få det enda stillere. men så er jeg ganske kresen på støy da. harddiskene er det eneste jeg hører i min maskin til tross for at den er vibrasjondempa.

har forresten veldig likt oppsett som det jeg har satt opp til deg her så jeg kan trygt anbefale de fleste delene. ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Spanderer nok på meg seagate og corsair. Har 'prøveshoppet' litt på komplett, og d blir ganske skapelig pris selv m disse alternativene. Ellers skal jeg sjekke ut de kjølerne, ja. Igjen, takker og bukker for gode råd :thumbup:

Anders

Lenke til kommentar

Oppsettet til phax er strålende.

Nå vet jeg ikke om det er så ekstremt mye mer ytelse i en Seagate disk, men det bråker jo ikke stort den heller. Jeg ville valgt Samsung disken.

Så synes jeg du burde vurdere en stillegående CPU-kjøler framfor den som er BOXED.

phax: Det er en 120mm PSU som er valgt ut?

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10097

Noe å satse på? Blir et Intel-alternativ da, og selv om jeg egentlig er imot det så er vel Intel kjent som litt kjappere til lyd og bilde-redigering? (encoding/decoding?)

Edit: Sånn konfigurerte jeg, dette endte opp på 6000

Support - Komplett sin egen
Intel Pentium 4 3.0GHz PC800 Socket 478,
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack
PC Uten OS, White Box PC
Abit IS-10, I865G, Socket-478,m-ATX,VGA
Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk
CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM
MS Works 8.0 Norsk Cd medie + Coa
MS Royalty Works 8.0 Bundle
Norman IC,1 år lisens, Virus Control,
Musmatte Blå 4/6mm
Støtsikker PC-eske
SoftThinks Installasjons og recovery
Sapphire Radeon 7000 64MB DDR
Sony DVD-brenner DWD23AB2 IDE Bulk sort
Garanti - Sende inn,
Asus TA-210 Miditower 350W
Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort
Samsung SpinPoint P80S 160GB SATA

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Hei, noen småting:

@kennethdammyr: Går det an å få annen kjøler enn den som er boxed hvis en setter sammen i pc-bygger da? Kan jeg ringe komplett? Har ikke så lyst å ettermontere dette, men hvis jeg må/bør..

Angående Samsung, så har jeg hørt dårlige ting andre steder (harmony-central.com), men hvis dere her på HW går god for dem er det greit, har ikke selv noen erfaring med dem.

@Tacritan:Oppsettet ser greit ut, men oppgraderingsmulighetene er jo omtrent null? Med 939 er jeg jo klar for dualcore, eller?

Når det gjelder hele Intel vs AMD debatten mht musikkbruk, forstår jeg d slik at den ikke er så relevant lenger. Hvis en f eks ser på DAW-produsenter i England som Red Submarine, Dawsons, Inta osv, så er AMD inne i varmen for lengst.

Anders

Lenke til kommentar
@Tacritan:Oppsettet ser greit ut, men oppgraderingsmulighetene er jo omtrent null? Med 939 er jeg jo klar for dualcore, eller?

PC'en jeg har linka til ER litt utdatert rent teknisk, men noe må man ofre for prisen, du kan ikke få både i pose og sekk. Tror ikke du skal satse så mye på fremtida hvis du har et budsjett på 9000, for å være ærlig er det nok sansynlig at du bytter ut mer enn bare cpu'en når dualcore kommer. :)

Merk: Dette er da bare synsing fra min side, ingen kan spå fremtida. ;)

Tillegg: Forresten er komplett veldig fleksible på dette med å bytte stæsj i en maskin som de likevel må konfigurere. De er villige til å gjøre ganske mye for en kjøper FØR du kjøper pc'en *gni sammen fingra litt*. Det er verre når du vil levere den tilbake eller få den fiksa, da tar ting litt tid. ;)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Hvis du ringer komplett er jeg sikekr på at de kan klare å putte på en slik kjøler for deg.

jeg finner ihvertfall ikke mulighet for å legge dette til i PC-byggeren.

Har aldri prøvd Samsung diskene selv, men bugde en PC med det en gang, den var meget stillegående ihvertfall. Men som sagt fikk jeg aldri prøvd den i lengden.

Når det gjelder oppgarderingsmuligheter, så er det sant somTacritan sier. Neste gang du skal oppgradre så vil du nok kjøpe mer enn CPU.

Lenke til kommentar

@Tacritan: Det siste der høres oppløftende ut. Har Komplett-pc nå, og det har vært 3 lykkelige år, da var de også behjelpelige med enkelte spesialtilpasninger over tlf. Er imidlertid ikke så veldig keen på enda en socket 478 maskin, så det blir nok AMD socket 939. Blir lokket av:

-Muligheten for dualcore på samme hovedkort (godt mulig at andre ting må skiftes ut også når den tid kommer, men, men)

-Doble minnekanaler

-Cool n Quiet :cool:

Har satt sammen en maskin på komplett i tråd med forslaget til phax, pluss justert litt mht ram (corsair) og hk (Platinumkortet til Msi). Havner på ca 8500,-

Da er det bare å vente på kronasjene :D

Takk for alle tips!

Anders

Endret av Allvor
Lenke til kommentar

Edit: Tror det blir seagate da, d har jeg erfaring med selv.

@SnittLeif: baserer du P4-forslaget på praktisk erfaring? Og angående Raid; det finnes musikkpc og det finnes musikkpc. Er kommet til at Raid er litt overkill for min bruk, det er først og fremst ram og cpu d skorter på i forhold til mitt nåværende oppsett.

Anders

Endret av Allvor
Lenke til kommentar

Hehe, takk for det.

Med mindre noen kommer løpende mens de skriker - 'nei, nei, vent, AMD suger hardt til musikkbruk!' - så er valget tatt. Har vært AMD-skeptiker lenge, men har nå kommet over til the dark side :!:

Anders

Lenke til kommentar

P4 er et dårlg valg til en musikk pc med stramt budsjett..

de er dyrere og utvikler mye mer varme som igjen betyr mye mer støy. ser ikke problemet med og velge amd her nei.

@kennethdammyr: ja det er 120mm psu.

@Allvor: et lite tips visst du bestiller det kabinettet jeg førte opp, snu molex kontaktene på kabinettviftene slik at du kjører de på 5volt istedet for 12v. da snurrer de saktere og blir så godt som lydløse! de vil fortsatt kjøle bra nok ned i kabinettet selv om du skrur ned hastigheten. Har gjort det selv på min egen maskin. :)

Lenke til kommentar

@SnittLeif: Hva er de tunge oppgavene du snakker om? Kanskje de ikke er så relevante for mitt bruk; softsynther, korte samples/loops, lite opptak og ingen multitracking? Utdyp gjerne!

@phax: Takk for tipset :)

Ps. Er def. på et stramt budsjett, min nåværende maskin er en P4 og kostet 13K i sin tid, uten lydkort og skjerm. Kan bare glemme denslags summer nå som jeg er student

:(

Anders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...